Chiny mają coś lepszego niż Hyperloop, "czułem się jakbym odwiedził przyszłość". USA i Europa mogą pozazdrościć

Robert Kędzierski
Pociąg kategorii G na dworcu w Pekinie

Pociąg kategorii G na dworcu w Pekinie (Flikr.com)

Jeden z amerykańskich dziennikarzy postanowił kupić bilet na najszybszy chiński pociąg. Przecierał oczy ze zdumienia, gdy uświadomił sobie jak bardzo jego kraj jest z tyłu.

Elon Musk twierdzi, że Hyperloop będzie rewolucyjnym środkiem transportu, który skróci czas podróży na duże odległości w radykalny sposób. Amerykańska firma, która obecnie testuje swoje przełomowe rozwiązanie na torze eksperymentalnym, przekonuje, że wkrótce będziemy mogli podróżować z zawrotną prędkością. Dystans ok. 450 km mamy pokonywać dzięki Hyperloopowi w ciągu 78 minut. To pozwoliłoby przebyć dystans z Nowego Jorku do Chicago - ok. 1200 km - w mniej więcej cztery godziny.

Tymczasem jeden z dziennikarzy amerykańskiego Business Insidera odbył podróż po Chinach i uświadomił sobie, że Chiny mają już coś, co Hyperloopa przyćmiło. Ultraszybkie pociągi. 

Najszybszy z nich - G - pokonałby dystans pomiędzy Nowym Jorkiem a Chicago w 4,5 godz. 

Chińska kolej wielkich prędkości to 25 tys. km torów. Uświadomiło mi to, że Stany Zjednoczone pod względem infrastruktury są kompletnie z tyłu, bo podróż na długich dystansach wciąż wymaga drogiego i męczącego transportu lotniczego.

- zauważa dziennikarz. I wylicza zalety chińskich kolei: niskie ceny biletów, komfortowe siedzenia, dużo miejsca na nogi, klimatyzacja, bezpieczeństwo. 

Podróżując po Chinach czułem się jakbym odwiedził przyszłość.

- stwierdza autor tekstu. 

Czytaj też: Xperia XZ2 - testujemy smartfon ciekawy, ale odbiegający od najwyższych standardów.

O takiej jak powyższa sieci szybkich połączeń kolejowych marzyć mogą nie tylko mieszkańcy USA, ale i Europy. Elon Musk o podobnej sieci dla Hyperloopa mówi od lat, zajmie jednak dekady nim sieć połączeń widoczna na poniższej mapie stanie się faktem. Tymczasem Chiny swoją sieć kolei wielkich prędkości stworzyły w niewiele ponad dekadę.

Elon Musk planuje stworzenie systemu tuneliElon Musk planuje stworzenie systemu tuneli Źródło: Boring Company

Chiński przewoźnik kolejowy obsłużył w 2016 roku prawie trzy miliardy pasażerów. Każdego roku ta wartość zwiększa się o ok. 10 proc. Najszybsze chińskie pociągi podróżują z prędkością bliską 490 km/h. Większość szybkich pociągów przemieszcza się z prędkością ok. 350 km/h. Najszybszym pociągiem świata jest japoński SCMaglev - jego prędkość to 603 km/h. 

Według szacunków ekspertów Chiny zainwestowały w kolej wielkich prędkości 360 mld dol. 

Koleje dużych prędkości i w Polsce mogą stać się faktem

Na kolej wielkich prędkości ma szansę też Polska. W założeniach ma połączyć ze sobą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, choć mówi się też o kilku innych miastach. Ich łączna przewidywana długość to ok. 460 km, a szacunkowy koszt budowy, to ok. 21 mld zł. Przewidywana szybkość podróżowania - 350 km/h. W tej chwili te plany są jednak  jedynie deklaracjami. Na ich realizację po prostu brakuje kilkudziesięciu miliardów złotych. 

***

Z Krakowa do Warszawy dojedziemy w 15 minut? To będzie najszybszy pociąg świata

To quiz dla omnibusów. Masz wiedzę z różnych dziedzin? To masz szansę
1/17Obowiązująca Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej weszła w życie w:

Zobacz także
  • Craig Federighi, Apples senior vice president of software engineering, discusses features of the new iPhone X at the Steve Jobs Theater on the new Apple campus on Tuesday, Sept. 12, 2017, in Cupertino, Calif. Wirus iPhone'a znów zaraził świat. Rywale kopiują od Apple, ale tym razem nie ma to sensu [OPINIA]
  • Brazylia blokuje WhatsApp Facebook podnosi ograniczenia wiekowe dla użytkowników WhatsAppa. Będzie blokował konta
  • Amazon KE jest bezlitosna dla gigantów. Amazon musi zapłacić 250 mln euro. Apple również ma problem
Komentarze (193)
Chiny mają coś lepszego niż Hyperloop. USA są z tyłu. Europa też może pozazdrościć
Zaloguj się
  • dublet

    Oceniono 54 razy 38

    Kilkadziesiąt miliardów to my rocznie wydajemy na 500+ i propagandę. Guzik będziecie mieli zamiast szybkich pociągów!

  • kapitan.kirk

    Oceniono 59 razy 21

    <<< Najszybsze chińskie pociągi podróżują z prędkością bliską 490 km/h. Większość szybkich pociągów przemieszcza się z prędkością ok. 350 km/h. >>>

    Oj, fantazyja kogoś ewidentnie poniosła :-) Z prędkością 490 km/h nie kursuje żaden pociąg na świecie - zapewne chodzi o rekord Chin, który został osiągnięty w 2011 podczas jazd próbnych nowego pociągu typu Siemens CRH380GL i wynosi do dziś 487,3 km/h. Z prędkością maksymalną 350 km/h nie jeździ "większość pociągów", ale tylko pociągi na linii Pekin-Szanghaj; na pozostałych liniach prędkość maksymalna pociągów wynosi - ujmując rzecz w pewnym uproszczeniu - 300 km/h (dla linii zaprojektowanych do prędkości 350 km/h) lub 250 km/h (dla linii zaprojektowanych do prędkości 250-300 km/h). Prędkość rozkładowa mniejsza od dopuszczalnej wynika z przyczyn ekonomicznych (oszczędność energii), jak również z zaostrzenia pierwotnych norm bezpieczeństwa po głośnej katastrofie w Wenzhou w 2011.

    Btw. żeby przekonać się, że amerykańskie koleje są o kilkadziesiąt lat za innymi krajami jako tako rozwiniętymi, pan dziennikarz nie musiał koniecznie fatygować się aż co Chin; wystarczyłoby do Europy, i to nawet wschodniej ;-P

    Pozdrawiam

  • labeo

    Oceniono 22 razy 18

    W Polsce brakuje pieniędzy na zwykłe linie kolejowe. Jest wiele odcinków, gdzie podróżuje się z zawrotną prędkością 30 km/h. Za to na Centralny Kosmodrom w Baranowie są pieniądze.

  • tomasz.rze

    Oceniono 11 razy 9

    "Na kolej wielkich prędkości ma szansę też Polska"
    Błagam, lepiej obiecać pomnik Smoleński. Przynajmniej jakieś szanse są.

  • heliheli

    Oceniono 12 razy 8

    w ameryce sie leci z NY do LA z szybkoscia 900 km/h .... od wielu dekad .

  • rstipes

    Oceniono 9 razy 7

    W USA lata sie samolotami i podrozuje autami. Nie potrzebuja szybkich pociagow.

  • adam66-sz

    Oceniono 9 razy 7

    Na budowę KDP nie będzie pieniędzy, ale będziemy budować port lotniczy, żeby zostać pępkiem Europy, z którego wszyscy Europejczycy obowiązkowo będą musieli wylatywać w świat.

  • bigfisher

    Oceniono 6 razy 6

    Przegapiliśmy szybką kolej, może lepiej wezmy się za rozwój teleportów?

  • gazetalogin12

    Oceniono 16 razy 6

    Gdyby nie program marnotrawstwo + to byśmy taką kolej mieli. 21 mld złotych to tyle co roczne koszty tego poronionego programu, gdzie rozdaje się pieniądze ludziom z dwiema zdrowymi rękoma i 2 zdrowymi nogami (oraz jak myślę zdrowych też na umyśle), którzy mogą (i powinni) z powodzeniem na siebie zarabiać. No ale zamiast kolei, dzięki rządom PIS, zamiast kolei szybkich prędkości będziemy mieli armię pastuchów żebrzących o pińcet plus na kolejne dziecko.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje