Chiny mają coś lepszego niż Hyperloop, "czułem się jakbym odwiedził przyszłość". USA i Europa mogą pozazdrościć

Robert Kędzierski
Pociąg kategorii G na dworcu w Pekinie

Pociąg kategorii G na dworcu w Pekinie (Flikr.com)

Jeden z amerykańskich dziennikarzy postanowił kupić bilet na najszybszy chiński pociąg. Przecierał oczy ze zdumienia, gdy uświadomił sobie jak bardzo jego kraj jest z tyłu.

Elon Musk twierdzi, że Hyperloop będzie rewolucyjnym środkiem transportu, który skróci czas podróży na duże odległości w radykalny sposób. Amerykańska firma, która obecnie testuje swoje przełomowe rozwiązanie na torze eksperymentalnym, przekonuje, że wkrótce będziemy mogli podróżować z zawrotną prędkością. Dystans ok. 450 km mamy pokonywać dzięki Hyperloopowi w ciągu 78 minut. To pozwoliłoby przebyć dystans z Nowego Jorku do Chicago - ok. 1200 km - w mniej więcej cztery godziny.

Tymczasem jeden z dziennikarzy amerykańskiego Business Insidera odbył podróż po Chinach i uświadomił sobie, że Chiny mają już coś, co Hyperloopa przyćmiło. Ultraszybkie pociągi. 

Najszybszy z nich - G - pokonałby dystans pomiędzy Nowym Jorkiem a Chicago w 4,5 godz. 

Chińska kolej wielkich prędkości to 25 tys. km torów. Uświadomiło mi to, że Stany Zjednoczone pod względem infrastruktury są kompletnie z tyłu, bo podróż na długich dystansach wciąż wymaga drogiego i męczącego transportu lotniczego.

- zauważa dziennikarz. I wylicza zalety chińskich kolei: niskie ceny biletów, komfortowe siedzenia, dużo miejsca na nogi, klimatyzacja, bezpieczeństwo. 

Podróżując po Chinach czułem się jakbym odwiedził przyszłość.

- stwierdza autor tekstu. 

Czytaj też: Xperia XZ2 - testujemy smartfon ciekawy, ale odbiegający od najwyższych standardów.

O takiej jak powyższa sieci szybkich połączeń kolejowych marzyć mogą nie tylko mieszkańcy USA, ale i Europy. Elon Musk o podobnej sieci dla Hyperloopa mówi od lat, zajmie jednak dekady nim sieć połączeń widoczna na poniższej mapie stanie się faktem. Tymczasem Chiny swoją sieć kolei wielkich prędkości stworzyły w niewiele ponad dekadę.

Elon Musk planuje stworzenie systemu tuneliElon Musk planuje stworzenie systemu tuneli Źródło: Boring Company

Chiński przewoźnik kolejowy obsłużył w 2016 roku prawie trzy miliardy pasażerów. Każdego roku ta wartość zwiększa się o ok. 10 proc. Najszybsze chińskie pociągi podróżują z prędkością bliską 490 km/h. Większość szybkich pociągów przemieszcza się z prędkością ok. 350 km/h. Najszybszym pociągiem świata jest japoński SCMaglev - jego prędkość to 603 km/h. 

Według szacunków ekspertów Chiny zainwestowały w kolej wielkich prędkości 360 mld dol. 

Koleje dużych prędkości i w Polsce mogą stać się faktem

Na kolej wielkich prędkości ma szansę też Polska. W założeniach ma połączyć ze sobą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, choć mówi się też o kilku innych miastach. Ich łączna przewidywana długość to ok. 460 km, a szacunkowy koszt budowy, to ok. 21 mld zł. Przewidywana szybkość podróżowania - 350 km/h. W tej chwili te plany są jednak  jedynie deklaracjami. Na ich realizację po prostu brakuje kilkudziesięciu miliardów złotych. 

***

Z Krakowa do Warszawy dojedziemy w 15 minut? To będzie najszybszy pociąg świata

To quiz dla omnibusów. Masz wiedzę z różnych dziedzin? To masz szansę
1/17Obowiązująca Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej weszła w życie w:

Zobacz także
Komentarze (195)
Chiny mają coś lepszego niż Hyperloop. USA są z tyłu. Europa też może pozazdrościć
Zaloguj się
  • dublet

    Oceniono 53 razy 39

    Kilkadziesiąt miliardów to my rocznie wydajemy na 500+ i propagandę. Guzik będziecie mieli zamiast szybkich pociągów!

  • kapitan.kirk

    Oceniono 59 razy 21

    <<< Najszybsze chińskie pociągi podróżują z prędkością bliską 490 km/h. Większość szybkich pociągów przemieszcza się z prędkością ok. 350 km/h. >>>

    Oj, fantazyja kogoś ewidentnie poniosła :-) Z prędkością 490 km/h nie kursuje żaden pociąg na świecie - zapewne chodzi o rekord Chin, który został osiągnięty w 2011 podczas jazd próbnych nowego pociągu typu Siemens CRH380GL i wynosi do dziś 487,3 km/h. Z prędkością maksymalną 350 km/h nie jeździ "większość pociągów", ale tylko pociągi na linii Pekin-Szanghaj; na pozostałych liniach prędkość maksymalna pociągów wynosi - ujmując rzecz w pewnym uproszczeniu - 300 km/h (dla linii zaprojektowanych do prędkości 350 km/h) lub 250 km/h (dla linii zaprojektowanych do prędkości 250-300 km/h). Prędkość rozkładowa mniejsza od dopuszczalnej wynika z przyczyn ekonomicznych (oszczędność energii), jak również z zaostrzenia pierwotnych norm bezpieczeństwa po głośnej katastrofie w Wenzhou w 2011.

    Btw. żeby przekonać się, że amerykańskie koleje są o kilkadziesiąt lat za innymi krajami jako tako rozwiniętymi, pan dziennikarz nie musiał koniecznie fatygować się aż co Chin; wystarczyłoby do Europy, i to nawet wschodniej ;-P

    Pozdrawiam

  • labeo

    Oceniono 21 razy 19

    W Polsce brakuje pieniędzy na zwykłe linie kolejowe. Jest wiele odcinków, gdzie podróżuje się z zawrotną prędkością 30 km/h. Za to na Centralny Kosmodrom w Baranowie są pieniądze.

  • tomasz.rze

    Oceniono 11 razy 9

    "Na kolej wielkich prędkości ma szansę też Polska"
    Błagam, lepiej obiecać pomnik Smoleński. Przynajmniej jakieś szanse są.

  • rstipes

    Oceniono 9 razy 7

    W USA lata sie samolotami i podrozuje autami. Nie potrzebuja szybkich pociagow.

  • adam66-sz

    Oceniono 9 razy 7

    Na budowę KDP nie będzie pieniędzy, ale będziemy budować port lotniczy, żeby zostać pępkiem Europy, z którego wszyscy Europejczycy obowiązkowo będą musieli wylatywać w świat.

  • bigfisher

    Oceniono 6 razy 6

    Przegapiliśmy szybką kolej, może lepiej wezmy się za rozwój teleportów?

  • gazetalogin12

    Oceniono 16 razy 6

    Gdyby nie program marnotrawstwo + to byśmy taką kolej mieli. 21 mld złotych to tyle co roczne koszty tego poronionego programu, gdzie rozdaje się pieniądze ludziom z dwiema zdrowymi rękoma i 2 zdrowymi nogami (oraz jak myślę zdrowych też na umyśle), którzy mogą (i powinni) z powodzeniem na siebie zarabiać. No ale zamiast kolei, dzięki rządom PIS, zamiast kolei szybkich prędkości będziemy mieli armię pastuchów żebrzących o pińcet plus na kolejne dziecko.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje