Tesla rozebrana na części. "Jakość wykonania jak w latach 90". Ale Musk i tak zarabia

Robert Kędzerski
Elon Musk, założyciel i szef Tesli

Elon Musk, założyciel i szef Tesli (Fot. Kiichiro Sato / AP Photo)

Tesla Model 3 została rozebrana przez ekspertów na części. Według nich jakość wykonania samochodu nie jest najwyższa, w przeciwieństwie do marży, która jest jedną z najwyższych w branży. Elon Musk umie zarabiać.

Eksperci firmy inżynieryjnej Munro & Associates postanowili rozebrać na części samochód elektryczny Tesla Model 3 i bliżej przyjrzeć się jakości jego wykończenia. Stwierdzili, że Elon Musk nie ma powodów do dumy, bo jakość wykonania samochodu "przypomina Kię z lat 90." 

Tesla z najwyższą marżą

Inżynierowie przeanalizowali też koszt wyprodukowania jednego z najbardziej oczekiwanych elektryków na świecie. Według ich obliczeń Elon Musk jest w stanie uzyskać marżę w wysokości 30 proc. netto, czyli 16,5 tys. dol. Warto podkreślić, że analizie poddano nie model podstawowy, ale podwyższony, kosztujący 55 tys. dol. Rentowność modelu podstawowego, kosztującego znacznie mniej, bo zaledwie 35 tys. dol. nie została oceniona.

Ile zarabia się w branży?

Tak wysoka marża jest jedną z najwyższych w branży, niespotykaną szczególnie w przypadku aut elektrycznych. Jeśli wierzyć wyliczeniom Munro, Musk zarabia na każdym samochodzie więcej niż większość producentów tradycyjnych aut. I to zarówno biorąc pod uwagę procentową wielkość marży jak i jej kwotę. Więcej zarabia tylko Ferrari (18 proc., 56 tys. euro) i Porsche, który na każdym aucie zarabia 16,7 proc., co daje średnio 15,6 tys. euro. Producenci mniej luksusowych pojazdów, wytwarzanych na znacznie większą skalę, muszą zadowolić się mniejszym zyskiem. W przypadku BMW wynosi on 9,5 proc. (3,3 tys. euro), Skody 9,6 proc. (1589 euro), Peugeot-Citroena niespełna 7 proc, co daje 844 euro (dane Auto Świat)

Tesla oszczędza dzięki innowacjom

Zdaniem ekspertów z Munro & Associates Tesla produkuje tańsze samochody trzymając się kilku zasad. Najważniejsze jest uzyskanie wyższej efektywności baterii. Powiększenie jej pojemności o 20 proc. przyniosło 50 proc. więcej mocy. Tesla obniża też wszelkie też wszelkie możliwe koszty. Przykładowo lusterka w modelu 3 eksperci wycenili na 29,5 dol. za sztukę. W BMW serii i3 kosztują one po 93 dol., a w Chevy Bolt 165 dol. 

Z wcześniejszych doniesień wiemy też, że Elon Musk szukając oszczędności jest gotów nawet do skreślenia z listy czynności jednego z testów obejmującego hamulce. 

Elon Musk stracił 24 proc. zamówień?

Równocześnie z informacjami o wysokiej marży pojawiają się też informacje niezbyt miłe dla Elona Muska. Według firmy analitycznej  Needham & Co.  w minionym tygodniu znacząco wzrosła ilość rezygnacji z zamówionych samochodów Tesli. 24 proc. zamówień miało zostać wycofanych.

Konsumenci są, według ekspertów firmy, zniechęceni długim czasem oczekiwania i kończącym się systemem dopłat. Najdłużej na swój samochód czekać muszą ci, którzy zamówili najtańszy model podstawowy. Część z nich otrzyma warte 35 tys. pojazdy dopiero w roku 2020. 

Zdaniem firmy Needham tempo wycofywania zamówień jest już szybsze od tempa pojawiania się nowych. Rzecznik Tesli zaprzeczył doniesieniom ekspertów stwierdzając, że opierają się na nieaktualnych danych. Nowych zamówień ma wciąż przybywać szybciej, niż wniosków o zwrot wynoszącego 1000 dol. depozytu. 

Rentowność i przyszłość Tesli wciąż nie jest pewna. Firma w ostatnim czasie co prawda zwiększyła ilość wytwarzanych samochodów, ale i tak ma spore opóźnienia w produkcji, bo przez wiele miesięcy nie dotrzymywała norm produkcyjnych. 

***

Dominika Nowak: Czasem tylko dzięki szalonej odwadze, można zacząć działać [NEXT TIME]

Quiz dla długodystansowców. 100 pytań z wiedzy ogólnej
1/100Jaka waluta obowiązuje obecnie w Szwecji?
Zobacz także
  • Tesla Model S Niemiecki rząd nakazał właścicielom Tesli zwrot bezprawnie pobranych dotacji
  • Tesla 3 Nowy problem Tesli. Przyspieszyła produkcję Modelu 3 tak, że Panasonic nie nadąża z dostawą baterii
  • Tesla Semi Tesla Semi dostanie tryb "Mad Max". Elektryczna ciężarówka Elona Muska będzie bardziej agresywna
Komentarze (237)
Tesla rozebrana na części. "Jakość wykonania jak w latach 90". Ale Musk i tak zarabia
Zaloguj się
  • skandy5

    Oceniono 85 razy 55

    Jak Musk zbankrutuje, wejdziemy na rynek z milionami elektromobili Morawieckiego.

    Oglądam TVP to wiem.

  • Fredd00

    Oceniono 43 razy 31

    "Jakość jak z lat 90 tych" a nie dałoby się gdzieś zrobić samochodu w jakości jak Mercedes Świniak z początku lat 90 tych, chętnie się zapiszę....

  • tatankaiyotake

    Oceniono 31 razy 27

    Nie, Musk na Tesli nie zarabia. Tesla jeszcze nigdy nie przyniosła zysku, działa tylko dlatego że inwestorzy wierzą, że kiedyś zacznie być dochodowa, na razie nie jest..

  • grocisko

    Oceniono 40 razy 20

    w latach 90 samochody były wykonane zdecydowanie lepiej niż dzisiaj. Najważniejsza sprawa, że nie było sztucznie obniżanej wytrzymałości samochodu.

  • farcry3

    Oceniono 28 razy 18

    Coraz częściej pojawiają się opinie w USA ( min. analityków giełdowych) , że Tesla to piramida .

  • dante_waw

    Oceniono 46 razy 18

    Czyli jednak Elon pokazal swoj geniusz.... stworzyl Iphona na kolkach.... przereklamowany, przeplacony gadzet dla wyznawcow....

  • sosna_pospolita

    Oceniono 30 razy 16

    "Jakość wykonania jak w latach 90"

    ale to zle, czy dobrze ?
    Bo mam wrazenie , ze kiedys bardziej sie przykladali

  • japka_putina

    Oceniono 21 razy 11

    Po pierwsze Munro oceniał koszty produkcji i porównywał je z ceną sprzedaży, ale bez uwzględniania kosztów stałych, a także kosztów błędów, które doprowadziły do "produkcyjnego piekła", spowodowały opóźnienie planów dotyczących liczby produkowanych samochodów już w tej chwili o 9 miesięcy itp. Patrząc na liczby troszkę krytyczniej widać z nich, że wersja za $35k na siebie nie zarobi, a jeżeli nawet zarobi, to bardzo niewiele. W każdym razie nie będzie to samochód, który pozwoli Tesli spłacić kredyty, wykupić obligacje i sfinansować dalszy rozwój. Wersje kosztujące $55k i więcej nie są sprzedawalne w dowolnych ilościach przez dowolnie długi czas.

  • invest_pl

    Oceniono 12 razy 8

    Pan Ilon Mózg nie zarabia tylko traci. Wyniki Tesli były, są i będą marne aż po dzien bankructwa.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje