Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Google śledzi użytkowników, gdy tego nie chcą? Associated Press oskarża internetowego giganta
Google śledzi położenie użytkowników, nawet jeśli ci wyłączą usługę lokalizacji - twierdzi Associated Press. Problem ma dotyczyć nawet dwóch miliardów urządzeń - zarówno sterowanych Androidem, jak i iPhone'ów.
Aplikacja wie gdzie jesteś
Według AP Google do potwierdzania położenia użytkownika wykorzystuje m.in. Google Maps, aplikację Pogoda czy swoją wyszukiwarkę. Oznacza to, że wie, gdzie znajduje się użytkownik, nawet jeśli ten w opcjach prywatności wyłączy usługę lokalizacji.
Mapy Google - notatki na osi czasu źródło: Google
Po wyłączeniu usługi użytkownik co prawda nie widzi historii odwiedzanych miejsc w zakładce "Oś czasu", ale Google wciąż ma mieć dostęp do danych.
Problem odkrył jeden z badaczy Uniwersytetu Kalifornijskiego. Mimo wyłączonej usługi lokalizacji został poproszony przez smartfon o recenzję sklepów, w których się pojawił.
Google zna położenie użytkowników nawet jeśli ci wyłączą usługę lokalizacji - twierdzi agencja AP Źródło: https://rise.cs.berkeley.edu/blog/the-right-to-not-be-tracked-a-spotlight-on-google-maps-and-android-location-tracking/
Google uspokaja
Piotr Zalewski z Biura Prasowego Google w przesłanym nam oświadczeniu wyjaśnia, że firma zapewnia użytkownikom przejrzysty opis narzędzi służących do lokalizacji.
Informacje geograficzne pomagają nam dostarczać użyteczne usługi, gdy użytkownicy wchodzą w interakcję z naszymi produktami, te usługi to np. lokalnie trafne wyniki wyszukiwania i prognozy ruchu drogowego. Istnieje wiele różnych sposobów, w jakie Google może wykorzystywać lokalizację w celu poprawy komfortu użytkowników, wśród nich znajdują się Historia lokalizacji, Aktywność w internecie i aplikacjach oraz za pośrednictwem usług lokalizacyjnych na poziomie urządzenia. Zapewniamy przejrzysty opis tych narzędzi i niezawodne elementy sterujące, dzięki którym użytkownicy mogą je włączać i wyłączać, a także usuwać związane z nimi historie lokalizacji w dowolnym momencie.
Kolejne wątpliwości
Naukowcy nie pierwszy raz twierdzą, że Google zna położenie użytkownika wbrew jego woli. W zeszłym roku pisaliśmy o badaniach, wedle których informacje tego typu są czerpane m.in. z nadajników, z którymi łączy się smartfon.
Co wie o tobie Google?
Gigant internetu wie o swoich użytkownikach całkiem sporo. Przetwarzane informacje można sprawdzić w zakładce "Aktywność w internecie i aplikacjach" konta Google.
Twórcy aplikacji też śledzą
Według badań naukowców z uniwersytetu Yale użytkowników śledzi nie tylko Google. Robi to też większość, bo 75 proc. aplikacji. Do dyspozycji deweloperów jest ok. 25 narzędzi, które - wykorzystując różne techniki - potwierdzają położenie użytkownika.
Czytaj też: Dowiedz się więcej o inwigilacji. Ruszyła specjalna wyszukiwarka
Większe zyski z reklamy
Cel śledzenia użytkowników jest jeden: wyświetlanie lepiej spersonalizowanych reklam. Oferty lokalnych sklepów i restauracji pozwalają rozszerzyć skalę działalności Google.
-
Wybory w Wielkiej Brytanii. Boris Johnson triumfuje. Według exit poll torysi wręcz zmiażdżyli Partię Pracy
-
Kursy walut. Potężna reakcja funta po ogłoszeniu sondażowych wyników wyborów w Wielkiej Brytanii. Powód? Brexit
-
Wybory w Wielkiej Brytanii. Jeśli inwestorzy przestrzelili, jutro funt będzie tonąć
-
Wiemy, kiedy rząd planuje wypłacić "trzynastki". Chcesz pieniądze? Będzie liczył się miesiąc przejścia na emeryturę
-
Polska z własną ropą? Zaskakujące odkrycie w Zatoce Pomorskiej. Złoża miałyby wystarczyć na 30 lat
- Szczyt Rady Europejskiej. Polska jako jedyna zwolniona z zastosowania zasady neutralności klimatycznej
- Na emeryturę po 40 latach? Marszałek Sejmu musiała wyjąć z "zamrażarki" projekt sprzed trzech lat
- Nie łudźmy się. Brexit jest pewny. Boris Johnson zamknie za sobą drzwi lub je zatrzaśnie
- Mały ZUS plus opóźniony. PSL z Kukizem kontratakują i chcą całkiem dobrowolnych składek
- Orlen i Pesa chcą zbudować pociąg napędzany wodorem. Spółki zrobiły pierwszy krok
xegar
Oceniono 6 razy 4
"Cel śledzenia użytkowników jest jeden: wyświetlanie lepiej spersonalizowanych reklam."
No właśnie to nie jest jeden cel.