Operator kantuje cię na prędkości internetu? Teraz będziesz mógł powiedzieć: "Sprawdzam!"

Daniel Maikowski
Aplikacja PRO Speed Test otrzymała certyfikat UKE. Oznacza to, że może poslużyć do składania reklamacji u operatora, jesli nasz internet działa wolniej niż powinien. To świetna informacja dla konsumentów.

W sieci istnieje mnóstwo narzędzi, które pozwalają nam sprawdzić, z jaką prędkością działa nasz internet. Można tu wymienić chociażby Speedtest.net czy też Fast.com. Problem w tych, że żadna z nich nie może być podstawą do złożenie reklamacji u naszego operatora, który zwyczajnie może zakwestionować takie pomiary.

Od 1 grudnia się to zmieni. Urząd Komunikacji Elektronicznej poinformował właśnie o przynaniu certyfikatu dla aplikacji PRO Speed Test, która stanie się oficjalnym narzędziem do przeprowadzenia pomiarów szybkości internetu w Polsce.

W odróżnieniu od innych narzędzi dostępnych w sieci aplikacja PRO Speed Test weryfikuje, w jakich warunkach był realizowany pomiar. Sprawdza m.in. takie elementy jak obciążenie procesora, rodzaj karty sieciowej, obecność aktywnych łącz VPN, natężenie generowanego ruchu w tle, liczbę urządzeń w sieci domowej użytkownika

- podkresla UKE.

Narzędize PRO Speed Test zostało stworzone bezpłatnie przez firmę V-Speed i jest dostępne pod adresem pro.speedtest.pl. Składa się z serwisu internetowego oraz aplikacji na komputery stacjonarne, aplikacji WEB i mobilnych na Androida i iOS.

 

Internet działa zbyt wolno? Zgłoś reklamację

Dostawcy internetu w Polsce są zobowiązani do podowania w umowach minimalnych, standardowych oraz maksymalnych oferowanych prędkości transmisji danych.

Zgodnie z art. 4 rozporządzenia PE i Rady UE 2015/2120 pomiar wykonany za pomocą mechanizmu pozwala stwierdzić nienależyte wykonanie umowy i skuteczne dochodzenie roszczeń konsumenta wobec dostawcy usług.

Oznacza to, że jeśli pomiar wykonany za pomocą PRO Speed Test wykaże, że nasz internet działa wolniej od zadeklarowanej przez operatora minimalnej prędkości, to będziemy mogli zareklamować taką usługę. UKE zaznacza jednak przy tym, że ta zasada nie dotyczy pomiarów wykonywanych za pomocą aplikacji mobilnej.

Natomiast z uwagi na uwarunkowania prawne i techniczne, wyniki pomiarów uzyskane za pomocą aplikacji WEB oraz aplikacji mobilnych mają przede wszystkim walor informacyjny

- podkreśla urząd,

Wdrożenie nowego mechanizmu poprzedziły weryfikacje przez niezależnego eksperta i testy, wykonane przez dostawców usług dostępu do internetu, w których wzięło udział 230 przedsiębiorców oraz testy skierowane do użytkowników,.

Więcej o:
Komentarze (77)
Operator kantuje cię na prędkości internetu? Teraz nie ujdzie mu to na sucho
Zaloguj się
  • anusza48

    Oceniono 1 raz -1

    To dobry krok w dobrym kierunku ale tylko 1szy.Bo co z klietami dostawców NETu drogą radiową:to te "talerze" na zewnątrz, a nie - jak chce regulacja - "po kablu" czy innym światłowodzie?
    A co się tyczy słabości mobilnych urządzeń,to jeśli w gospodarstwach domowych NET przychodzi po ustawowym kablu i następnie "rozsiewa się" routerem,to skutki słabości na wejściu dają podstawę do reklamacji jak wyżej.

  • gostek_gostek

    Oceniono 16 razy 8

    Co z tego, skoro nasz narodowy operator oferuje taką o to usługę. Neostrada 10 MB gdzie gwarantowana prędkość to 1 MB! Przez 2, 3 lata walczyłem z Orange o zapewnienie mi właściwych parametrów łącza. Odcięty byłem właściwie od wszystkich usług. Nie działało żadne VOD, Spotify itd. Cyfrowa pustynia. A najbardziej bolało mnie to, że Oragne nie potrafiło odpuścić i za ten internet kasowało mnie prawie 100 zł. składałem 10 reklamacji. raz mnie oszukali rozpatrując jedną i było to dobrym momentem aby coś wskórać skończyło się na skardze do UKE. W wyniku tego dostałem na jakiś czas jakiś niewielki rabat i coś w centrali poprzestawiali - pewnie dostałem jakiś priorytet i jakiś czas tylko nieco lepiej chodził ten internet. Później znowu to samo. Na pytanie czy nie mogłem wziąć innego operatora odpowiadam - nie. W tym miejscu nie było żadnego poprawnie działającego operatora telefonii komórkowej. Tak więc pomimo zmiany przepisów większość klientów i tak jest dalej bezbronna bo Orange sprzedaje 10 MB łącze za stówę i jedyne co musi zrobić to dostarczyć Ci jedyne 1 MB. I żadne reklamacje nic tu nie dadzą. I w takiej sytuacji jest pół Polski prowincjonalnej. A Orange na swoich centralach sprzedaje więcej dostępów niż są w stanie obsłużyć centrale. I żadne prawo na ten moment nie zmusi ich do tego aby dostosować infrastrukturę do obsługiwanego ruchu. Tak więc jest to działanie oderwane od rzeczywistości! Nawiasem mówiąc to na stronie Orane jest speedtest którego wyniki są respektowane i właściwie jego pomiary nie różniły się od pomiarów innych testów.

  • siwywaldi

    Oceniono 4 razy 0

    Wiele zależy też od rutera. Ja mam taki (własność operatora), że pełne parametry daje w odległości max. 2 metrów. A w drugim pokoju to już niestety jest "czarna dziura".
    Niestety jedyny sposób, to zmienić operatora, ale jak u innego będzie to samo?

  • kozenak

    Oceniono 2 razy -2

    Mi powiedzieli że kable mam złe w chałupie i w sumie mogę im naskoczyć

  • miszka_szyfman

    Oceniono 4 razy -2

    A jak mam prędkość gwarantowaną do 144 GB , gdzie najważniejsze jest to "do" ?

  • masofrev

    Oceniono 11 razy -5

    > Operator kantuje cię na prędkości internetu
    Prędkość jest wartością wektorową! Internet nie ma "prędkości" - rozmawiamy zapewne o szybkości transmisji...
    Redaktor do gimnazjum!

  • kamuimac

    Oceniono 13 razy 9

    operator cie nie kantuje tylko ludzie nie umieją czytać - oferty nigdy nie są "minimum 40mb/s " tylko " do 40 mb/s" - co oznacza że owsze jeśli mieszkasz blisko "hubu" to pociągnie ci 40 ale jeśli mieszkasz np 10 km dalej to jak wyciągniesz 10 mb/s to bedzie sukces.

    wiekszość operatorów mówi o tym wprost jesli ich zapytasz - np kiedy ja załatwiałem rodzicom abonament to kobieta z Orange wprost powiedziała żeby wziąść najtanszy możliwy pakiet bo tam gdzie mieszkają nigdy nie będzie szybciej .

    no ale naiwniaka można bez problemu złapać na "internet do 100mb/s" :)

  • jacek.boczkowski

    Oceniono 4 razy -4

    Operatorzy zapewniają transfer taki jak w umowie. Często z przyczyn technicznych nie da się utrzymać górnej granicy szybkości ale nawet ta dolna najczęściej wystarcza. Np Orange "do 80 Mbit/s" po łączach miedzianych zapewnia minimum 24 Mbit/s co wystarcza do oglądania 2 kanałów telewizyjnych HD jednoczesnego przeglądania Internetu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX