Jak oddać prezent? Sprzedawca może odmówić zwrotu pieniędzy [PORADNIK]

Musicie zwrócić zupełnie nietrafiony prezent lub po prostu rozmyśliliście się tuż przed wręczeniem komuś podarunku? Odzyskanie pieniędzy od sklepu może nie być takie proste. Najlepiej mają oczywiście ci, którzy kupili go przez internet.

Wielokrotnie zdarza się, że prezenty zakupione przez nas bliskim lub te, które sami dostaliśmy, okazują się zupełnie nietrafione. Sporo osób pod choinką znajduje coś kompletnie niepotrzebnego, nietrafionego, coś w złym rozmiarze albo coś, co już ma.

Dużo osób w okresie Świąt Bożego Narodzenia zadaje sobie więc pytanie, czy może taki prezent zwrócić do sklepu. Wyjaśniamy.

Produkty ze sklepów stacjonarnych

Wielu konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że kupując towar stacjonarnie, a więc w lokalu przedsiębiorcy, nie ma prawa żądać od sprzedawcy przyjęcia sprawnego produktu i zwrotu pieniędzy.

Jeżeli konsument dokonał zakupu w stacjonarnym sklepie, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać

- czytamy na stronie UOKiK.

Możliwość oddania produktu, który nie przypadł nam do gustu, jest wyłącznie dobrowolną decyzją sprzedawcy. Jeśli nie chce on zwrócić pieniędzy, zgodnie z prawem nie musi. 

Mimo wszystko wiele sklepów (np. odzieżowych lub z asortymentem domowym) daje konsumentom takie prawo z własnej woli. Warto jednak dowiedzieć się, za jakie produkty sklep zwróci pieniądze.

Niejednokrotnie zdarza się, że sklepy przyjmują wyłącznie towary z danych kategorii lub tylko te kupione w regularnych cenach. Skorzystanie z promocji może oznaczać brak możliwości zwrotu. Warto więc dokładnie dopytać sprzedawcy, czy dany produkt będziemy mogli zwrócić.

Pamiętaj o paragonie

Nawet jeśli sklepy pozwalają oddać towar, nie zrobią tego bez dowodu zakupu. W zdecydowanej większości przypadków, jeśli obdarowujący nie dołączył paragonu, zwrot będzie niemożliwy.

Kłopotliwe może być również zwrócenie towaru, za który zapłacono kartą. Często pieniądze mogą wrócić tylko na kartę osoby, która za niego płaciła.

ReklamacjaReklamacja Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta

Towary kupione przez internet:

Zupełnie inaczej wyglądają prawa konsumentów, jeśli towar został zakupiony przez internet (lub w inny sposób na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na pokazie lub w domu klienta). W takiej sytuacji nie będziemy mieli większych problemów z jego zwrotem - od 2014 roku takie produkty mamy prawo oddać bez podania przyczyny.

Na powiadomienie sprzedawcy o takim zamiarze mamy 14 dni liczonych od daty dostarczenia przesyłki. Następnie mamy obowiązek zwrotu tego towaru w ciągu 14 kolejnych dni. Co więcej, jeśli sklep nie poinformuje nas o prawie do zwrotu bez podania przyczyny, czas ten wzrośnie z 14 dni do aż 12 miesięcy.

Od tego prawa istnieje kilka wyjątków. Nie możemy np. zwrócić m.in. produktów szybko psujących się, spersonalizowanych lub których cena jest zależna od wahań na rynku finansowym.

Na przykład zerwanie folii z gry komputerowej, filmu Blu-ray lub magazynu drukowanego będzie oznaczało utratę prawa do zwrotu bez podania przyczyny. Pełną listę odstępstw znajdziecie na stronie UOKiK.

Warto pamiętać, że obowiązkiem sklepu, z którym zawarliśmy umowę na odległość, jest oddanie kosztów poniesionych przez klienta, czyli zarówno ceny produktu, jak i wysyłki (najtańszej opcji dostępnej w ofercie). Na kupującym ciąży natomiast obowiązek poniesienia kosztu ponownego odesłania towaru do sprzedawcy, chyba że sklep sam deklaruje pokrycie tego wydatku.

Zakupy przez internetZakupy przez internet Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta

Zwrot towaru wadliwego:

Jeszcze inaczej prawa konsumenta wyglądają w przypadku zakupu wadliwego produktu. W takim przypadku możemy skorzystać z reklamacji, której podstawą jest gwarancja lub rękojmia.

Z pierwszej opcji skorzystamy wyłącznie, jeśli na dany produkt gwarancja została udzielona. Przeważnie dotyczy ona sprzętów elektronicznych lub akcesoriów domowych.

Z kolei na podstawie prawa do rękojmi możemy wyegzekwować od sprzedającego naprawę, wymianę, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy (w przypadku istotniejszych wad) towaru niezgodnego z umową.

Pamiętajmy jednak, że w obu przypadkach podstawą do złożenia reklamacji jest posiadanie dowodu zakupu.

Więcej o:
Komentarze (6)
Jak zwrócić prezent? Sprzedawca może odmówić przyjęcia produktu [PORADNIK]
Zaloguj się
  • sselrats

    Oceniono 5 razy 1

    Sorry, takie mamy prawo. Jeżeli konsument dokonał zakupu w stacjonarnym sklepie, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać. Fajna ta Polska.

  • Dominik Wójcik

    Oceniono 3 razy -1

    A co to za głupia moda? Matoły naoglądały się debilnych amerykańskich filmów i próbują powtarzać. Jak można mówić o darze od kogoś per "niechciany"? A jeśli nie podoba się, to trzeba powiedzieć wprost. Z kolei darczyńcom radzę: niszczcie paragony i ukróćcie tę głupotę!
    Wstrętni materialiści!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX