Od 4 marca elektroniczne dowody osobiste. Tłumaczymy wszystko, co trzeba o nich wiedzieć

Bartłomiej Pawlak
Już od poniedziałku, 4 marca, osoby składające wniosek o wydanie dowodu osobistego dostaną nowy, elektroniczny dokument. Wcześniej czeka nas jednak przerwa w działaniu systemu. Tłumaczymy wszytko, co trzeba wiedzieć o nowych dowodach.

Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, niemal 1,5 mln Polaków kończy się w tym roku ważność dowodu osobistego. Osoby składające wnioski o wydanie nowego dokumentu od 4 marca 2019 r. dostaną już nowe e-dowody.

Ministerstwo poinformowało właśnie, że testy systemów służących do personalizacji nowych dowodów zostały zakończone, a szkolenia urzędników w całym kraju dobiegają końca.

Czym są nowe e-dowody?

E-dowody to zapowiadane od dawna dowody osobiste z nałożoną tzw. warstwą elektroniczną, czyli wbudowanym chipem bezstykowym. Nowe dowody zachowają oczywiście każda funkcję obecnych - będą potwierdzać tożsamość i obywatelstwo właściciela dokumentu oraz uprawniać do przekraczania granic w UE.

Nowością będą funkcje elektroniczne. Dzięki wbudowanemu w e-dowody chipowi, za pomocą tzw. profilu osobistego można błyskawicznie potwierdzić swoją tożsamość lub wyrazić zgodę. Wystarczy przyłożyć go do terminala, podobnego do płatniczego, i zatwierdzić operację kodem PIN, by "podpisać" się pod dokumentem.

Niebawem wizyta w urzędzie, szpitalu, przychodni nie będzie wymagała dyktowania danych czy okazywania dokumentu. Swoją tożsamość czy wolę potwierdzimy znacznie szybciej. Co więcej, nowy dowód pozwoli na skorzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach (w krajach, które nie wymagają od Polaków paszportu).

Warto wiedzieć

Wymiana dowodów na nowe nie jest obowiązkowa. Każdy, kto chce dostać e-dowód może złożyć wniosek 4 marca lub później. Funkcje "nieelektroniczne" obu dowodów są jednak identyczne, dlatego jeśli poprzedni dowód jest jeszcze ważny nie musimy tego robić.

Wymiana dowodów jest bezpłatna, a nowe dowody osobiste będą ważne 10 lat, a więc tyle samo, co obecne. Przez ten sam okres będą również ważne certyfikaty z warstwy elektronicznej. Cykl wymiany dowodów na nowe u wszystkich Polaków potrwa do marca 2029 roku.

Warto wiedzieć, że w przypadku zgubienia lub kradzieży dowodu osobistego z warstwą elektroniczną powinniśmy zachować się tak samo, jak do tej pory. Utratę dokumentu trzeba jak najszybciej zgłosić w urzędzie gminy lub na stronie obywatel.gov.pl oraz w swoim banku. Przypadki kradzieży dokumentu trzeba też zgłosić policji.

Te daty warto znać

Każdy dowód wydany na podstawie wniosku złożonego 4 marca 2019 r. lub później będzie zawierał warstwę elektroniczną. Ministerstwo planuje jednak wprowadzenie koniecznej przerwy technicznej w składaniu wniosków online.

Osoby, które chcą dostać nowy dowód powinny wstrzymać się ze złożeniem wniosku do 4 marca. Ci, którzy z różnych przyczyn wolą otrzymać tradycyjny, "analogowy" dowód powinni się pospieszyć. Ostatnie wnioski składane drogą elektroniczną zostaną przyjęte 26 lutego o 23:59. 

Wnioski o stary dowód można składać też osobiście (w urzędzie gminy) do 1 marca do 11:30. Tego dnia po 12:00 nie będzie można też załatwiać pozostałych spraw dotyczących dowodu osobistego, np. odbierać gotowych dokumentów.

Jak złożyć wniosek o nowy dowód?

Sposób składania wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego nie uległ zmianie. Można to zrobić osobiście lub przez internet pod adresem obywatel.gov.pl. Złożenie wniosku online wymaga posiadania profilu zaufanego (eGO).

 

Więcej o:
Komentarze (65)
Od 4 marca nowe elektroniczne dowody osobiste. Tłumaczymy wszystko, co trzeba wiedzieć
Zaloguj się
  • witzar123

    Oceniono 22 razy 18

    Teraz już nawet nie muszą umieć czytać, ważne żeby na patrol nie zapomnieli czytnika.
    Pobór do służby będzie łatwiejszy.

  • pe_ro

    Oceniono 8 razy 8

    Pytanie za 5 punktów: od 4 marca ile ważnych wzorów dowodów osobistych będzie obowiązywać w Polsce?

  • slovenskoo

    Oceniono 10 razy 8

    Na Słowacji już od dobrych paru lat i przez jeden rządowy portal (slovensko,sk) i można coraz więcej spraw urzędowych pozałatwiać z fotela w domu.

  • tenare

    Oceniono 10 razy 6

    Oczywiście nowy dowód osobisty nie będzie miał funkcji podpisu elektronicznego kwalifikowanego, bo Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych, która podpisy elektroniczne wydaje, musi dalej zdzierać za karty i odnawianie co 2 lata. A zdziera słono.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX