Netflix traci 2 miliardy dolarów rocznie przez to, że dzielimy się kontami? To oczywista bzdura

Daniel Maikowski
Nie, Netflix nie traci miliardów dolarów przez "złych" użytowników, którzy dzielą się hasłami do swojego konta. Co więcej, firma nigdy nie narzekała na ten proceder. I nie zamierza z nim specjalnie walczyć.

W ubiegłym tygodniu media obiegły doniesienia, jakoby Netflix każdego miesiąca tracił nawet 192 mln dolarów przez osoby, które nie płacą abonamentu za usługę, ale  korzystają z konta innego członka rodziny czy też znajomego.

Źródłem tych informacji jest raport przygotowany przez serwis CordCutting.com. I choć raport ten zawiera przydatne informacje na temat zachowań użytkowników serwisów streamingowych, to jednak jego autorzy wyciągają  zbyt daleko idące wnioski.

Czytaj też: Netflix w Polsce będzie droższy? Firma testuje wyższe ceny pakietów

Dlaczego 192 mln dolarów?

Serwis przeprowadzili ankietę pośród 1127 użytkowników platform streamingowych. Okazało się, że w badanej grupie aż (lub tylko) 85 proc. procent osób płaci abonament za Netfliksa, a pozostałe 15 proc. współdzieli konto z innymi użytkownikami.

W tym momencie przyszedł czas na nieco kreatywnej matematyki. Skoro oficjalnie na świecie z Netfliksa korzysta ok. 137 mln osób, to dodatkowe 15 proc. użytkowników przekłada się na 24 mln osób, które mogłyby opłacać usługę, ale tego nie robią.

Autorzy poszli jednak dalej. Pomnożyli liczbę niepłacących użytkowników przez średnią cenę abonamentu (7,99 dolarów) i (voila!) mamy nasze 192 mln dol. miesięcznie, co z kolei daje 2,3 mld dolarów rocznie. Taka rzeka pieniędzy ma uciekać Netfliksowi.

Serwis na tej samej zasadzie oszacował również straty serwisów Amazon Prime Video (540 mln dolarów rocznie) oraz nieobecnego w Polsce Hulu (480 mln dolarów rocznie).

Netflix traci 2,3 mld dolarów rocznie?Netflix traci 2,3 mld dolarów rocznie? CordCutting.com

Błędne założenia, błędne wnioski

Wszystko się zgadza? Niby tak, ale nie do końca. I nie chodzi tu nawet o zastosowanie dość pokrętnej metodologii. Wyliczenia opierają się na absolutnie błędnym, a przy tym naiwnym założeniu, że gdyby Netflix zablokowałby możliwość dzielenia się kontami, to wszyscy niepłacący użytkownicy nagle zaczęliby regularnie i opłacać usługę.

Z takiego samego założenia wychodzą autorzy raportów o piractwie, którzy sugerują, że gdyby ktoś nie ściągnął piosenki z internetu, to przecież kupiłby ją w sklepie. To dlatego czytamy potem o miliardach dolarów, które straciła branża muzyczna.

To mrzonka. Wyciąganie tak daleko idących wniosków nie ma uzasadnienia w faktach. Być może - z braku innej możliwości - część niepłacących użytkowników wykupiłaby Netfliksa. Ale nikt nie jest w stanie wyliczyć o jakim procencie tak naprawdę mówimy.

Dlatego wspomniane 192 mln dolarów, czy też 2,3 mld dolarów, to pieniądze wirtualne. Netflix nie traci i nigdy nie stracił tej gotówki, bo tak naprawdę nigdy jej nie miał.

A dlaczego by nie odwrócić sytuacji? Dlaczego nie założyć, że Netflix zarabia na tym, że dzielimy się kontami. Możemy przecież przyjąć, że część użytkowników, która wspólnie opłaca abonament, nie zdecydowałaby się go kupić w pojedynkę - ze względu na cenę.

Dzielenie kont na Netfliksie to żadne przestępstwo

Autorzy raportu zapominają również o innym fakcie. Netflix nie zabrania nam dzielić się kontami z członkami rodziny. Firma nawet do tego zachęca. W ramach jednego konta możemy stworzyć kilka profili użytkowników. Wyższe plany pozwalają natomiast na oglądanie filmów i seriali na dwóch, a nawet czterech urządzeniach jednocześnie.

Mniej jasna pozostaje kwestia dzielenia się kontem ze znajomymi, ale i takie praktyki nigdy nie były przez Netfliksa piętnowane. Co więcej, choć firma mogłaby je w pewien sposób ograniczyć (np. wprowadzając limit urządzeń), to wcale tego nie robi.

Lubimy naszych widzów jednakowo, niezależnie od tego, czy jednocześnie Netflixa oglądają na kanapie dwie osoby czy też dziesięć

- mówił CEO Netfliksa Reed Hasting podczas targów CES 2016 w Las Vegas.

Podobne zapewnienia ze strony innych ważnych pracowników Netfliksa słyszałem m.in. podczas ubiegłorocznej konferencji "Whats' Next" w Rzymie.

Więcej o:
Komentarze (53)
Netflix traci 2 mld dolarów rocznie przez to, że dzielimy się kontami
Zaloguj się
  • cyrkonowy_szerszen

    0

    Kiedys bym napisal satyryczny komentarzyk wysmiewajacy glupote, ale doroslem i mi sie nie chce. A moze wzrosl mi poziom tolerancji i glupota juz mi nie przeszkadza ? A moze po prostu mam tych wsxystkich kretynow w doopie? Sam nie wiem...

  • anglik001

    0

    Logika typu wyrzucę dzieci z samochodu, bo koncerny paliwowe tracą, gdy w drodze do pracy podwożę je do szkoły. A i jeszcze okradam państwo z akcyzy... :)

  • oneri

    0

    Mam dostep do Netflixa od brata. Sami zwykle tv nie ogladalismy totez nigdy mi nawet przez mysl nie przeszlo zeby dostep wykupic. Teraz czasem wlaczymy jakis serial skoro juz jest.

  • alfalfa

    Oceniono 1 raz -1

    Netflix mnie nie przekonał. Niby są dokumenty ale wszystkie amerykańskie na maksa. Seriale, czyli większość treści, niekiedy dobre ale to mniejszość. Miałem generalne wrażenie intensywnej produkcji rozrywki, wg dość prostego szablonu. Znowu przekonałem się, że lepiej jest bez telewizji.
    A.

  • rasta-mw

    Oceniono 1 raz 1

    jestem cham, nie dziele się moim kontem na netflixie i co mi zrobicie złodziejskie prawaki?

  • lodomeria

    Oceniono 1 raz 1

    Przecież te abonamenty na kilku użytkowników to celowe działanie: sami użytkownicy zainteresowani placeniem za serwis pełnią rolę marketerow/sprzedawców wyszukujac netfliksowi kolejnych klientów.

  • kresedebarg

    Oceniono 4 razy -2

    skoro na allegro netflix kosztował 2 ,5 , lub 7zł a kupujących było tysiące , to jednak traci

  • fruqo3

    Oceniono 2 razy 2

    Typowa kreatywna księgowość korpoludka.
    Excel przyjmie wszystko.

  • saves

    Oceniono 9 razy -1

    Nie traci, tylko nie zarabia. Dla pejsatych akcjonariuszy jest to nie do przyjęcia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX