NASA i SpaceX "przesuną" asteroidę. Misja jak z filmu science fiction

NASA zamierza zmienić orbitę niewielkiej asteroidy, gdy ta znajdzie się w pobliżu Ziemi. Naukowcy chcą zepchnąć ją z kursu. Misja jak z filmu science fiction zostanie przeprowadzona przy pomocy firmy SpaceX i rakiety Falcon 9.

Asteroida zmierza w kierunku Ziemi i - aby uniknąć katastrofy kosmicznej - trzeba zmienić jej kurs. Taki scenariusz widzieliśmy już wiele razy w filmach z gatunku science fiction. Za nieco ponad trzy lata, po raz pierwszy w historii, podobna misja ma zdarzyć się w rzeczywistości.

NASA wraz z SpaceX przesunie asteroidę

Takie plany ma NASA. Amerykańska agencja kosmiczna ogłosiła niedawno, że w 2022 roku zmieni kurs asteroidy, która pojawi się relatywnie blisko naszej planety. Teraz ujawniono, że do współpracy w tej misji NASA wybrała firmę Elona Muska - SpaceX. Zaledwie kilka dni wcześniej przedsiębiorstwo wraz z NASA dokonało historycznego startu rakiety Falcon Heavy.

Amerykanie na celownik obrali jedną z dwóch asteroid tworzących układ Didymos. To mniejsza część układu podwójnego o średnicy 150 metrów nazywana przez NASA "Didymoon". Mały satelita wraz ze swoim większym "bratem" o średnicy 800 metrów okrąża wspólny środek masy w czasie niespełna 12 godzin. Okrążenie Słońca zajmuje temu duetowi nieco ponad 2 lata.

Misja DART - NASAMisja DART - NASA fot. NASA

Didymos znajduje się Grupie Amora, który zaliczany jest do grupy planetoid bliskich Ziemi. Jej orbita jest nieodległa od orbity naszej planety, ale jej nie przecina. Didymoon na szczęście w żaden sposób nie zagraża ludzkości, jednak naukowcy NASA chcą wykorzystać obiekt do przeprowadzenia misji Double Asteroid Redirection Test (DART).

DART, czyli Test Przekierowania Podwójnej Asteroidy

DART ma być eksperymentem, który pozwoli sprawdzić, czy mamy dziś możliwość obrony przed potencjalnie niebezpiecznymi obiektami. Na razie żadna z niespełna 2 tys. planetoid znajdujących się na tej liście nie zagraża uderzeniem w Ziemię, jednak w historii Błękitna Planeta była bombardowana niejednokrotnie i niewykluczone, że sytuacja kiedyś się powtórzy.

Misja DART - NASAMisja DART - NASA fot. NASA

Misja rozpocznie się w czerwcu 2021 roku, a do jej wykonania agencja zatrudniła firmę SpaceX. Przedsiębiorstwo Elona Muska będzie miało za zadanie wyniesienie w kosmos satelity. Do tego celu wykorzystana zostanie rakieta Falcon 9. Start początkowo miał się odbyć między grudniem 2020, a majem 2021 roku, ale wedle nowszych informacji nastąpi w czerwcu 2021 roku.

Sonda po wyniesieniu w przestrzeń kosmiczną zostanie skierowana w stronę asteroidy i 7 października 2022 roku uderzy w powierzchnię planetoidy o średnicy 150 metrów. Jej prędkość w momencie kolizji ma wynieść ok. 6 km/s, czyli 21600 km/h.

Misja DART - NASAMisja DART - NASA fot. NASA

Siła uderzenia ma sprawić, że orbita niewielkiego ciała niebieskiego zmieni się ułamek procenta, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na znaczącą zmianę toru lotu. Będzie to pierwsza próba NASA demonstrująca tzw. technikę uderzenia kinetycznego. NASA planuje zamknąć ją w kwocie 69 mln dolarów.

Data uderzenia nie została wybrana przypadkowo. W październiku planetoida będzie znajdowała się bardzo blisko Ziemi, bo w odległości 11 milionów kilometrów. Dzięki temu naukowcy będą mogli dokonywać obserwacji ciała niebieskiego przy pomocy naziemnych teleskopów.

Czytaj też: NASA kończy 60 lat. Wybraliśmy 7 najważniejszych wydarzeń w jej historii

NASA i SpaceX "przesuną" orbitę asteroidy. Misja, jak z filmu science fiction
  • pan.szklanka

Episkopat nie protestuje? Przesuwanie asteroid jest przynajmniej tak samo niezgodne z prawem naturalnym jak zapłodnienie in vitro.

• felicjan.dulski

A jak nie w tę stronę przesuną?
    Zamiast zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji z Ziemią, zwiększą je?
    Wystarczy, że coś pójdzie nie tak.

• jack_flash

" Misja jak z filmu science fiction" - to jak przesunac zwyklego posla na emeryture.

• snook70

Jak tak można!!! Przecież to tylko panbuk może przesuwać asteroidy a nie jakieś tam NASA.

• klasyka.gatunkuuu

A co z przesuwaniem "w drugą stronę"? Wysyłamy lądownik na Apophis, a on po wylądowaniu włącza niewielkie silniki które po jakimś czasie lekko zmieniają trajektorię jej lotu.

Jak dobrze policzymy, to nie tylko uderzy w Ziemię, ale nawet tam gdzie dokładnie chcemy. Na przykład amerykański lądownik będzie celować w Chiny, a chiński - w USA.

Wunderwaffe takie.