Holendrzy budują samolot, który ma być groźnym konkurentem dla Airbusa A350

Holenderskie linie lotnicze KLM i Uniwersytet Techniczny w Delft pracują nad samolotem przyszłości pod nazwą "Flying-V".

Międzykontynentalny samolot pasażerski ma być docelowo konkurencją dla jednego z najnowocześniejszych obecnie na świecie Airbusa A350. Choć trzeba przyznać, że pod względem nowatorskiej budowy i cech aerodynamicznych stanowi projekt innego rodzaju niż popularna "trzystapięćdziesiątka". Kabina pasażerska, zbiorniki paliwa i ładownia mają być zintegrowane w skrzydłach, a sama maszyna zbudowana w kształcie litery "V". Zmniejszyłoby to ciężar samolotu i opór aerodynamiczny, co spowodowałoby znaczne oszczędności paliwa. Holendrzy szacują, że „Flying-V” powinien zużywać o 20 proc. mniej paliwa niż Airbus A350.

Samolot byłby krótszy i lżejszy niż A350, ale mógł przewozić tyle samo ładunku i mógł pomieścić 314 pasażerów, także podobnie jak maszyna Airbusa. Jego rozpiętość skrzydeł byłaby również identyczna z rozpiętością konkurenta, co oznacza, że „Flying-V” mógłby korzystać z istniejących pasów startowych czy hangarów.

Koncepcję podniebnego giganta opracował w 2016 r. Justus Benad, który był wtedy studentem uniwersytetu w Berlinie i stażystą u producenta samolotów Airbusa.

 

Najpierw liczne testy

Benad przyznał, że na obecnym etapie potrzeba odbyć dużo badań nad projektem. Inżynierowie ocenią m.in. to, jak samolot będzie działał podczas startu i lądowania oraz przy niskich prędkościach. Inne niewiadome obejmują sposób, w jaki „Flying-V” poradziłby sobie z silnymi bocznymi wiatrami i najbardziej optymalnym sposobem ewakuacji pasażerów w razie niebezpieczeństwa. Z tego względu twórca projektu przewiduje, że „Flying-V” prawdopodobnie nie rozpocznie działalności komercyjnej do 2040 lub 2050 r. 

Linie KLM zdradzają jednak, że w październiku zaprezentują model pokazowy i pełnowymiarową sekcję wnętrza samolotu na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

Więcej o:
Komentarze (194)
Holendrzy budują samolot, który ma być groźnym konkurentem dla Airbusa A350
Zaloguj się
  • szabepio

    Oceniono 75 razy 49

    Pamietajcie ze mala Holandia ma większy PKB niz Szwajcaria, jeden z najwyzszych PKB per capita. Odsetek plynnie mówiących po angielsku najwyższy na swiecie (w kraju nie angielsko jezycznym). Ten kraj ma tez najlepiej wyksztalcone spoleczenstwo ktore w najwyzszym procencie ma udzial w tworzeniu PKB. Holandia jest wlascicielem wiekszosci koncernow swiatowych lub ma w nich udział. Uwazam ze spokojnie zbudują taki samolot.
    Czesto bywam w Holandii i musze przyznac że w kazdym zakladzie produkcyjnym mają zawsze top technologię.
    Polska przy nich to zascianek glupoty bogobojności zacofania agresji i jrszcze jestesmy szeroko dy****ni przez Watykan.
    Dlatego bedziemy zawsze fizycznymi matołami.

  • byrcyn11

    Oceniono 34 razy 28

    Po ostatnim przemówieniu Pinokia mam wrażenie, że w naszych tajnych laboratoriach i ośrodkach badawczych, już jesteśmy o krok od podobnego samolotu i to będzie hybryda na wodę i sprężone powietrze ;-)))

  • pwo

    Oceniono 30 razy 24

    Rzadko komentuję ale dzisiaj nie wytrzymałem.
    Wiele razy już Wam zwracano uwagę, że tytuły macie z d...y
    Myślałem, że ten samolot conajmniej przechodzi już testy, a tu mamy dwadzieścia lat oczekiwania :)
    Druga, lepsza rzecz. Nie ma czegoś „najbardziej”optymalnego. Samo określenie „optymalny”oznacza jedyny, najlepszy sposób. Nie ma mniej lub bardziej optymalnych rozwiązań.
    Boszszsz.....

  • sieceonk

    Oceniono 43 razy 23

    dostaną granty i da się żyć przez 10 lat a potem zamknięcie projektu i nowy pomysł na grant

  • pollako

    Oceniono 29 razy 21

    A Polacy 30 miliardów zł rocznie inwestują w kościół kat. Tyle ich kosztuje miejsce w niebie po śmierci...To jest mega technologia telepatyczna.

  • uploadhelski

    Oceniono 27 razy 19

    "sama maszyna zbudowana w kształcie litery "V". Zmniejszyłoby to ciężar samolotu i opór aerodynamiczny, co spowodowałoby znaczne oszczędności paliwa" - otóż nie.
    Optymalny kształt kadłuba to kompromis między masą i sztywnością, odpornością na różnice ciśnień i pojemność wewnętrzną. Skrzydło z kolei musi mieć odpowiedni profil dla wytworzenia siły nośnej (plus zbiorniki paliwa wewnątrz). Konstrukcja tego samolotu jest zaprzeczeniem wielu z pożądanych cech - opór czołowy na pewno jest większy (rys.3), ze względu na obły kształt tego "kadłuboskrzydła", w części wewnętrznej tej litery V powstanie z kolei obszar zawirowań, nie są do tego potrzebne żadne symulacje komputerowe, prawdę mówiąc zbyt trudne do przeprowadzenia ze względu na wielką nietypowość projektu, zwykły model w skali 1:27 w tunelu aerodynamicznym będzie lepszy. To nie jest projekt, to ćwiczenie dla grafików, bez przejścia do fazy obliczeń, grafik-artysta sobie pofantazjuje, inżynier wzruszy ramionami.

  • jeden-dwa-jeden

    Oceniono 19 razy 17

    Holendrzy do pomocy powinni wziąć Moradzieckiego.
    jego doświadczenie w budowie samochodów elektrycznych jest bezcenne...

  • octogonal

    Oceniono 24 razy 16

    Najbardziej optymalnym? Litości, redakcyjna gimbazo…

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX