NASA planuje lot na asteroidę Psyche 16. Po raz pierwszy zbada "metalowy świat" z niklu i żelaza

Naukowcy z NASA przygotowują się do misji "Psyche" w ramach której będą badać niezwykłą metalową asteroidę Psyche 16. Naukowcy podejrzewają, że asteroida ta może być niklowo-żelaznym rdzeniem planety i pomoże zrozumieć budowę jądra Ziemi.

W skalistych planetach takich jak Ziemia naukowcy odkrywają obecność jąder stworzonych m.in. z niklu i żelaza. Niestety, nie są one dobrze zbadane, bo są schowane nieosiągalnie głęboko pod skalistymi płaszczami i skorupami planet. To, jak zbudowane jest jądro Ziemi nie jest do końca jasne, a asteroida Psyche oferuje naukowcom jedyną w swoim rodzaju szansę na zrozumienie procesów, dzięki którym powstawały planety zbudowane tak jak Ziemia. Naukowcy z NASA przygotowują się do misji Psyche, która rozpocznie się w 2022 roku.

Misja Psyche 16. NASA zbada "metalowy świat", który pomoże zrozumieć budowę Ziemi

Celem misji jest m.in. eksplorowanie nowego typu planety. NASA po raz pierwszy zbada "świat stworzony nie ze skał i lodu, ale z metalu" - czytamy na stronie internetowej misji Psyche. Naukowcy będą także zastanawiać się nad procesami umożliwiającymi formowanie się planet z jądrami stworzonymi z metalu, dzięki czemu będą mogli lepiej zrozumieć zarówno budowę, jak i historię Ziemi. Badacze z NASA chcą także określić wiek Psyche 16 i scharakteryzować topografię tej asteroidy. Co więcej, podczas misji Psyche ma zostać przetestowana nowa technologia komunikacji laserowej, która koduje dane w fotonach (zamiast fal radiowych), co pozwoli pojazdowi kosmicznemu na przesyłanie większej ilości danych.

Misją Psyche kieruje Arizona State University. Ma się ona rozpocząć się w 2022 roku. Statek kosmiczny, który uda się w kierunku asteroidy orbitującej między Marsem a Jowiszem, wystartuje z Kennedy Space Center na Florydzie, a jego lot potrwa trzy i pół roku. Po tym czasie przybędzie on na orbitę asteroidy Psyche 16 i w latach 2026-2027 będzie krążył wokół niej.

• lanou

Jeżeli NASA chce zbadać metalowy świat, zapraszamy na koncerty ;)

• kuba_wu

"koduje dane w fotonach (zamiast fal radiowych)"

Być może będzie pan redaktor zaskoczony, ale zarówno laser jak i fale z zakresu radiowego to są nadal te same fale elektromagnetyczne, a kwantem pola e-m jest foton, w obu przypadkach...

• mln79

Oceniono 1 raz 1

Nie ma asteroidy Psyche 16 (ani tym bardziej Psyche 15, Psyche 14 itd.). Jest Psyche, która w katalogu planetoid (w języku polskim raczej taki termin się stosuje, asteroida to kalka z angielskiego) ma numer 16 (wg kolejności odkrywania planetoid) stąd często spotyka się formalny zapis (16) Psyche (właśnie w tej kolejności, najpierw numer z nawiasem lub bez, potem nazwa).

• jami100

Oceniono 3 razy -1

Będzie krążył na orbicie, skąd może dostrzeże obozowisko Chińczyków ;-).
    Temat oczywiście ciekawy, jeśli porzucić żarty.