Airbus zaleca liniom lotniczym kontrole. Skrzydła samolotu A380 mogą mieć pęknięcia

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego wykryła mikropęknięcia, które mogą zaburzyć strukturę skrzydeł A380, największego samolotu świata. Airbus zwróci się z prośbą o przeprowadzenie kontroli do użytkowników 25 najstarszych Super Jumbo.

Airbus A380, obecnie największe pasażerski samolot świata może mieć problem z trwałością skrzydeł. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) odkryła, że w starszych samolotach tego typu mogą pojawiać się szczeliny, które przy braku naprawy mogą doprowadzić do zmniejszenia integralności skrzydeł - informuje Bloomberg.

Agencja zaalarmowała Airbusa, który będzie teraz zgłaszał się do linii użytkujących Super Jumbo z prośbą o przeprowadzenie odpowiednich badań. Airbus zaznacza, że analizy te mogą odbyć się podczas kolejnych rutynowych kontroli samolotu. Uziemianie samolotów nie będzie zatem konieczne.

Potwierdza to także EASA, która właśnie opracowuje dyrektywę zdatności do lotu. Z kolei odpowiednie naprawy - o ile okażą się konieczne - będą mogły zostać przeprowadzone przy okazji planowanych prac remontowych.

Warto zaznaczyć, że kontrole będą dotyczyły jedynie 25 najstarszych maszyn wykorzystywanych m.in. przez takie linie, jak Emirates, Quantas czy Singapore Airlines. Nowsze samoloty będą musiały przejść kontrolę w późniejszym terminie, ale maksymalnie 15 lat od wyprodukowania.

Czytaj też: Lot trwa 5 minut dłużej niż sprzątnięcie samolotu. A380 od Emirates rusza z rekordowo krótką trasą

Linie lotnicze sprawdzą strukturę skrzydeł metodą ultradźwięków. Jeśli pęknięcia zostaną wykryte, zgodnie z decyzją EASA przewoźnicy muszą zawiadomić producenta maszyny, który będzie instruował linie w kwestii napraw. W takim przypadku muszą one zostać wykonane przed kolejnym lotem danego egzemplarza A380.

Problem z pęknięciami, które mogą zmniejszyć integralność skrzydeł nie jest niczym nowym. To jedna z bolączek, która już kilka wiele lat temu trapiła model A380. Airbus na serwisowanie maszyn wydał wówczas wiele milionów euro.

Największym użytkownikiem Airbusa A380 jest dziś linia Emirates. We flocie tego bliskowschodniego przewoźnika jest aż 111 egzemplarzy największego samolotu na świecie, które łączą Dubaj z 57 miastami. Emirates ma dostać kolejnych 12 samolotów A380 do końca 2021 roku. W lutym Airbus poinformował, że do tego czasu zakończy produkcję największego samolotu świata.

Czytaj też: Największa rakieta świata wystartuje w 2021 roku. SpaceX zdradziło datę pierwszej misji

Więcej o:
Komentarze (27)
Airbus A380 z pęknięciami na skrzydłach? Producent prosi linie lotnicze o sprawdzenie
Zaloguj się
  • oyesu

    Oceniono 4 razy -2

    nie lubie nim latach samolot jest fajny wygodny ale czekanie na bagaz to jest koszmar okolo 1000 walizek na jednym pasie czasem godzina stania wpatrywania sie i szukania wzrokiem swojej walizki szlag ma cie trafic

  • uniwr

    Oceniono 2 razy 2

    "To jedna z bolączek, która już kilka wiele lat temu trapiła model"
    Słodkie :)

  • jami100

    Oceniono 1 raz 1

    Pewnie wielkość samolotu ma jednak jakieś fizyczne ograniczenia.

  • jacutin

    Oceniono 7 razy 3

    Zmniejszenie intergralności skrzydła. Taki eufemizm mogli wymyślić tylko francuzcy spece od PR.

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 2 razy 2

    ... będą musiały przejść kontrolę w późniejszym terminie, ale maksymalnie ale maksymalnie 15 lat od wyprodukowania...Rysy mogą powstać w każdym samolocie. A gdy zaleca się kontrole do 15 to artykuł pisali Amerykanie.

  • thook

    Oceniono 13 razy 9

    Może się zmniejszyć integralność skrzydeł, czyli mogą się trochę rozpaść.

  • ceppisowski

    Oceniono 8 razy 2

    "mogą doprowadzić do zmniejszenia integralności skrzydeł"

    uwielbiam sluchac prawnikow, przedstawicieli firm mowiacych w swoim interesie, oraz pisowskich politykow.
    Oni wszyscy robia w ch..... innych
    Pisowscy politycy, co ciekawe, swoich wyborcow.
    Pisowcy - ten pan powiedzial po prostu ze skrzydlo moze odpasc

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX