Współpracują z największymi w branży. Polacy z Platige Image robią najlepsze zwiastuny gier na świecie

Daniel Maikowski
"Platige Image ma dziś bardzo rozpoznawalną markę. W branży gier trudno spotkać firmę, która nie wie, czym się zajmujemy, i nad jakimi projektami pracowaliśmy w przeszłości" - podkreśla Tomek Suwalski, reżyser, scenarzysta i VFX Artist w rozmowie z Next.gazeta.pl.

Daniel Maikowski: Platige Image związane jest z branżą gier od lat. W 2012 r. przygotowany przez was cinematik do gry "Wiedźmin 2" zwyciężył na prestiżowym festiwalu Animayo. Później był słynny zwiastun Cyberpunka 2077 i wiele innych projektów. Czym właściwie są cinematiki? 

Tomek Suwalski*: Cinematik to unikalna forma produktu rozrywkowego, która istnieje chyba tylko w obszarze gier komputerowych. Krótko mówiąc, jest to zwiastun gry. Wyróżnia się on jednak na tle tradycyjnych trailerów, które są poskładane z fragmentów filmu i okraszone muzyką. Cinematik ma zazwyczaj formę krótkiego filmu narracyjnego. Jest odrębną impresją artystyczną i - zazwyczaj - pierwszym kontaktem graczy z danym tytułem.

Tomek SuwalskiTomek Suwalski Platige Image

Współpracujecie z największymi gigantami branży. Ubisoft, Sega, Sony, Konami, Bethesda - mógłbym wymieniać dalej. Czy zazwyczaj to wy wychodzicie z inicjatywą, czy też renoma, którą Platige Image cieszy się w branży sprawia, że to twórcy gier walczą o wasz czas? 

Firm, które zajmują się tworzeniem cinematików, jest na świecie w zasadzie kilka. O ile klienci nie przychodzą bezpośrednio do nas, to zazwyczaj zgłaszają się do kilku firm, w tym naszej i organizują przetarg. Chcą poznać nasze pomysły i zespół, który będzie pracował przy danej produkcji. Platige Image ma dziś w branży bardzo rozpoznawalną markę. Trudno spotkać dewelopera, który nie wie, czym się zajmujemy, i nad jakimi projektami pracowaliśmy w przeszłości. 

 

Tworzycie cinematiki zarówno dla światowych gigantów, jak i dla polskich producentów gier, takich jak CD Projekt RED oraz Techland. Czy ta współpraca czymś się różni? 

Absolutnie nie. CD Projekt RED czy Techland grają dziś w tej samej lidze, co Ubisoft czy Bethesda. To studia rozpoznawalne nie tylko w branży. Pracują nad produkcjami z gigantycznymi budżetami. Cyberpunk 2077 (CD Projekt - red.) czy Dying Light 2 (Techland - red.) to gry, na które czekają miliony graczy na całym świecie.  

Niedawno wróciliście z targów E3, czyli największej imprezy gamingowej na świecie. Jakie produkcje Platige Image mogliśmy zobaczyć w Los Angeles? 

Na E3 pokazaliśmy pięć zwiastunów. Po pierwsze, był to cinematik do "Dying Light 2". Powstał on na silniku gry i jest efektem naszej bardzo udanej współpracy z artystami z Techlandu. W Los Angeles pokazaliśmy również "CrossfireX". To stworzona przez Koreańczyków strzelanka, która pojawi się na konsoli Xbox One. Do tego dochodzą trzy cinematiki do gier Ubisoftu - "The Division 2", 'Rainbow Six: Quarantine" oraz "Gods & Monsters". 

The Division 2The Division 2 fot. Platige Image

Z tego, co sam miałem okazję zaobserwować, to najbardziej entuzjastyczne reakcje wywołał zwiastun tej ostatniej gry. Z pewnością w dużej mierze dlatego, że to zupełnie nowy projekt, a nie kontynuacja znanej serii.

Na targach E3 bardzo duże się dzieje i gracze są zasypywani dziesiątkami zapowiedzi i zwiastunów. Mogę jednak powiedzieć, że wszystkie zaprezentowane przez nas cinematiki zostały zauważone i docenione. 

Jak wygląda praca nad cinematikami? Twórcy danej gry na pewno mają swoją wizję dotyczącą tworzonego przez siebie świata. Jak godzisz to ze swoją wolnością artystyczną? 

Oczywiście powinniśmy trzymać się wizji świata gry i panującego w nim nastroju. Na każdym etapie produkcji ściśle współpracujemy z deweloperem i wydawcą gry. Nie zmienia to jednak faktu, że cinematik jest osobną układanką i jak najbardziej jest w nim miejsce na nasze pomysły i naszą kreatywność. Zdarzają się nawet sytuacje, że twórcy wręcz proszą nas o to, aby zwiastun kontrastował z klimatem danej produkcji. Najważniejsze jest to, aby końcowy efekt robił wrażenie. Cinematik musi zapadać w pamięć i dobrze wypromować daną grę.

 

Z jakiego projektu związanego z grami jesteś najbardziej dumny? Który najbardziej utkwił w twojej pamięci? 

Z całą pewnością tegoroczny zwiastun do "Metro: Exodus". Był to długi i bardzo ambitny projekt. Akcja gry dzieje się w uniwersum, które zostało mocno nakreślone przez powieści Dimitrija Głuchowskiego. Dla mnie pewnym ułatwieniem było zarówno to, że już wcześniej dobrze poznałem ten świat, jak również fakt, że klient dał nam ogromną swobodę twórczą i duży kredyt zaufania. Chyba się udało, bo reakcja graczy była fenomenalna. 

Sam również jesteś graczem? 

Tak, choć dziś nie gram już tak dużo, jak przed laty. Ostatnio ogrywałem "Anthem" oraz "Red Dead Redemption 2". Mam jednak spore zaległości, bo ominąłem m.in. nowe "God of War" oraz |Spider Mana". Oczywiście często "muszę" też grać w tytuły, nad którymi mam pracować. Generalnie staram się trzymać rękę na pulsie. Wiem, co dzieje się w świecie gamingu.

Mam mały problem z cinematikami. Uwielbiam je oglądać, ale jednocześnie wiem, że często kreują one nieco zbyt wysokie oczekiwania wobec danej gry. Czy nie czujesz czasami, że trochę nabieracie graczy? 

Wiem, że ten spór toczy się już od lat. Myślę, że to kwestia pracy nad świadomością graczy. Część z nich nie rozumie lub nie chce zrozumieć, że cinematik nie jest elementem gry. On nie obiecuje tego, jak dokładnie będzie prezentować się dany tytuł. Sprzedaje pewną wizję, nastrój. Różnice pomiędzy grafiką renderowaną a tą generowaną w czasie rzeczywistym są wciąż znaczące. Trudno więc oczekiwać, aby grafika w grze była tak fotorealistyczna, jak ta w zwiastunie. 

 

A czy doczekamy się czasów, gdy ta różnica zostanie zatarta? Gdy gry będą wyglądać tak dobrze, jak ich zwiastuny? 

Jesteśmy coraz bliżej. Pojawiają się nowe technologie i nowe karty graficzne, dzięki którym gry wyglądają coraz lepiej. Można tu wspomnieć choćby o nowych algorytmach analizowania światła (Ray-tracing), z których na co dzień korzystamy. Nowa generacja konsol z pewnością również wprowadzi w dziedzinie grafiki duży skok jakościowy. Nawet dziś, grając w niektóre gry, można natrafić na taki moment, na taki kadr, w którym trudno jest nam uwierzyć, że nie został on wcześniej wyrenderowany. 

Mimo, że nie brakuje dziś gier o ogromnych walorach artystycznych, to w wielu środowiskach wciąż toczy się dyskusja dotycząca tego, czy gry mogą być sztuką. Jakie jest twoje zdanie w tej kwestii?

Jeśli sztuką jest wzbudzanie emocji i generowanie określonych doznań, to gry jak najbardziej te kryteria spełniają. Oczywiście są gry lepsze i gorsze. Są takie, o których zapominamy kilka minut po wyłączeniu komputera lub konsoli, ale i takie, które zapadają nam w pamięć na lata. Oczywiście tym, co najbardziej odróżnia gry od innych form sztuki, jest ich interaktywność. Odmawianie grom wartości artystycznej nie ma żadnego sensu. Gra nie jest ani dziełem gorszym, ani lepszym od filmu czy książki. Jest po prostu czymś innym.

*Tomek Suwalski, reżyser, scenarzysta, VFX Artist, którego kariera w branży filmowej rozwija się od prawie 15 lat. Znakiem rozpoznawczym każdego z jego dzieł - filmów, animacji, teledysków i cinematików, jest łączenie siły narracji z imponującą warstwą wizualną. Taki efekt jest możliwy dzięki jego drugiej pasji. Oprócz robienia wrażenia stroną wizualną, zajmuje się storytellingiem - pisze scenariusze i opowiadania.

Więcej o:
Komentarze (52)
Współpracują z największymi w branży. Polacy z Platige Image robią najlepsze zwiastuny gier na świecie
Zaloguj się
  • gregorsamsa

    Oceniono 13 razy 11

    Omylkowo przeczytalem "takich ciemniakow jak Polacy nie robi nikt na swiecie."

  • entropianacodzien

    Oceniono 12 razy 6

    Największą wadą Platige Image jest to że ta firma przynosi ciągle straty.
    Koniec Tematu.

  • Szymon Czyżewski

    Oceniono 18 razy 6

    He, he starczy poczytać komentarze i od razu przypominam sobie, że jesteśmy w PL.
    Wielkie brawa dla studia i całej branży. To świetne, że odnoszą sukcesy na światową skalę!

  • tpdlagier

    Oceniono 14 razy 4

    Tradycyjnie wysyp malkontentów niezadowolonych z sukcesu polskiej firmy. Ciekawy wywiad, czuć w wypowiedziach rozmówcy pewność siebie i dystans do krytykujących tutaj kretynów. Życzę powodzenia w świecie żarłocznego biznesu.

  • silthor

    Oceniono 14 razy 4

    Ykhm, a jakieś dowody na to, że robią najlepsze zwiastuny na świecie? Że wszystkie inne firmy robią gorsze? I dlaczego dodajecie do teksu zwiastun, który nie jest dziełem Platige Image (Cyberpunk 2077).

  • tom_lok

    0

    Jak widać mamy ludzi mądrych jednak lotniskowca zbudować nie potrafimy. F35 też niestety nie.

  • shunpike

    Oceniono 4 razy 0

    Storytelling...
    O, Boziu...

  • buk-humor-dziczyzna

    Oceniono 4 razy 0

    a jakie robią super trikosraki !!!!!!!!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX