Jowisz mógł zderzyć się z planetą 10 razy większą od Ziemi. To wyjaśnia zagadkę jego jądra

Naukowcy dzięki danym zebranym przez sondę Juno odkryli jeden z najciekawszych faktów na temat Jowisza. Badając jądro tej planety doszli do wniosku, że zderzyła się w przeszłości z innym obiektem 10-krotnie bardziej masywnym od Ziemi.

Wystrzelona w sierpniu 2011 roku sonda Juno od kilku lat jest naszym "okiem" na Jowisza. Ten bezzałogowy statek kosmiczny w połowie 2016 roku wszedł na niską orbitę największej planety Układu Słonecznego i dostarcza nam najbardziej szczegółowych zdjęć oraz wielu cennych danych na temat tego obiektu.

>>> Myślałeś, że trzęsienia występują tylko na Ziemi? Błąd. Naukowcy zarejestrowali trzęsienie Marsa:

Naukowcy rozwikłali zagadkę Jowisza

Naukowcy z uniwersytetów w Chinach, USA, Japonii i Szwajcarii przeanalizowali teraz dane, które zostały niedawno zebrane przez Juno. Z ich badań opublikowanych w czasopiśmie naukowym "Nature" wynika, że jądro Jowisza nie jest tak gęste, jak sugerowałaby jego masa.

Badania pola grawitacyjnego piątej planety od Słońca wykazały, że jego jądro prawdopodobnie nie jest gęstą, skalistą "kulą". Z analiz wynika, że jest znacznie bardziej rozproszone niż przypuszczano i zbudowane zarówno z ciężkich pierwiastków (np. żelaza), z których zazwyczaj składa się jądro i lekkich (np. helu) występujących w gazowej otoczce planety. Z tego powodu granica między gęstym jądrem, a chmurą gazów budujących Jowisza jest znacznie słabiej widoczna, niż w przypadku innych gazowych olbrzymów.

Porównanie dzisiejszych rozmiarów Jowisza i Ziemi:

Porównanie rozmiarów Jowisza i ZiemiiPorównanie rozmiarów Jowisza i Ziemii Porównanie rozmiarów Jowisza i Ziemii Fot: NASA / Wikimedia Commons

Jądro Jowisza zniszczyła inna planeta

Naukowcy twierdzą, że taka budowa jowiszowego jądra mogła zostać spowodowana przez duży obiekt z zewnątrz. Przypuszczają, że 4,5 mld lat temu, podczas formowania się planet układu Słonecznego miała miejsce olbrzymia kolizja.

Jowisz miał zderzyć się z inną planetą o masie 10-krotnie większej od Ziemi. Jowisz już wtedy mógł pochwalić się ogromną masą, dlatego obiekt został prawdopodobnie w całości przez niego wchłonięty. Nieistniejąca już dziś planeta była jednak na tyle masywna, że spowodowała znaczne zmiany w jądrze formującego się dopiero młodego Jowisza.

(...) Gigantyczne kosmiczne zderzenie czołowe między dużym zarodkiem planetarnym, a proto-Jowiszem było wystarczające energiczne, aby zniszczyć jego pierwotny zwarty rdzeń i zmieszać ciężkie pierwiastki z wewnętrzną otoczką

- czytamy na łamach "Nature".

Takie zderzenie w początkowych dziejach Układu Słonecznego nie było niczym wyjątkowym. 4,5 mld lat temu młode planety formowały swój obecny kształt zderzając się lub wchłaniając mniejsze i znajdujące się we wcześniejszej fazie rozwoju proto-planety i materię z dysku protoplanetarnego. Według jednej z teorii ogromne zderzenie dużego obiektu z Ziemią było przyczyną powstania Księżyca.

Naukowcy twierdzą, że rozproszone jądro Jowisza powinno kiedyś powrócić do swojego początkowego, zwartego stanu. Prawdopodobnie proces ten zajmie jednak planecie kolejne miliardy lat.

Czytaj też: Teleskop Hubble'a zrobił nowy portret Jowisza. Wielka Czerwona Plama kurczy się i nikt nie wie dlaczego

Jowisz w pełnej okazałościJowisz w pełnej okazałości NASA

• swiroslaw_zbawiciel

"Naukowcy dzięki danym zebranym przez sondę Juno odkryli jeden z najciekawszych faktów na temat Jowisza"
    Fakt, czy kolejna teoria? Różnica, a jednak różnica.
    Osobiście napisałbym "... po odkryciu stworzyli kolejną teorię, uprawdopodabniającą..."

• aietes

dla Boko Haram, Abu Sayyef i jędraszewskiego deszcz to nie wynik kondensacji pary wodnej ale wola Allaha.

• stach_79

Tzw. Super-Earth... nikt nie wie dlaczego wszystkie układy gwiezdne mają masywne Ziemie, a w naszym jej nie ma.... bardzo możliwe.

• bezidei

To w końcu Jowisz to gazowa planeta czy skalna z bardzo grubą warstwą atmosfery?

• lobby_hentajowe

>10 razy większą od Ziemi
    >10-krotnie bardziej masywnym
    Cenię dobre dziennikarstwo.

• jami100

Hm, hm, za kolejne miliardy lat (podobno 5) układ słoneczny będzie już w fazie agonalnej.

• prinsik

Oceniono 1 raz 1

Pan buk sie nudzil?

• jezierskiadam

Problem n ciał, (problem wielu ciał) to zagadnienie mechaniki klasycznej polegające na wyznaczeniu toru ruchów wszystkich ciał danego układu n ciał o danych masach, prędkościach i położeniach początkowych.
    Problemu wielu dziesiątek ciał, albo wielu milinów ciał nie jesteśmy w stanie rozwiązać nawet posiłkując się najdoskonalszymi znanymi komputerami.
    Ciekawe jest to, że my znamy rozwiązania problemu wielu ciał i nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Przykładowo:
    Takimi rozwiązaniami są:
    1) Układ planetarny z ekliptyką i centralnie położoną gwiazdą.
    2) Galaktyka spiralna.