Jazda na suwak i korytarz życia stały się obowiązkowe od 6 grudnia. Jak prawidłowo wykonywać manewry?

Rząd przyjął nowelizację rozporządzenia, która konkretyzuje zasady ruchu drogowego dotyczące jazdy na suwak oraz tworzenia korytarza życia. Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2019 roku.

14 listopada 2019 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła nowe przepisy poruszania się po drogach. Określają one precyzyjnie zasady tworzenia korytarza życia oraz jazdy na suwak. Ponadto, rząd przygotował kampanię społeczną, która ma uświadomić Polaków, co do istnienia do nowych zasad oraz przede wszystkim edukować obywateli jak istotne są te przepisy dla życia.

Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach jest jednym z priorytetów rządu. W tym celu podejmujemy odpowiednie działania legislacyjne. Wiemy, że oprócz zmian w przepisach musimy też nieustannie kształtować właściwe postawy Polaków – a to jest możliwe dzięki takim kampaniom jak „Życie ma pierwszeństwo

– podkreślił minister Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury.

 

Jak tworzyć korytarz życia?

Nowe przepisy konkretyzują zachowanie się na drodze, gdy podczas stania w korku, należy przepuścić służby ratunkowe. W tym celu trzeba utworzyć korytarz życia.

embed

Pojazdy poruszające się skrajnie lewym pasem, zjeżdżają wtedy na lewo. W przypadku poruszania się pozostałymi pasami, należy zjechać na prawo. W ten sposób umożliwiamy przepuszczenie pojazdów uprzywilejowanych w skoordynowany i skuteczniejszy sposób.

W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Zależy nam, by kierowcy wiedzieli, jak należy tworzyć korytarze życia, żeby odpowiednie służby mogły jak najszybciej dotrzeć do poszkodowanych

– powiedział Andrzej Adamczyk.

Jak jeździć na suwak?

Jazda na suwak, ma pomóc w rozładowaniu korków. Zasada ta ma zastosowanie w przypadku zmniejszenia się liczby pasów, co powoduje zwężenie drogi i tworzenie się zatorów. Jeśli tak się dzieje, to kierowca poruszający się na wprost, pasem który się nie kończy, jest zobowiązany wpuścić samochody z pasów, które się kończą lub zanikają. Najpierw kierowcę z prawej, następnie z lewej.

embed

Samochody mają być wpuszczane pojedynczo i naprzemiennie. Przepis dotyczy pasów, które się kończą i nie ma zastosowania, gdy ktoś chce zwyczajnie wepchnąć się w kolejkę, zjeżdżając z pasa, który się nie kończy. 

Warto także pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania i zwykłej drogowej uprzejmości. Wielu kierowców często orientuje się zbyt późno, gdzie powinni skręcić, co powoduje próbę wymuszenia zmiany pasa. Problem ten występuję często w dużych miastach, na dużych skrzyżowaniach, gdzie nie zawsze łatwo zorientować się w zasadach poruszania, jeśli nie znamy danej drogi. 

Więcej o:
Komentarze (23)
Jazda na suwak i korytarz życia stały się obowiązkowe od 6 grudnia. Jak prawidłowo wykonywać manewry?
Zaloguj się
  • remo29

    Oceniono 5 razy 3

    Codziennie przejeżdżam kilka takich miejsc, bo remonty i budowy to jest u mnie jakiś niekończący się od 10 lat serial. Generalnie rzadko już się zdarza szeryf (w sumie nie pamiętam, żebym w ciągu ostatnich miesięcy takiego dzbana widział), ale niestety bardzo dużo jest takich, co zamiast jechać do końca stają w chu daleko od zwężenia, bo oni muszą zmienić pas TERAZ, bo potem ktoś pomyśli, że "ło, paczaj, cwaniak". Jedź do końca, nie rób sznurka, to nie kolejka po cukier w PRL-u, zbliżając się do końca zwolnij, włącz kierunkowskaz i nie wpierydalaj się na siłę, tylko obserwuj w lusterku, czy typ obok robi ci miejsce; gdy zrobi, wjedź, podziękuj, jak nie zrobi, czekaj na następnego, buraki to zdecydowana mniejszość. Proste.

  • wichura

    Oceniono 2 razy 2

    Jazda "na suwak" jako obowiązek przyczyni się głównie do wzrostu ilości stłuczek. W dodatku trudnych do rozstrzygnięcia / spornych. Obecnie sprawa była oczywista - winny jest zmieniający pas. A teraz? Zmieniałem pas z prawego na środkowy i zderzyłem się z pojazdem ze środkowego pasa = muszę za pomocą świadków / monitoringu udowadniać, że pojazd ze środkowego pasa jeszcze nikogo nie przepuścił... Paranoja!

  • motyw4

    Oceniono 4 razy 2

    Jazda na suwak wersja PL w praktyce - 1 auto z pasa do jazdy na wprost i 10 z pasa, który się kończy :)

  • miss.betty

    Oceniono 2 razy 2

    Dzis gosc chcial we mnie wjechac, gbo mial szybe zamarznieta od wewnatrz - na tyle, ze kierowcy nie blo widac.
    A wy o jakiejs jezdzie na suwak. Nie w tym kraju wolakow o mentalnosci wschodznio-panszczyznianej.

  • 1docentpj

    Oceniono 1 raz 1

    Dziś w tvn pan policjant powiedział że jazda na suwak obowiązuje tylko w przypadku zatoru, przynajmniej tak go zrozumiałem. Rozumiem że przy płynnym ruchu zasada ta nie obowiązuje ?

  • nieprawomyslny

    Oceniono 3 razy 1

    Suwak - ok ale warto chyba mieć kamerkę na cwaniaków, którzy będą wymuszać wpuszczanie więcej niż jednego auta z kończącego się pasa

  • pawelekok

    Oceniono 1 raz 1

    Co tu mówić o tak skomplikowanym dla przeciętnego polskiego kierowcy manewrze jak jazda na suwak czy korytarz życia, skoro taki kierowca potrafi się zatrzymać na dwu pasach blokując oba, w tym jeden z zielonym światłem. Albo gada przez telefon nie zwracając uwagi na drogę. Używanie telefonu komórkowego podczas jazdy powinno być całkowicie zabronione. Kierowca może nie odebrać a potem zatrzymać się w miejscu dozwolonym i oddzwonić.

  • metronometr40

    0

    Proponuję, by Policja postawiła na kilka tygodni swoich przedstawicieli z lizakiem na pasach które się nie kończą, by kierowali cwaniaków wciskających się na siłę na pas do jazdy na wprost, by pojechali zgodnie ze strzałkami na jezdni. Po paru takich objazdach oduczą się cwaniactwa. A tych, którzy niczego się nie nauczą w ciągu tych paru tygodni pouczeń, karać mandatami bez żadnej taryfy ulgowej.

  • Zygfryd Mamut

    0

    Co ten artykuł ma wspólnego z technologią skoro jest w tym dziale ???

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX