Wynalazek jest świetny, ale model biznesowy nie. Spotify w 2017 znów z wyraźną stratą

Rafał Hirsch
Z nieoficjalnych przecieków wynika, że w biznesie serwisu Spotify niestety nie ma przełomu. W 2017 roku szwedzka firma znów zaliczyła około 300 mln euro straty, podobnie jak rok wcześniej.

Spotify czyli najpopularniejszy na świecie serwis streamingowy z muzyką ma coraz więcej userów, ale wciąż nie jest w stanie na nich zarabiać. Według portalu The Information szwedzka spółka w trzecim kwartale 2017 miała 70-90 milionów euro straty operacyjnej. Może to oznaczać, że strata za cały 2017 sięgnęła 300 mln euro.

Podobny wynik Spotify uzyskało rok wcześniej, co może martwić, ponieważ w 2017 spółka cieszyła się znaczącym wzrostem przychodów ze sprzedaży. Poszły one w górę mniej więcej o 40 procent i sięgnęły poziomu miliarda euro kwartalnie. Okazuje się, że nawet tak szybki wzrost biznesu nie jest w stanie wyciągnąć Spotify ze strat. 

Na samym początku działalności brak rentowności był naturalny - firma dopiero się rozkręcała, zdobywała klientów i w związku z tym ponosiła spore koszty. Tak dzieje się w wielu startujących firmach. Ale dziś Spotify jest światowym liderem streamingu z muzyką, a rynek streamingu szybko rośnie. Przychody z tego źródła na największych rynkach muzycznych są już większe niż ze sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych (głównie płyty CD) i w serwisach internetowych, takich jak np. iTunes należący do Apple

Spotify jest dostępne w 61 krajach, udostępnia ponad 30 milionów piosenek, a także ponad 2 miliardy najróżniejszych playlist. 

Mimo to Spotify nie jest w stanie zarobić ani pół euro. Nawet w sytuacji, w której ma już 70 milionów klientów płacących za wersję premium serwisu. (kolejne 70 mln korzysta z wersji darmowej). Nieoficjalne doniesienia mówią o tym, że Spotify płaci artystom za udostępnianie muzyki mniej niż wynoszą przychody spółki i gdyby do rachunku wliczać tylko te koszty, to marża Spotify byłaby mocno dodatnia - nawet powyżej 20 procent. 

Ale to nie jest całość kosztów w firmie. Po doliczeniu kosztów operacyjnych związanych na przykład z marketingiem, promocją, a także po doliczeniu amortyzacji sprzętu potencjalny zysk znika. 

Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że Spotify dysponując najwyraźniej niedoskonałym modelem biznesowym nie musi obawiać się likwidacji z powodu braku rentowności. Spółka przygotowuje się do debiutu na giełdzie nowojorskiej i ma to być jeden z głośniejszych debiutów w tym roku. Chiński gigant internetowy Tencent, który w grudniu kupił w Spotify mały pakiet akcji wycenił w ramach tej transakcji całą spółkę na poziomie ponad 22 miliardów dolarów. 

Najwyraźniej rynek wierzy w to, że Spotify kiedyś w końcu zacznie przynosić zyski. Albo chociaż w to, że akcje Spotify po giełdowym debiucie będzie można sprzedać drożej i zarobić chociaż na tym. Dla wszystkich innych, poza inwestorami, główna korzyść z wejścia Spotify na giełdę będzie taka, że w końcu będzie można poznać szczegółowe i oficjalne dane o stanie ich finansów, bo wtedy będą mieli obowiązek informować o tym co kwartał. 

Katarzyna Drewnowska: Założyłam firmę, żeby wydać książkę Nigelli Lawson [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (25)
Spotify w 2017 znów z wyraźną stratą. Wynalazek jest świetny, ale model biznesowy nie
Zaloguj się
  • spark5719

    Oceniono 9 razy 9

    "ma coraz więcej userów"

    Polska język,. trudna język....

  • wookiee.chewbacca

    Oceniono 12 razy 8

    A może tak?:
    Spotify czyli the most popularniejszy na świecie service streamingowy z musicką haveuje coraz more userów...

  • skoczylas_jerzy

    Oceniono 3 razy 3

    Panie Rafale, to chyba najgorszy językowo Pana tekst, jaki czytałem. Na kretyńskie anglicyzmy ("userów" - nie poraził Pana prąd podczas wklepywania tego słowa?) już inni czytelnicy zwrócili uwagę. Ale to nie wszystko. Po jakiemu to "dysponują modelem biznesowym"? A dwa razy "chociaż" w jednym zdaniu? A gdzie sens w zdaniu "płaci artystom za udostępnianie muzyki mniej niż wynoszą przychody spółki"? Firma powinna płacić artystom więcej, niż wynoszą jej przychody? Zaczął Pan dysponować modelem dziennikarskim, polegającym na tym, że nigdy się nie czyta swojego tekstu, tylko od razu wrzuca go na stronę?

  • 162tony

    Oceniono 1 raz 1

    eee... jak zarobiło miliard, a straciło 700 milionów - to ile straciło?

  • proz

    Oceniono 2 razy 0

    Następna inwestycja dla baranów. Nie zarobili dolara, ale są warci 22 mld. Tak jak Uber, Tesla, Twitter & Co.

  • sila

    0

    Korzystałem ze Spotify, a teraz korzystam z Tidala. Niestety S. ma kiepską apkę, wiesza się, albo nie wiadomo z jakich przyczyn rozłącza. Irytujące. Znalazłem inną platformę i działa.

  • wolverine_14

    0

    Na PC apka działa dobrze, na smartfonie z androidem co jakiś czas się wiesza (ładuje, ładuje i... nic). Dodatkowy minus za brak możliwości modyfikacji uporządkowania utworzonych list.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX