Porsche Cayenne, czyli SUV ze sportową duszą

Kiedy pojawił się na rynku wcale nie wzbudził powszechnego zachwytu. Dziennikarze motoryzacyjni i klienci potrzebowali czasu, by oswoić się z jego nowatorskim stylem. Stał się jednak godnym następcą modelu 911.

Porsche Cayenne zadebiutował w 2002 roku. Kontrowersyjna i nieco ascetyczna stylistyka nie podobała się wszystkim. Porsche nigdy jednak nie starał się robić samochodów dla każdego. Tworzył maszyny z duszą, zawsze nadawał im sportową charakterystykę.

Porsche CayennePorsche Cayenne fot. Porsche

Nawet krytycy musieli przyznać, że Cayenne po prostu świetnie się prowadzi. Pod jego nieco surową maską tkwił prawdziwy diabeł: 3,2 lirowy silnik V6 o mocy 250 koni mechanicznych. Ci, którym to nie wystarczało wybierali wersję Cayenne S Turbo. 340 koni mechanicznych, które zapewniał 4,5 litrowy, turbodoładowany silnik V8 nie pozostawiało wątpliwości, że Cayenne to samochód dla kierowców z krwi i kości. Czy zastanawialiście się kiedyś jak brzmi 340-konny silnik V8?

Porsche CayennePorsche Cayenne fot. Porsche

SUV do zadań specjalnych

Dziś Cayenne łączy w sobie cechy aut z różnych segmentów. To SUV, zapewnia więc charakterystyczną dla takich aut przestrzeń i wygodę. Sportowe emocje z jazdy zapewniają silniki. Oszczędne diesle, nieokrzesane benzyniaki (w tym turbodoładowane!), ekologiczne hybrydy – jest w czym wybierać. Najmocniejszy zapewnia moc 493 koni mechanicznych. Czy zastanawialiście się kiedyś jak brzmi 493konny silnik? Wsłuchajcie się dokładnie, bo taki dźwięk na co dzień wiąże się ze spalaniem na poziomie... ok. 25 litrów. Jeśli nie dbacie o to, kiedy zmieniać biegi. Luksus wynika z materiałów i rozwiązań znanych z najlepszych limuzyn.

Porsche CayennePorsche Cayenne fot. Porsche

Cayenne nie jest już dziś surowy ani kontrowersyjny. Jego stylistyka dojrzała. Szlachetność tradycyjnej bryły, znanej z 911stki, połączono z nowoczesnymi zaokrągleniami, świetnie zaprojektowanym grillem, dopracowanymi światłami. Równie nowocześnie jest w środku. Ten dotykowy panel przypomina trochę rozwiązania stosowane przez Teslę w ich elektrycznych samochodach. Zegary są już jednak sportowo-klasyczne. W Cayenne nie brakuje też praktycznych dodatków: kamery cofania, szyberdachu, nawigacji sterowanej głosem czy zmieniarki CD.

Porsche CayennePorsche Cayenne fot. Porsche

Cayenne to jeden z niewielu samochodów na świecie, który pomimo swojej wielkości i masy prowadzi się jednym palcem, a "do setki" dochodzi się w 5,1 sekundy. Zastanawialiście się kiedyś jak to jest prowadzić takie auto?

Więcej o: