Specjaliści od elektrycznych SUV-ów i księżycowego betonu

Mitsubishi zmienia świat. Z fabryk koncernu wyjechały pierwsze seryjnie produkowane elektryczne samochody, a w jego laboratoriach pracuje się między innymi nad betonem do budowy księżycowej bazy.

Japoński koncern Mitsubishi kojarzymy głównie z produkcją samochodów – poruszające się po naszych drogach choćby modele Outlander z charakterystycznym logo trzech diamentów budzą pożądanie u wielu kierowców. Jednak pod marką Mitsubishi powstało i powstaje wiele innych przełomowych produktów i wynalazków.

Przykład? Proszę bardzo. Latem spółka Mitsubishi Materials razem z Japońską Agencją Eksploracji Przestrzeni Kosmicznej (JAXA) rozpoczęła prace nad opracowaniem nowego gatunku betonu, który będzie można wyprodukować z materiałów dostępnych na Księżycu. Dzięki niemu nie tylko będą budowane księżycowe bazy i drogi, ale również zaoszczędzone zostaną ogromne ilości pieniędzy, które bez nowego wynalazku, trzeba by wydać na transport ziemskiego betonu na Księżyc.

W fabryce Mitsubishi Materials Sanda w Hyogo powstaje z kolei jeden z najbardziej oryginalnych prezentów, jaki można ostatnio otrzymać. To ultra cienkie arkusze złota, grubości jednej dziesiątej ludzkiego włosa, z których powstają dyplomy, listy z podziękowaniem dla osoby przechodzącej na emeryturę lub wizytówki. Aby wyprodukować tak cienki arkusz złota, niezbędna jest bardzo zaawansowana technologia połączona z wyjątkowymi umiejętnościami inżynierów. - Potrzeba było co najmniej dziesięciu lat na opanowanie możliwości walcarki w takim stopniu, aby osiągnąć tak perfekcyjny rezultat – mówi Katsuo Sawai z działu Mitsubishi zajmującego się produkcją wyjątkowo precyzyjnych elementów.

CementCement źródło: commons.wikimedia.org

 Pierwszy samochód powstał 100 lat temu

W 2017 roku minie 100 lat od chwili, kiedy z fabryki Mitsubishi wyjechał pierwszy samochód. Wyprodukowano 22 egzemplarze czteromiejscowego pojazdu z nadwoziem typu torpedo wzorowanego na Fiacie Zero. Wtedy japoński koncern mógł się już pochwalić całkiem długą historią.

Firmę założył w 1870 roku Yataro Iwasaki – początkowo jako przedsiębiorstwo transportowe specjalizujące się w transporcie morskim. Zaczynało działalność od trzech parowców. Biznes okazał się strzałem w dziesiątkę i firm zaczęła się rozwijać – utworzyła między innymi pierwsze regularne połączenie żeglugowe z Szanghajem. Do linii żeglugowych wkrótce dołączyły kopalnie węgla i miedzi, stocznia oraz usługi pocztowe. W strukturach koncernu pojawił się też bank, usługi pocztowe i coraz więcej coraz bardziej nowoczesnego przemysłu.

W 1918 roku Mitsubishi rozpoczęło produkcję pierwszego samochodu ciężarowego – modelu T1 i chwilę później pierwszego autobusu - Fuso B46. Rok później firma wyprodukowała pierwszy samolot - Model-A.

SamochódSamochód Mitsubishi PX33,źródło: Wikipedia.org

Wiele zmian i pierwsze „Pajero” sprzed 80 lat 

W dwudziestoleciu międzywojennym japoński koncern rósł jak na drożdżach. Zakładano kolejne jego oddziały, spółki, filie. W 1934 roku na przykład połączono dwie spółki - Mitsubishi Shipbuilding, budującą głównie statki i okręty z Mitsubishi Aircraft, produkującą samoloty. Powstała firma Mitsubishi Heavy Industries, wtedy największa prywatna firma w Japonii.

Istnieje do dzisiaj i jest to jedna z ikon nowoczesnego japońskiego koncernu. Teraz produkuje między innymi okręty, samoloty, pojazdy kosmiczne – rakiety, sondy i satelity, części do samochodów, elektrownie wiatrowe i zaawansowany sprzęt militarny – np. pociski manewrujące. Kiedyś w stoczniach Mitsubishi powstawały też lotniskowce.

W 1970 roku właśnie z przedsiębiorstwa Mitsubishi Heavy Industries wyodrębniono Mitsubishi Motors, firmę która produkuje całą gamę samochodów osobowych sprzedawanych na ponad 160 rynkach świata – w tym w Polsce.

Jednak jeszcze na długo przed tą zmianą Mitsubishi zaprezentowało światu oryginalną konstrukcję. W 1937 roku firma na zamówienie rządowe przygotowała samochód Mitsubishi PX33. Był to pierwszy japoński sedan z napędem na cztery koła i bardzo nowoczesnym jak na tamte czasy silnikiem diesla z bezpośrednim wtryskiem. Model nie wszedł do produkcji – rząd położył wtedy nacisk na rozwój ciężarówek i autobusów, ale firma przypomniała o nim w 2006 roku, kiedy wprowadzała na rynek czwartą generację Mitsubishi Pajero. Wspomnienia o PX33 były jednym z elementów kampanii reklamowej nowej generacji popularnego terenowego samochodu.

Specjaliści od SUV-ów

Mitsubishi Motors to koncern, w którym duch PX33, a więc nowoczesnego samochodu z napędem na cztery koła, jest jednym z najważniejszych elementów opisujących działalność i strategię koncernu. Firma od lat produkuje pełne innowacji SUV-y.

Mitsubishi Pajero, który był pierwszym ogromnym sukcesem handlowym japońskiego koncernu wśród samochodów sportowo-rekreacyjnych z napędem na cztery koła, wszedł na rynek w 1982 roku. Od tego czasu pojawiły się już cztery generacje tego auta - sprzedano ich łącznie ponad 3 mln.

Od ponad 15 lat firma rozwija też Mitsubishi Outlandera. To samochód, który tak naprawdę zdefiniował nową klasę pojazdów - crossovery. Są to pojazdy, które łączą najlepsze cechy SUV-ów z hatchbackami lub kombi. Są bezpieczne i zdolne do poruszania się po wszystkich drogach i równocześnie komfortowe i ekonomiczne.

Mitsubishi Outlander w każdej z trzech dotąd wyprodukowanych generacji był hitem. Sprzedano ponad 1,5 mln jego egzemplarzy. A flagowy w tej rodzinie model PHEV jest nie tylko najlepiej sprzedającą się hybrydą typu plug-in na świecie, nagradzaną w wielu prestiżowych rankingach i konkursach, ale również dowodem wyjątkowego kunsztu i możliwości inżynierów japońskiego koncernu.

Napędy elektryczne rozwijane od 50 lat

Mitsubishi Outlander PHEV jest pierwszym na świecie hybrydowym SUV-em ze stałym, elektrycznym napędem 4WD. Jego zasięg to aż 824 kilometrów, przy zużyciu paliwa na poziomie 1,9 litra benzyny na 100 km. Napędzają go 2 silniki elektryczne o mocy 82 KM i i 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 121 KM. Zaawansowany technicznie system napędu 4x4 oferuje 3 tryby jazdy – elektryczny, szeregowy i równoległy. Są one elektronicznie sterowane i automatycznie wybierane tak, aby samochód przejeżdżał jak największy dystans w trybie elektrycznym. Akumulatory pojazdu można ładować na wiele sposobów - w czasie jazdy, przy pomocy generatora prądu, podczas hamowania oraz ze zwykłego gniazdka elektrycznego i z terminala szybkiego ładowania.

 

MitsubishiMitsubishi Materiały partnera

Ponadto o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w Oulanderze PHEV dba aż 14 systemów bezpieczeństwa, w tym nowy ultradźwiękowy asystent ruszania, system kamer rozmieszczonych dookoła auta wspomaganych 8 czujnikami parkowania z przodu i z tyłu oraz 7 poduszek bezpieczeństwa.

Ten pojazd nie powstałby, gdyby nie to, że Mitsubishi rozwija napęd elektryczny od pół wieku!

W 1966 roku Mitsubishi Heavy Industries rozpoczęło prace na budową pierwszych elektrycznych samochodów. W maju 1971 roku dziesięć egzemplarzy elektrycznego modelu E12 (Minica Van) przekazano na testy firmie Tokyo Electric. Samochód, który oparto na konstrukcji tradycyjnego modelu Minivan, zasilany był przez zespół akumulatorów ołowiowych oraz mógł się rozpędzić do 80 km/godz.

Koncern kontynuował prace nad rozwojem napędów elektrycznych i hybrydowych zarówno w latach 80., 90., jak i z początkiem wieku. Owocem tych prac było wprowadzenie do produkcji seryjnej pod koniec minionej dekady miejskiego, w pełni elektrycznego samochodu i-MiEV. Był to również pierwszy samochód tego typu sprzedawany w Polsce.

Dzięki niemu i zastosowanych w nim rozwiązaniach mogła powstać później hybryda Mitsubishi Outlander PHEV.

I już wiemy, że takich samochodów z zaawansowanym napędem elektrycznym będzie jeszcze więcej. Firma chce rozwijać SUV-y różnej wielkości i chce, by przełamały kolejne bariery technologiczne.

To się teraz udaje i to doceniają klienci. Dowód? W 2015 roku Mitsubishi Motors sprzedało w Europie ponad 174 tys. samochodów – aż o 27 proc. więcej niż rok wcześniej.

Więcej o:
Komentarze (10)
Specjaliści od elektrycznych SUV-ów i księżycowego betonu
Zaloguj się
  • lukasz_patrykus

    Oceniono 2 razy 2

    z fabryk koncernu wyjechały pierwsze seryjnie produkowane elektryczne samochody...
    -----
    tak patrze na moją "starą" Tesle i czyżby to nie był samochód RZECZYWIŚCIE elektryczny produkowany seryjnie od paru ładnych lat????

  • hubba_hubba

    0

    Ten PX33 jest piękny - mały lifting, "czysty" silnik i sprzedawałby się dzisiaj na pewno, jako konkurencja dla Morgana.

  • reichsfuhrerssheinrichhimmler

    0

    NA TYM KSIEZYCU ZEBY NIE ZAPOMNIELI O FOTORADARAH NA DROGAH

  • kruk6666

    0

    Cebulak nie kupi bo na gaz nie można przerobić.

  • M Sz

    0

    "księgowe bazy" hahaha, no fakt takie przedsięwzięcia to dużo księgowości :)

  • agnrodis

    0

    ha ha ha..... księgowe bazy i drogi....... nie ma jak automat do korekcji tekstu.

  • grabololo

    0

    Od skrzyni cvt i gnojówki uchowaj mnie Panie! A poza tym nie ma tak pojemnego i wrzechstronnego wnętrza za 100k PLN na rynku. Po 130K km nawet żarówka nie spaliła się. Wcześniej 90K ASX-em było podobnie tylko trochę ciasno. Wesołych Świąt! Pozdrowienia dla serwisu Mitsu w Bielsku Białej!

  • xevolutionx

    0

    Tragiczny lakier który rysuje się od patrzenia, fatalne plastiki , niebezpieczne dla życia i zdrowia silniki benzynowe w połączeniu z automatem cvt które nie mają siły jechać, bardzo oporny system bluetooth -- tyle po przejechaniu 50K KM Outlanderem. Ma też plusy a największym jest,że się nie chce psuć.

  • milansu

    Oceniono 1 raz -1

    jeżdze takim niestety w trasie pali prawie 10 litrów na samych bateriach co najwyzej po miescie mozna przejechac..problem z ladowaniem jeszcze nie spotkalem w polsce stacji szybkiego ladowania gdzie mozna naladować zostaje podlaczenie na noc jezeli ktos ma garaz z mozliwoscia podlaczenia...nie na warunki polskie samochód aa i już popsuła mi sie ladowarka zamówiłem nowa ale to wydatek 600 euro generalnie wygodny i przyjemny w prowadzeniu mało dynamiczny w trasie

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX