Chińczycy po latach wracają na polskie drogi. Zbudują fragment S14. Ekspert: "Wybór graniczy z absurdem"

Już w czwartek GDDKiA ma podpisać kontrakt na budowę fragmentu drogi ekspresowej S14 z chińską firmą. Umowę krytykuje prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Dyrekcja zapewnia jednak, że będzie monitorować wykonawcę.

W czwartek 22 sierpnia GDDKiA ma podpisać kontrakt z chińską firmą Stecol Corporation. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę na realizację drugiego odcinka drogi ekspresowej S14 (węzeł Łódź Teofilów - Słowik). Wyłoniono ją spośród dziesięciu ofert złożonych w łódzkim oddziale GDDKiA.

Chińczycy wracają na polskie drogiChińczycy wracają na polskie drogi GDDKiA/bbialecka

Czytaj też: Drogi mogą kosztować nawet o 89 proc. więcej. Potrzebne działania rządu

Chińczycy przedłożyli propozycję opiewającą na kwotę 724,1 milionów złotych. Z kolei najdroższa oferta wynosiła ponad miliard złotych - wyjaśnia GDKKiA. 

Co ciekawe, to już trzecie postępowanie na drugi odcinek S14. Pierwsze rozpoczęło się w 2015 r. i zostało unieważnione. Oferty złożone w roku 2017 przekraczały kosztorys. Zakończone sukcesem postępowanie przetargowe rozpoczęło się w styczniu tego roku. 

>>> Kiedy możemy liczyć na sieć autostrad z prawdziwego zdarzenia. Rzecznik GDDKiA wyjaśnia

Chińczycy wracają na polskie drogi

Podpisanie kontraktu ze spółką Stecol jest przełomowe, bo oznacza powrót chińskich firm na polski rynek. A żegnały się w nim w atmosferze skandalu. W 2012 roku nie udało się oddać do użytku autostrady A2 z Warszawy do Łodzi, którą zbudować miał chiński COVEC. Firma zarzekała się, że zaoferowana przez nią kwota 1,3 mld, dwukrotnie niższa niż w kosztorysie, wystarczy na przeprowadzenie prac. Nie wystarczyło - Chińczycy przestali wykonywać jakiekolwiek zadania, a sprawa zakończyła się w sądzie. 

Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa cytowany przez portal WNP krytykuje decyzję GDDKiA. 

To bodajże jedna z najbardziej zaskakujących - niepozytywnie - decyzji GDDKiA w ostatnim czasie. Zrozumieć można problemy z finansowaniem inwestycji, z jakim zmaga się GDDKiA, zmuszona zapewne czynnikami politycznymi do unieważniania kolejnych przetargów.

- stwierdził Styliński.

Wybór najtańszej oferty złożonej przez Stecol - firmę bez żadnego istotnego doświadczenia w Polsce, bez własnego sprzętu czy własnych pracowników zatrudnionych na naszym rynku - graniczy z absurdem.

- podkreślił.

Stecol już wcześniej próbował swoich sił na polskim rynku. Rok temu GDDKiA poinformowała, że drogę z Rdzawki do Nowego Targu zbuduje właśnie ta firma. Wybrana oferta była tańsza o 165 mln zł, w dodatku także poniżej budżetu na tę inwestycję. Konkurenci odwołali się jednak do Krajowej Izby Odwoławczej i ostatecznie to oni zgarnęli kontrakt.

Kolejny kontrakt na S14

GDDKiA zapewnia, że inwestycję prowadzoną przez chińskie przedsiębiorstwo będzie miała na oku. Warto też podkreślić, że obecne procedury wprowadzone przez Dyrekcję utrudniają unikanie płacenia podwykonawcom - środki przelewane są bowiem w transzach. 

W październiku zeszłego roku Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła z konsorcjum firm Budimex - Strabag umowę na projekt i budowę innego fragmentu drogi ekspresowej S14 - od węzła Łódź Lublinek do węzła Teofilów, czyli pierwszego odcinka zachodniej obwodnicy Łodzi o długości 12,2 km. Wartość kontraktu to 561,8 mln zł brutto.

Więcej o:
Komentarze (36)
Chińczycy wracają. Zbudują fragment drogi S14. Ekspert: "Wybór graniczy z absurdem"
Zaloguj się
  • rezun-one

    Oceniono 19 razy 19

    Gdzie te tanie drogi które obiecywał PiS?
    Skoro za PO kradli, to ile teraz kradną ludzie PiS, dlaczego budują tak drogo?

  • gangut

    Oceniono 15 razy 7

    Może nauczą naszych januszów od budownictwa że budowa to nie tylko miejsce gdzie się pije piwo i kradnie cement.

  • kotprezesa

    Oceniono 5 razy 5

    Członkom komisji przetargowej podwyższy się standard życia,
    a rządowa Kur Wizja nada relację jak Matołusz wbija łopatę.

  • darek_w1

    Oceniono 8 razy 4

    Chińczycy budują ponad 10 tysięcy kilometrów autostrad ROCZNIE i to w trudnym terenie bo duża część Chin jest górzysta. Więc budować potrafią, a to, że COVEC mocno przeszarżował z ceną i się nie wyrobił z kosztami to całkiem inna historia

  • corvelinho

    Oceniono 4 razy 2

    Pana Stylinskiego zapewniam że znaczna ilość firm budowlanych z PL również nie posiada własnego sprzętu budowlanego. Oni wygrywają przetarg a robotę zlecają podwykonawcom na wypożyczonym sprzęcie. Dodajmy do tego że polskie firmy nigdy nie dotrzymują terminów oddania inwestycji i zwiększają, często z absurdalnych powodów koszty budów. Koniec eldorado bencwaly z budowlanki drogowej, dość się nachapaliście..

  • waw-el

    Oceniono 1 raz 1

    Tak Polacy budowali: www.instagram.com/escape1970s.pI

  • gajowy3

    Oceniono 3 razy 1

    ma powstać droga ekspresowa bez możliwości wjechania na nią bo PiS kazał zlikwidować węzły na obszarze aglomeracji łódzkiej. na kiego taka droga? Zgierzanom współczuję.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX