Usługodawca się postarał? Napisz o nim pozytywną opinię i daj dobry głos dla firm! Oto, dlaczego opłaci się to nie tylko firmie, ale i tobie

Wystawianie w internecie ocen firmom jest bardzo istotne. I to nie tylko dla usługodawców, ale też dla nas - klientów. Dobrze napisana recenzja - czy negatywna, czy pozytywna - może być prawdziwym motywacyjnym "kopem" dla przedsiębiorcy, na którym skorzystają wszyscy korzystający z jego usług.

Według badań, Polacy są zdecydowanie bardziej skłonni wystawiać w internecie negatywne niż pozytywne oceny. - Polacy, nawet jeśli są zadowoleni z produktu czy usługi, rzadko kiedy zostawiają pochlebną opinię w sieci – mówi Barbara Pasterczyk z ING Banku Śląskiego. – Łatwiej jest nam krytykować, niż chwalić. Z badań przeprowadzonych na Akademii Leona Koźmińskiego wynika, że aż 46% z nas zostawiło w sieci negatywny komentarz na temat jakiejś firmy. To oczywiście jest potrzebne - aby ulepszać oferowane produkty i usługi - natomiast zostawianie dobrych opinii jest równie ważne.

Dlaczego? Można powiedzieć, że wystawianie firmom i usługodawcom konstruktywnych i pozytywnych ocen w internecie to pewnego rodzaju społeczna umowa, na której korzystają wszyscy. Warto też pamiętać, że każda opinia, ta dobra, ale i ta krytyczna, napisana szczerze, jest w interesie zarówno konsumentów, jak i firm. Bo to właśnie pozytywny odzew skuteczniej niż negatywne komentarze motywuje firmy do rozwoju. W efekcie zachęcone firmy dostarczają klientom lepsze produkty i usługi, a sami konsumenci, dzięki wzajemnym komentarzom, łatwiej wybierają te najlepsze dla siebie.

Ważne słowo: konstruktywnie

No dobrze, ale co rozumiemy przez „konstruktywną” ocenę? Słownik Języka Polskiego PWN tłumaczy to słowo następująco: „konstruktywny - dający pozytywne rezultaty, wnoszący coś nowego, konkretnego”. Jak zastosować tę definicję w praktyce?

Przede wszystkim pamiętajmy, że pozytywna ocena nie musi oznaczać zupełnego braku krytycyzmu, a negatywna nie powinna być bezlitosnym, hejterskim „wdeptaniem w ziemię”. Oceny mogą, a może nawet powinny być wyważone. Bo nic nie robi lepiej niż konstruktywna krytyka i konstruktywna pochwała.

 

Krytykuj do woli, byle rzeczowo

- Nie ma nic złego w negatywnych ocenach, o ile klient lub klientka wyjaśnią, czemu usługa im się nie podobała – tłumaczy Marta, od kilku lat pracująca w salonie fryzjerskim swojej mamy. – Tam, gdzie internauci mogą ocenić nasz salon, na przykład na Google czy na Facebooku, ma on wysokie średnie. Zdecydowana większość opinii jest pozytywna. Jednak nie ma siły – zawsze w końcu trafi się ktoś, kto taką średnią obniży „jedną gwiazdką”, z której ciężko jest wysnuć jakiekolwiek wnioski. Mamę to zawsze stresuje, bo chciałaby poprawić się dla swoich klientów. A jak ma to zrobić, jeśli widzi tylko suchą „jedynkę” i brak jakiegokolwiek komentarza lub – jeszcze gorzej – stek wulgaryzmów zamiast konkretnych zarzutów?

Gdy wystawiasz negatywną ocenę, pamiętaj, by nie kierować się chęcią zemsty czy „dokopania” komuś. Wykorzystaj okazję do wyjaśnienia przedsiębiorcy, co dokładnie Ci się nie podobało i dlaczego. W ten sposób nie tylko pozwolisz mu wyciągnąć wnioski, ale też przestrzeżesz innych potencjalnych klientów. Hejt, czyli agresywna, niekonkretna lub wulgarna recenzja może dać chwilową satysfakcję, ale pożytku z niego niewiele.

Wynagródź swoich ulubieńców

A co z pozytywnymi ocenami? Nie musisz z nimi czekać! Zastanów się, ile jest firm i przedsiębiorców, którym ufasz od lat i z których usług uwielbiasz korzystać. Może to ta mała, urocza cukiernia na rogu, prowadzona od kiedy pamiętasz przez przemiłą starszą panią z sąsiedztwa? Jej zawsze przyda się dobre słowo, a pozytywna recenzja w internecie pomoże ściągnąć więcej klientów.

A może to Twoja ulubiona wietnamska restauracja, w której pho smakuje tak, że czujesz się, jakbyś odwiedził Hanoi? Nie krępuj się – wystaw ocenę i im.

A przy okazji nie zapomnij o swoim zaufanym dentyście, który nawet leczenie kanałowe jest w stanie wykonać w taki sposób, że w zasadzie miło je będziesz wspominać. Szewcy, korporacje taksówek, księgarnie czy drukarnie – wszystko jedno. Każdy dobry biznes zasługuje na to, by go docenić.

Ciekawą inspiracją może być nowa kampania społeczna ING Banku Śląskiego „Dobry głos dla firm”. W jej ramach uruchomiona została specjalna strona internetowa www.glosdlafirm.pl, na której można wystawiać pozytywne opinie na temat swoich ulubionych marek i punktów usługowych.

Jak to działa? To bardzo proste – na stronie znajdują się dwa okienka, pierwsze na opinię, drugie na nazwę firmy. Ale to nie wszystko – Twoja recenzja może bowiem zostać... przerobiona na piosenkę i wyśpiewana przez Melę Koteluk i Pawła Domagałę. Bank opublikował już kilka numerów, zachwalających m.in. warszawską księgarnię Wrzenie Świata czy zakład krawiecki Szyjemy Sukienki. Zrób przyjemność swojej firmie, napisz o niej! Czas masz tylko do 30 listopada.

Komentarze (51)
Usługodawca się postarał? Napisz o nim pozytywną opinię i daj dobry głos dla firm! Oto, dlaczego opłaci się to nie tylko firmie, ale i tobie
Zaloguj się
  • kamuimac

    Oceniono 24 razy 14

    co za czasy nastały że dobrze wykonana usługa nie jest coś co się klientowi należy tylko za co powinien chwalić wykonawcę :/ bananowe państwo bez żadnych standardów pracy

  • artco1313

    Oceniono 11 razy 7

    Jak Polacy ijją brawa pilotowi po lądowaniu to robicie z tego wiochę a teraz artykuł żeby pochwalać dobrze robiąną robotę - czyli mam dziękować PKP za mnie dowieźlii na czas lub dziękować kasjerce że skasowała ładnie całe wyłożone na ladę zakupy

  • bonenecklace

    Oceniono 4 razy 4

    Może 20 proc. firmom w tym kraju zależy na satysfakcji klienta i mają odpowiednie podejście. Reszta to dziki zachód i fuszerka. Zresztą niech ktoś spróbuje wystawić tzw. negatywa jakiejś firmie na Opineo.pl za jej wątpliwej jakości usługi, gwarantuję że albo się nie pojawi, albo po jakimś czasie zniknie. Tak samo jest np. z serwisami, w których istnieje możliwość oceny byłego pracodawcy. Ręka rękę myje i nawet merytoryczna opinia zostanie spacyfikowana albo nie przejdzie tzw. procesu weryfikacji. To wszystko ściema na kółkach, że niby mamy możliwość wystawienia szczerej i negatywnej opinii jakiemuś podmiotowi w sieci za jego usługi. A w rzeczywistości czuwa nad tym tyle osób, że opinia (nawet merytoryczna i poprawna gramatycznie, ortograficznie) takowa zostanie odpowiednio "potraktowana", i krzywda się takiej firmie nie stanie. Ten kraj właśnie taki jest, myślą że zrobią kampanię z jakimiś znanym ludźmi, celebrytami, muzykami, aktorami telenowel, i już wszystko będzie w porządku. Z zewnątrz piękne opakowanie, a wewnątrz zgnilizna. Tak jest ze wszystkim, otoczka i warstwa zewnętrzna mają tylko zwabić klienta plus kilka opinii napisanych na zamówienie.

  • joankb

    Oceniono 5 razy 3

    Ja znam tylko bardzo, bardzo średnich usługodawców.
    Fryzjera wybrałam najtańszego, bo drożsi wcale lepsi nie byli. Sklepik cierpię, bo jest blisko. Barek pobliski takoż, w awaryjnych, leniwych sytuacjach się przydaje.
    Ani toto ganić, ani chwalić.

  • Pawel Bromann

    Oceniono 3 razy 3

    Coz za niespodzianka! Przeciez to jest generalnie negatywny kraj, pelen negatywnych ludzi.

  • bezzebnykloszard

    Oceniono 7 razy 3

    Tak, Polacy często wystawiają negatywne opinie bo równie często usługa lub produkt za który płacili pozoatawia wiele do życzenia.
    Robienie klientów w wała to polska specjalność.
    Jeżeli ktoś ewidentnie przycina, jest chamski lub stara się mnie oszukać to nie omieszkam negatywnie się wyrazić o kimś takim, nawet podpisując się własnym nazwiskiem.
    Z drugiej strony jeżeli ktoś usługe wykona starannie i widać, że zależy mu na jakości z pewnością polecę jego usługi i produkty.

  • domrosa

    Oceniono 1 raz 1

    Bez przesady! Za dobrze wykonaną pracę przedsiębiorstwu należy się ustalona zapłata. Nic ponad to. Nie można chwalić kogoś za to, że zrobił coś do czego się zobowiązuje.

  • jurakuz

    Oceniono 3 razy 1

    Polacy to taki naród, że stając się klientem w zdecydowanej większości stają się chamem do potęgi. myślą że jak zapłacą jakieś grosze to mogą wszystko - narzekać, marudzić, traktować usługodawcę z wyższością, pogardą, o targowaniu się o każde 5zł nie wspominając. żałosne, ale niestety prawdziwe.

  • mariohudds

    Oceniono 3 razy 1

    Nie jest łatwo. Na Allegro opinię zostawia mniej niż połowa (30%?) kupujących. Starasz się, ładnie i solidnie pakujesz, dajesz opis tak dokładny, że lepiej się nie da, latasz do paczkomatu by jak najszybciej wysłać paczkę, by klient dostał na jutro a tu totalny ignor. Piszesz prośbę o wystawienie opinii (trzeba mieć 100 by mieć status super sprzedawcy) i zlew kompletny. Ręce opadają.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX