Piękne zdjęcie z Teleskopu Hubble'a. Dwie galaktyki za bardzo się zbliżyły

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) opublikowała piękne zdjęcie duetu galaktyk Arp 293 wykonane przez Teleskop Hubble'a. To dwa osobne obiekty, jednak ich niezwykle bliskie położenie sprawia, że "dzielą się" materią.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) oraz NASA opublikowały jedno z piękniejszych zdjęć, jakie ostatnio wykonał Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Na fotografii (powyżej) widzimy dwie galaktyki spiralne (czyli w uproszczeniu - podobne do naszej Drogi Mlecznej), które tylko pozornie znajdują się daleko od siebie.

Ten kosmiczny duet (nazwany Arp 293) mieści się w gwiazdozbiorze Smoka, ponad 250 mln lat świetlnych od Ziemi. Składa się z galaktyki NGC 6285 (po lewej stronie zdjęcia) i NGC 6286 (po prawej), które w 1886 roku odkrył Amerykanin Lewis A. Swift. Obie galaktyki są dość niezwykłe ze względu na to, że leżą bardzo blisko siebie.

Na tyle, że obie zaczęły "dzielić się" materią. Wzajemny wpływ ich pól grawitacyjnych spowodował odkształcenia w charakterystycznej spiralnej strukturze, który widać szczególnie w przypadku NGC 6285 (z lewej strony zdjęcia).

Czytaj też: 10 najpiękniejszych zdjęć z Teleskopu Hubble'a. Robią ogromne wrażenie

Jak informuje ESA, obie galaktyki "wyciągają" od swoich towarzyszek strumienie gazu i smugi pyły. W efekcie NGC 6285 i NGC 6286 nie tylko zniekształcają swoje stryktury, ale także zasłaniają się za cieniutką warstwą tej materii, delikatnie rozmazując swój wygląd na fotografiach.

Niektóre galaktyki są bliższymi przyjaciółmi niż inne. Podczas gdy wiele z nich żyje swoim własnym życiem w odosobnieniu, inne błądzą odrobinę zbyt blisko sąsiadów, przenosząc swoje relacje na wyższy poziom

- czytamy na stronie ESA.

Oczywiście Arp 293 to niejedyny duet galaktyk, który związał się grawitacyjnie. Takich obiektów odkryto znacznie więcej i niemal zawsze wyglądają wyjątkowo na zdjęciach. Wiele z nich znalazło się w Atlasie Osobliwych Galaktyk, który zgromadził prawie 340 najbardziej nietypowych obiektów we wszechświecie.

Większość takich duetów jak Arp 293 jest właśnie w trakcie galaktycznej kolizji, która za ok. 3,75 mld lat ma spotkać również naszą Drogę Mleczną i pobliską Galaktykę Andromedy. Oba obiekty połączą się wtedy w jedną potężną galaktykę nieregularną.

>>> "Super Guppy" znów w akcji. Tak wygląda rozładunek kapsuły Orion z najdziwniejszego samolotu świata:

Teleskop Hubble'a zrobił piękne zdjęcie. Dwie galaktyki za bardzo się zbliżyły
  • evergreen111

Miliardy galaktyk, w każdej miliardy gwiazd i miliardy planet. A Bozia wybrała sobie małą planetę na zadupiu jednej z miliardów galaktyk i urządziła tam swojego Big Brothera. Ile naiwności trzeba, aby w to wierzyć?

• tetradrachma

Aleksander Fredro, napisał przesympatyczny, acz b. długi wiersz "zyczenie" zacytuję fragment: "(…) ile lat świetlnych biegnie promień z mgławic Andromedy, ile ichtiozaurów było w erze Kredy, (…) ile smrodu jest zwykle w publicznej latrynie, ile, radości u dziewicy ku wiośnie, gdy jej piczka pierwszym mchem porośnie (…) ile razy, w swym zyciu, zabawiał się picza ….tyle zdrowia i szczęścia koledzy Ci.....ŻYCZĄ !

• daretz

Są w każdej z tych galaktyk planety na których nocne niebo musi wyglądać zarąbiście z taką bliską galaktyką.

• plastikpiokio

nasza Mleczna Droga też zmierza na czołówkę z Mgławicą Andromedy ---ale będzie widowisko za jakieś pięć miliardów lat.

• pat1952

To co widzimy to archeologia kosmiczna. To zdjęcie pokazuje stan na 250 milionów lat temu. Jak jest dzisiaj nie dowiemy się nigdy. Aha! za następne 250 milionów lat. Jak jeszcze będzie Ziemia

• alfred.ziemniak

Halo Janku nie wal konia, to ja, pambuk.

• c.t.k

Oceniono 9 razy -5

Może to taniec godowy istot pozaziemskich?. Ta panienka z lewej o wdzięcznym imieniu NGC 6285, to już jakby gotowa do prokreacji była.