Gigantyczny chiński teleskop odkrył już 99 gwiazd. Ale obcych cywilizacji nie udało się podsłuchać

Znajdujący się w Chinach teleskop FAST po trzech latach od ukończenia wyszedł z fazy testów. Do tej pory pozwolił na odkrycie 99 nowych pulsarów, z czego aż 30 to rzadkie pulsary milisekundowe. Na razie jednak nie usłyszał sygnałów obcego życia, którego poszukiwanie jest jednym z najważniejszych celów naukowców.

Five hundred meter Aperture Spherical Telescope (FAST) to znajdujący się w południowych Chinach radioteleskop, którego celem jest wykrywanie obszarów H I (skupisk neutralnego wodoru), poszukiwanie pulsarów (jeden z rodzajów gwiazd neutronowych), gwiazd zmiennych (zmieniających znacznie swoją jasność) i życia pozaziemskiego.

FAST ma 500 metrów średnicy, czyli o aż 200 metrów więcej (i jest trzy razy wydajniejszy) niż poprzedni rekordzista - słynny teleskop w Arecibo w Portoryko, po którym w latach 90. James Bond biegał w jednej ze scen Golden Eye.

>>> Oto 5 faktów na temat Słońca, których dokonała NASA. Nasza wcześniejsza wiedza była błędnie uproszczona:

Zakończono trzyletnie testy teleskopu FAST

Budowa FAST trwała 5 lat i skończyła się w 2016 roku. Wtedy też o chińskim teleskopie zrobiło się głośno. We wrześniu tego samego roku rozpoczęły się pierwsze próby i FAST rozpoczął (jeszcze testowo) obserwacje. W tym tygodniu teleskop wyszedł z fazy testowej stając się już oficjalnie gotowym instrumentem badawczym.

Ostatnie trzy lata - pomimo, że teleskop formalnie był wciąż testowany - okazały się bardzo owocne dla astronomów. Jak donosi CCTV (publiczna Centralna Telewizja Chińska), FAST zdołał w tym czasie odkryć aż 99 nowych pulsarów. To rodzaj szybko rotującej, wysoce zmagnetyzowanej gwiazdy neutronowej, czyli niesamowicie gęstej gwiazdy zdegenerowanej powstałej w wyniku wybuchu supernowej lub kolapsu grawitacyjnego białego karła (oba te zjawiska to w uproszczeniu rodzaje śmierci gwiazd).

Pulsary emitują wiązkę silnego promieniowania elektromagnetycznego, czyli są idealnym obiektem badawczym dla wielkiego radioteleskopu (pracującego w zakresie 0,7–3 GHz). Co więcej, 30 spośród 99 odkrytych gwiazd to tzw. pulsary milisekundowe, czyli pulsary o niezwykle krótkim okresie rotacji (jeden obrót trwa zazwyczaj kilka milisekund). To o tyle istotne, że znamy dość niewiele tego typu obiektów we wszechświecie.

FAST wciąż będzie poszukiwał obcych cywilizacji

Chiński teleskop FAST - choć świetnie sprawdził się do wykrywania pulsarów - nie poradził sobie na razie z innymi postawionymi mu zadaniami. Jednym z najważniejszych (i podkreślanych przez naukowców) celów instrumentu jest znalezione życia pozaziemskiego. A właściwie "podsłuchanie" sygnałów (fal) generowanych przez potencjalnie inteligentne istoty.

Nie jest to jednak łatwe, bo - jak tłumaczą naukowcy - sporym problemem jest wyróżnienie odpowiednich dźwięków spośród "hałasu" otoczenia rejestrowanego przez niezwykle czuły teleskop.

W procesie obserwacji sygnałów pochodzących od ciał niebieskich zbieramy również sygnały, które mogą być emitowane przez ludzi lub inteligencję pozaziemską. Jest to [ich "wyłapanie" - przyp. red.] jednak ogromnie pracochłonne, ponieważ większość sygnałów, które widzimy - 99 proc. z nich - to różnorodny szum, więc musimy poświęcić czas na identyfikację sygnałów, które chcemy znaleźć w hałasie

- tłumaczy na antenie CCTV Zhu Ming, dyrektor ds. obserwacji naukowych teleskopu FAST cytowany przez Space.com.

Naukowcy z zespołu zajmującego się pracą FAST mówią, że teleskop wciąż jest rozwijany. W ciągu kolejnych trzech lat jego efektywny czas obserwacji ma zwiększyć się do aż 50 proc. Chińscy badacze chcą w przyszłości wyłapać fale grawitacyjne bezpośrednio przy użyciu teleskopu FAST.

Teleskop FAST odkrył już 99 gwiazd. Chińczycy chcą przy jego pomocy podsłuchać obce cywilizacje
  • kzet69

Fale grawitacyjne przy pomocy radioteleskopu? To chyba trzeba zatrudnić Harry Pottera...

• paseo

Od 1959 roku dziala program SETI (poszukiwanie pozaziemskiej inteligencjim).Stale rozbudowywany,przeszukiwal niezlicozne miliony kanalow ,obserwujac promieniowanie radiowe ale i swietlne.NIE znaleziono niczego,zadnego sladu innej cywilizacji.Oczekwianie,ze ten nowy teleskop natychmiast cos znajdzie to zarty.

• cameel.m

Ci to mają tempo. Na zdjęciach satelitarnych w mapach googla jest jeszcze dziura w ziemi - a tu już mają setkę pulsarów.

• shtalman

Oceniono 1 raz 1

Niech skierują swój teleskop na Nowogrodzką, tam siedzi dużo obłąkanych kosmitów

• shtalman

Oceniono 1 raz 1

Ciekawy jestem jaką teorię chcą zastosować chińczycy żeby wyłapać fale grawitacyjne tym teleskopem? Na pewno nie bezpośrednio bo musiał by mieć kilka kilometrów średnicy oraz inną konstrukcję, może jedynie służyć do wyłapywania zdarzeń które mogą powodować emisję fal grawitacyjnych, choć i to jest spekulacją jeszcze

• com4tee

0

a my mamy Jezusa Świebodzińskiego z antenami w głowie. I co?

• stan tom