Orlen wypowiada umowę twórcy aplikacji JustDrive. Strony przerzucają się oskarżeniami

Aplikacja JustDrive miała być rewolucją w tankowaniu, a działała tylko kilkadziesiąt godzin. Dla jej twórcy współpraca z takim gigantem, jak Orlen, miała być kluczem do sukcesu. Współpraca przerodziła się w spór. Pytanie, czy dla Orlenu w ogóle miała ona sens.
Aplikacja JustDrive Aplikacja JustDrive materiały prasowe

Zatrzymanie JustDrive z awarią w Orlenie w tle

JustDrive to aplikacja, która miała ułatwić i przyspieszyć tankowanie. Kierowca, po zatankowaniu paliwa, nie musiałby iść do budynku stacji paliw, by za nie zapłacić przy kasie. Wystarczyłoby zeskanować kod QR na dystrybutorze i dokonać płatności bezgotówkowo przy samochodzie. Z aplikacji można było korzystać tylko na stacjach PKN Orlen. Niewielu osobom się to udało, bo na początku miała być dostępna tylko dla firm. I, jak się okazało, była dostępna przez bardzo krótki czas. 

Aplikacja wystartowała 1 lutego. Jak twierdzi jej właściciel, w ciągu doby zarejestrowało się ponad 2 tys. użytkowników. Problem w tym, że przestała działać już kolejnego dnia. Początkowo podejrzewano, że było to powiązane z potężną awarią systemów informatycznych w Orlenie - 2 lutego na wielu stacjach nie można było płacić kartą ani korzystać z innych usług elektronicznych. Jednak problem ten naprawiono, a z JustDrive nadal nie można było korzystać.

Orlen wypowiada umowę w sprawie JustDrive

W czwartek 15 lutego po południu Orlen opublikował stanowisko, w którym poinformował o zerwaniu umowy ze spółką Itmagination Automotive. Tak to uzasadnił:

"W związku z niewywiązaniem się przez firmę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. (Just Drive), z postanowień umownych, PKN ORLEN  podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy o współpracy. Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami."

Dalej podkreśla, że przez cały czas działała zgodnie z umową, a także z prawem i dobrymi praktykami rynkowymi. Orlen pisze też, że od 1 lutego, kiedy uruchomiono aplikację, prowadził rozmowy z Itmagination Automotive, "aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji JustDrive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN ORLEN scenariuszem biznesowym". Według koncernu, to się nie udało. "Wszystkie podjęte próby znalezienia porozumienia okazały się nieskuteczne. W związku z powyższym PKN ORLEN podjął decyzję o wstrzymaniu dalszych rozmów" - czytamy w komunikacie.

Dalej Orlen podaje, że angażuje się w innowacyjne projekty i wspieranie polskiej przedsiębiorczości, ale jednocześnie mocno stwierdza, że "Nie ma jednak miejsca w Koncernie na współpracę z nierzetelnymi kontrahentami, którzy nie przestrzegają zobowiązań umownych i zasad etyki biznesowej".

Twórca JustDrive obarcza winą Orlen

Stanowisko Orlenu wygląda jak odpowiedź na wcześniejsze zarzuty firmy Itmagination Automotive. Jej zdaniem, aplikacja nie działała, bo Orlen ją po prostu zablokował.

"Niestety, równolegle z pozytywnym szumem związanym z aplikacją oraz planami jej dalszego rozwoju, u naszego partnera pojawiły się wątpliwości, głównie dotyczące obopólnych korzyści z funkcjonowania JustDrive. PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed" - napisała firma w poście na Facebooku.

Zarzuca też Orlenowi, że w trakcie trwających dwa tygodnie rozmów, koncern nie odpowiedział, które to parametry umowy są niezgodne z jego interesem. - Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców. Tym samym umowy, które mieliśmy zawarte na okres 3 lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia - pisze zespół JustDrive.

Firma usunęła aplikację ze sklepów Google Play oraz App Store, zapewnia, że dane użytkowników są przechowywane i chronione w DotPay, a na wniosek będą usuwane.

O co w tym wszystkim chodzi?

Żadna ze stron nie podaje konkretnie, jakie były przyczyny tego sporu. Można snuć różne domysły. 

Jednym z nich jest kwestia rabatów - korzystający z JustDrive mogli liczyć na zniżkę na paliwo w wysokości nawet 50 groszy na litrze, co, jak pisał portal Cashless miało zaskoczyć Orlen. Jednak, jak firma Itmagination w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl odrzuca takie podejrzenia, podkreślając, że wysokość rabatów była zapisana w umowach.

Przede wszystkim jednak, pojawia się pytanie, czy z punktu biznesowego Orlenowi wprowadzenie takiej aplikacji po prostu się opłacało. Koncern ma już swoją kartę flotową. Poza tym, Orlen zarabia nie tylko na paliwie, ale także na innych produktach, sprzedawanych w sklepach na stacjach (choć nie informuje, jaka jest to część przychodów). Jeśli kierowcy nie będą musieli wchodzić do budynku stacji, by zapłacić za paliwo, to nie będą wydawać pieniędzy na hot dogi, napoje czy inne towary.

Ten wątek pojawił się w dyskusji pod wspomnianym wyżej postem Itmagination. Jeden z komentujących zauważył, że pomysł aplikacji w praktyce kanibalizuje część działalności Orlenu. Zespół JustDrive w odpowiedzi przesłał link do nagrania fragmentu konferencji z dnia uruchomienia aplikacji. Paweł Doleciński, dyrektor Działu Sprzedaży Kart Flotowych PKN Orlen, mówi na nim, że tej kanibalizacji się nie boi.

Daniel Arak, prezes Itmagination mówi też, że spółka miała w planach wprowadzenie produktów pozapaliwowych, na przykład zestawu kawa + hot dog.

JustDrive JustDrive screen strony internetowej firmy

Co dalej?

Trochę trudno uwierzyć, że Orlen w czasie prac nad podpisaniem umowy w sprawie JustDrive nie wziął pod uwagę możliwości takiej właśnie kanibalizacji. Dla małej firmy zerwanie współpracy to potężny cios. Itmagination Automotive została wpisana do KRS 22 sierpnia.  Chwilę później, 31 sierpnia podpisała trzyletnią umowę z Orlenem, który był jedynym klientem aplikacji (tutaj warto zauważyć, że Itmagination Automotive jest powiązana, także poprzez stanowisko prezesa, z działającą od dawna firmą Itmagination).

"Wierzyliśmy, że mając wsparcie w postaci największej sieci paliw w Polsce, będziemy w stanie w istotny sposób zmienić rynek, dostarczając jego interesariuszom rozwiązań, których potrzebują - użytkownikom prostego narzędzia, które uprości im motoryzację, a uczestnikom ekosystemu startupowego w Polsce - przykładu udanej współpracy na linii korporacja-startup" - napisali przedstawiciele JustDrive w cytowanym już wyżej oświadczeniu. Jak widać, taka współpraca niesie też za sobą spore ryzyko.

W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl mówią, że na razie nie myślą o odszkodowaniu i twierdzą, że mają alternatywne rozwiązania, nie podając jednak szczegółów. Na stronie internetowej JustDrive widać tylko komunikat, że trwają prace nad nową jej odsłoną.

Więcej o:
Komentarze (169)
Orlen wypowiada umowę twórcy aplikacji JustDrive. Strony - Orlen i Itmagination - przerzucają się mocnymi oskarżeniami
Zaloguj się
  • remo29

    Oceniono 149 razy 137

    Kuzyn szwagra prezesa ma znajomego informatyka, który zrobi lepiej. Tzn. nie wiadomo kiedy zrobi i czy zrobi, ale środki już przelano.

  • def11

    Oceniono 112 razy 88

    Póki Orlen wspiera partię polityczną i finansowo angażuję się w politykę władzy, nie tankować.

  • i.o.to.chodzi

    Oceniono 99 razy 83

    Typowe dla "dobrej zmiany". Najpierw jakiś koleś w PKN Orlen podpisał umowę nie badając opłacalności dla firmy, a gdy dotarło do niego, że chyba na tym nie zarobią, to zerwali współpracę.

    Wizerunkowo straszna wpadka. Dodatkowo pogłębia tę wpadkę fakt, że PKN Orlen jest zarządzany przez obecną partię, której premier mówi o stawianiu na innowacyjność.

    Wizerunkowo wygląda to tak: oficjalnie rząd stawia na startupy i innowacyjność, ale każdego, kto da się skusić możemy "uwalić" w jeden dzień. Na wszelki wypadek sądy i prokuratura są nasze, więc nie liczcie na odszkodowania.

  • monoekann

    Oceniono 84 razy 64

    Podświadomie bardziej wierzę małej firmie niż Orlenowi.. Idę o zakład że za najdalej dwa miesiące Orlen wyjdzie z własną aplikacją do zakupów paliwa (napisaną przez chłopaka córeczki kochanki dyrektora)
    Inna sprawa że małym firemkom bardzo trudno się współpracuje z molochami.

  • sacc77

    Oceniono 50 razy 40

    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o to co zawsze - o pieniądze.
    Po prostu - ktoś kto miał na tym zarobić na boku nie dostał swojej działki.
    I tyle.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX