Jesienią ruszy jedno z największych lotnisk na świecie. Centralny Port Lotniczy to przy nim mały porcik

Budowany w Stambule port lotniczy ma docelowo obsłużyć 200 mln pasażerów rocznie. Dla porównania, planowany w Polsce Centralny Port Lotniczy ma mieć przepustowość 50-60 mln pasażerów.
Instanbul New Airport Instanbul New Airport Wiz. igairport.com

Istanbul New Airport już w październiku

W październiku zaplanowano oficjalne otwarcie Istanbul New Airport (INA)- przekazał mediom turecki minister transportu Ahmet Arslan. Nowy port lotniczy ma zastąpić przeciążone lotnisko Atatürk.

Inwestycję, która do tej pory pochłonęła niemal 11 mld dol., rozpoczęto w 2015 r. Stan zaawansowania prac to 80 proc.

Instanbul New Airport Instanbul New Airport Wiz. igairport.com

3000 odlotów i przylotów

Budowę lotniska rozłożono na cztery etapy. Jesienią zaczną funkcjonować trzy pasy startowe i terminal, który będzie mógł obsłużyć 90 mln pasażerów w ciągu roku. Docelowa przepustowość portu w Stambule to 200 mln osób rocznie.

Obiekt będzie mógł przyjąć jednocześnie 114 samolotów, a po osiągnięciu pełnej sprawności obsłuży nawet 3000 odlotów i przylotów ciągu dnia. W ciągu 48 godzin od uruchomienia nowego lotniska mają być tam przeniesione wszystkie operacje z Atatürk.

Instanbul New Airport Instanbul New Airport Wiz. igairport.com

225 tysięcy pracowników

W Istanbul New Airport zatrudnienie znajdzie aż 225 tysięcy osób. Będą oni pracować w ogromnym kompleksie budynków, które złożą się na cały port lotniczy. Zaplanowano m.in. meczet, hotele, centra medyczne, targowe i konferencyjne.

Na placu budowy pracuje 31 tys. osób. Przewidywany termin ukończenia całego przedsięwzięcia to 2028 r.

INA PD2 CP Section 2-151001.indd INA PD2 CP Section 2-151001.indd Wiz. igairport.com

Największy w Europie parking

Nowe lotnisko położone jest po europejskiej stronie Stambułu, około 35 km od centrum miasta. Oprócz imponującego kompleksu budynków, na tle innych portów lotniczych wyróżni je strefa wolnocłowa, która ma być największa na świecie. Największy w Europie ma być parking, miejsce postojowe znajdzie tam aż 24 tys. pojazdów.

Instanbul New Airport Instanbul New Airport Wiz. igairport.com

Atatürk jak kompleks wystawienniczy

Po przekierowaniu na nowy port lotniczy całego ruchu pasażerskiego, lotnisko Atatürk zostanie przekształcone w kompleks hal wystawienniczych oraz miejsce docelowe lotów czarterowych, samolotów szkoleniowych oraz prywatnych odrzutowców.

Atatürk jest jednym z pięciu najbardziej zatłoczonych portów lotniczych w Europie. W 2016 r. obsłużył ponad 60 mln osób.

Instanbul New Airport Instanbul New Airport Wiz. igairport.com

Największy projekt infrastrukturalny w Turcji

Nowe lotnisko to największy realizowany dziś projekt infrastrukturalny w Turcji. Będzie miał wielkie znaczenie dla gospodarki tego kraju. Po pełnym ukończeniu wkład INA do dochodu narodowego na mieszkańca wniesie 4,89 procent. 7 miliardów dolarów to szacunkowe wpływy dla sektora turystycznego.

Warto zwrócić uwagę, że Istanbul New Airport to jeden z kilku gigantycznych projektów realizowanych w trakcie kadencji prezydenta Tayyipa Erdogana. W 2016 roku uruchomiono trzeci most na Bosforze, wcześniej zbudowano szybkie linie kolejowe. Planowana jest też budowa ogromnego kanału w Stambule, który zamieni dużą część miasta w wyspę.

Więcej o:
Komentarze (139)
Jesienią ruszy jedno z największych lotnisk na świecie. Centralny Port Lotniczy to przy nim mały porcik
Zaloguj się
  • atomik2

    Oceniono 1 raz -1

    200 mln ? - no to Turcy będą chyba w kółko latać nad swoim wspaniałym portem podziwiając go (i nabijając te 200 mln).

  • mniklasp

    Oceniono 1 raz -1

    Zwielkim rozmachem rownież tureccy taksówkarze oszukują turystów na obecnym lotnisku . Nie widzę powodu żeby nie robili tego na nowym

  • nieotake

    Oceniono 8 razy 6

    Biedni Turcy okrutnie się przeliczą, gdyż albowiem w swoim biznesplanie nie uwzględnili pewnego dość istotnego czynnika - konkurencji.
    Otóż wolski Bajkonur pozyskał fenomenalnie zdolnego akwizytora-komiwojażera w osobie krzywoustego Dyzia Zmorawieckiego, który nie zamierza zasypiać gruszek na wierzbie w popiele, lecz zakasawszy rękawy zabrał się z entuzjazmem do roboty i natychmiast wybrał się w ogólnoświatowe tournee, mające na celu zdobycie przychylności linii lotniczych wszelkiej maści oraz wzbudzenie ekscytacji nieprzebranych tłumów podróżnych wszystkich nacji.
    I trzeba mu przyznać, że wraz z kamratami z lotnej brygady, osiągnął już na tej niwie ogromne sukcesy: Niemcy, Francuzi, Ukraińcy, Amerykanie, Litwini, Austriacy, Arabowie, Holendrzy, Szwedzi, Sanescobaranie - o Żydach nawet nie wspominając! - nie mogą się wprost doczekać, kiedy ich nogi będą mogły stanąć choć na moment na megalotnichu Baranów.
    I tylko zazdrośni Rosjanie siedzą cicho, bo obgryzają paznokcie u swoich lepkich rączek...

  • zbychuk

    Oceniono 1 raz -1

    Nie rozumiem. Nie zarzucam nieprawdy, tylko nie rozumiem - przez 3 lata zrobiono 80%, a pozostale 20% beda robili przez 10 lat?

  • Rob roy

    Oceniono 1 raz 1

    to koniec marzen o cpl. tam bedzie tansze tankowanie- tansze loty. berlin za chwile. cpl nikogo nie skusi

  • wildturkey

    0

    Turcja nie leży w Europie a Istambuł powinien nazywać się Bizancjum i być zwrócony Grecji

  • Rob ROY

    Oceniono 1 raz 1

    W Stambule już teraz lotnisko Ataturka jest jednym z największych hub'ów przesiadkowych na świecie. A ten koło Łodzi, to niby jaką rolę ma mieć? Chyba ktoś się zamienił wiadomo z kim na głowę, że plecie takie dyrdymały o 50-60 mln pasażerów.

  • nieotake

    Oceniono 3 razy 1

    Panie Turek! Kończ pan to lotnisko!
    Turku! Skończ tę budowę!
    Bo cię Morawiecki Żunior wyprzedzi i staniesz się pośmiewiskiem świata, jak chytra baba z Radomia...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX