Nowe przepisy konsumenckie już obowiązują. Jak kupować, reklamować i zwracać towary? Najważniejsze zmiany

Rękojmia i gwarancja, zwrot towaru kupionego w internecie, umowy zawierane przez telefon oraz zakupy na pokazach. Od dziś obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta, znacznie modyfikująca dotychczasowe przepisy. Prezentujemy najważniejsze zmiany, o których powinieneś wiedzieć.
Dziś weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Zakupy przez internet, umowy zawierane przez telefon, działalność portali usługowych, ukrywających obowiązek płatności. Twórcy nowej ustawy wzięli pod lupę wszystkie te kwestie i dostosowali nasze prawo do obecnych realiów. Oto najważniejsze zmiany w nowych przepisach.

Rękojmia

Pamiętajmy, że jeśli składamy reklamację na podstawie rękojmi, odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca - i to do niego kierujemy pismo reklamacyjne.

Od dziś mamy większą swobodę zgłaszania zastrzeżeń do jakości czy działania kupionych produktów. Ustawa daje nam możliwość żądania: naprawy towaru, jego wymiany lub obniżenia ceny (sami musimy jednak zaproponować o ile). Możemy również odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy, ale tylko w przypadku, gdy wada produktu jest rzeczywiście istotna (np. poważne uszkodzenie silnika w samochodzie).

Jeśli zażądamy wymiany rzeczy lub jej naprawy, przedsiębiorca może odmówić spełnienia tego żądania pod warunkiem, że opcja przez nas wskazana:
- byłaby niemożliwa do zrealizowania (np. ze względu na zaprzestanie produkcji określonych części zamiennych lub całego towaru),
- w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymagałaby nadmiernych kosztów (np. żądanie wymiany całego urządzenia na nowe, jeśli uszkodzenie dotyczy jednego elementu o niskiej wartości).

Odmawiając, sprzedawca może zaproponować nam inne rozwiązanie. Niezależnie od tego, w tej sytuacji możemy zmienić swoje żądanie. Jeżeli np. sprzedawca odmówił wymiany produktu, możemy żądać naprawy. Istnieje również możliwość skorzystania z dwóch innych opcji, tj. obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.

Koniec z wiecznym naprawianiem sprzętu. Sprzedawca nie ma prawa odmówić nam obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, jeżeli nie wywiązał się ze swych obowiązków w ramach pierwszej reklamacji lub jeśli jest to już druga lub kolejna reklamacja danego towaru. Nie ma tu znaczenia, czy chodzi o tę samą, czy też inną wadę lub usterkę.

Na reklamację z tytułu rękojmi mamy dwa lata od zakupu, a przedsiębiorca musi ustosunkować się do niej w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie zrobi, oznacza to, że uznał naszą reklamację za uzasadnioną. Nowością w przepisach jest możliwość reklamowania produktów z długim terminem ważności aż do momentu upływu tego terminu. Jeśli np. kupimy farbę, ważną do 2020 r., to aż do 2020 r. możemy ją reklamować.

Jeżeli sprzedawca zataił wady towaru, przysługuje nam prawo do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi bez względu na okres, jaki upłynął od stwierdzenia wady. Oznacza to, że w takim przypadku przedsiębiorca odpowiada za produkt, nawet jeżeli wada zostanie przez nas zauważona po upływie 2 lat od wydania towaru.

Gwarancja

Gwarancja, tak jak rękojmia, jest podstawą do złożenia reklamacji. Pamiętajmy jednak, że jest ona dobrowolnym oświadczeniem dotyczącym jakości towaru, złożonym przez gwaranta. Może być nim producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Ten ostatni jednak może, ale nie musi być gwarantem (natomiast, jak już wspomnieliśmy - zawsze odpowiada za wady z tytułu rękojmi).

Czas gwarancji zależy od gwaranta. Może ona trwać rok, 5 lat, może być również dożywotnia. Jeśli jednak okres nie został sprecyzowany w karcie gwarancyjnej, przyjmujemy, że wynosi on 2 lata licząc od momentu wydania towaru.

Reklamowany towar musi zostać naprawiony lub wymieniony w terminie wskazanym w karcie gwarancyjnej. Jeśli nie został on określony, naprawa lub wymiana powinna być wykonana nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia zepsutej rzeczy.

Uprawnienia z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wskazanych w rękojmi. W przypadku nieuwzględnienia naszych żądań w ramach jednej z nich, mamy prawo do dochodzenia roszczeń na podstawie drugiej podstawy - np. w przypadku nieuwzględnienia reklamacji z tytułu gwarancji, możemy złożyć reklamację z tytułu rękojmi. Pamiętajmy również, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym.

Umowy zawierane na odległość - internet, telefon

Umowy na odległość zawieramy przede wszystkim przez internet lub telefon. Najważniejszą zmianą w nowych przepisach jest wydłużenie do 14 dni okresu, w którym możemy odstąpić od umowy bez podania przyczyny (do tej pory termin upływał po 10 dniach). Jeśli więc kupiliśmy towar przez internet, możemy jeszcze przez 2 tygodnie od odebrania przesyłki zastanowić się, czy nam on odpowiada. Pamiętajmy - jeśli przedsiębiorca nie poinformuje nas podczas zakupu o możliwości odstąpienia od umowy, będziemy mogli skorzystać z tego przywileju przez 12 miesięcy.

Jeśli zamówiony towar przyjdzie do nas w uszkodzonej paczce, odpowiedzialność za zniszczenia poniesie sprzedawca. Nie może się od niej uchylać nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika (np. firmy kurierskiej), któremu powierzył dostawę. Wyjątkiem będzie sytuacja, kiedy sami zaproponowaliśmy konkretną firmę kurierską, inną niż wskazane przez sprzedawcę.

Jedną z najważniejszych zmian w przepisach, dotyczącą umów zawieranych przez internet jest ciążący na przedsiębiorcy obowiązek uzyskania wyraźnego potwierdzenia, że klient wie o konieczności zapłaty za produkt lub usługę. Jeśli zamówienie odbywa się poprzez kliknięcie przycisku, będzie musiał być on wyraźnie oznaczony słowami np. "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" czy "zamawiam i płacę".

Rozwiązanie to ma uchronić konsumentów przed praktykami przedsiębiorców oferujących płatne usługi, a niedostatecznie podkreślających obowiązek zapłaty (np. portale typu Plikostrada czy Pobieraczek).

Umowy zawierane poza lokalem - pokazy, prezentacje

Analogicznie, jak w przypadku umów zawieranych przez internet, wydłuża się czas na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy. Od dziś na przemyślenie np. zakupu dokonanego na prezentacji czy od akwizytora będziemy mieć 14 dni. Pamiętajmy jednak, że ustawa nie obejmuje ochroną zakupów za kwotę poniżej 50 zł.

Dodatkowe opłaty

Przedsiębiorca musi poinformować nas o wszystkich opłatach związanych z zawieraną umową. Jeśli w grę wchodzą jakiekolwiek dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnioną kwotę - musimy się na to zgodzić jeszcze przed zawarciem transakcji.

Niedozwolone więc będzie stosowanie np. domyślnie zaznaczonej opcji ubezpieczenia bagażu w przypadku zakupu biletu lotniczego. W takiej sytuacji mamy prawo żądać zwrotu uiszczonych opłat dodatkowych.

Telemarketing

Jeśli telemarketer zadzwoni do nas z propozycją zawarcia umowy, będzie musiał nas o tym poinformować na wstępie rozmowy. Powinien się przedstawić i podać dane firmy, którą reprezentuje.

Od dziś nie jest już możliwe zawarcie umowy wyłącznie na podstawie naszej zgody wyrażonej podczas rozmowy telefonicznej. Sprzedawca musi potwierdzić treść proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku (może to być płyta CD, pendrive, karta pamięci, ale też e-mail, który zapiszemy na twardym dysku). Uzna się ją za zawartą, jeśli po otrzymaniu jej treści wyrazimy na nią zgodę (również na papierze lub innym trwałym nośniku) i przekażemy ją przedsiębiorcy.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

POLUB NAS




Więcej o:
Komentarze (28)
Nowe przepisy konsumenckie już obowiązują. Jak kupować, reklamować i zwracać towary? Najważniejsze zmiany
Zaloguj się
  • his_dudeness

    Oceniono 71 razy 67

    Zapomnieliście napisać, że te przepisy wymusiła na państwie Unia Europejska.

  • ferdynand_007

    Oceniono 48 razy 30

    Czy mogę kupić aparat fotograficzny na allegro, jechać na wakacje, zrobić fotki a potem odesłać?
    No tak.... a potem sprzedawca sprzedaje ten sam używany towar innemu allegrowiczowi.

  • szympansjera

    Oceniono 28 razy 24

    Fajno jest. Już czekam niecierpliwie na pierwszego telemarketera, który do mnie zatelefonuje... będzie niespodzianka jak cholera :)

  • pan.nagata

    Oceniono 18 razy 18

    "Na reklamację z tytułu rękojmi mamy dwa lata od zakupu, a przedsiębiorca musi ustosunkować się do niej w ciągu 14 dni."

    ma 14 dni na ustosunkowanie się, a w ciągu ilu dni produkt musi być naprawiony i gotowy do odbioru?

  • pan.nagata

    Oceniono 26 razy 18

    "Możemy również odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy, ale tylko w przypadku, gdy wada produktu jest rzeczywiście istotna "

    nie ma to jak precyzyjne przepisy

  • 15alert

    Oceniono 19 razy 9

    Te przepisy wyrzucą z rynku bieda sklepy.

  • res_js

    Oceniono 6 razy 6

    Wszystko OK pod warunkiem, że klient jest "uczciwy" i nie będzie wykorzystywał przepisów do zrobienia sobie darmowej wypożyczalni sprzętu. W przeciwnym wypadku skończy się to tym, że producenci, sprzedawcy podniosą ceny aby zrekompensować ew. straty co odczują wszyscy. Z mojego rozeznania wynika, że niektórzy producenci zrezygnują z możliwości bezpośredniego zakupu u nich przez indywidualnych klientów, pozostawiając tylko możliwość zakupu w sklepach aby nie podlegało to pod zakupy typu "przez internet, telefon..."

  • lukibb

    Oceniono 26 razy 6

    Przez lata sklepy internetowe żyły na koszt sklepów stacjonarnych, które były traktowane jako wystawy. Teraz sytuacja się odwróci, sklepy internetowe posłużą jako wypożyczalnie do testowania towarów, a ostatecznie klient, po przetestowaniu kilku modeli, zakupi w sklepie stacjonarnym.
    Bo internetowe podniosą ceny
    Stacjonarne zapewnią serwis gwarancyjny od ręki
    W stacjonarnym nie wcisną mu egzemplarza używanego, przez któregoś z klientów, którzy testowali sprzęt

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX