Chcieli ustawić przetarg na modernizację linii kolejowej Okęcie - Radom. Zapłacą 8,5 mln zł kary

Dwie zmowy, pięciu ukaranych przedsiębiorców. UOKiK: ?Były nieprawidłowości podczas przetargu na modernizację linii kolejowej Warszawa Okęcie - Radom?. Firmy zapłacą prawie 8,5 mln zł kary.
Decyzje UOKiK dotyczą przetargu organizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe w 2011 r. polegającego na zaprojektowaniu i wybudowaniu zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym na linii Warszawa Okęcie - Radom. Jego realizacja miała kosztować ponad pół miliarda złotych.

Z ustaleń UOKiK wynika, że wykonawcy, którzy wzięli udział w przetargu, zawarli ze sobą dwa niezależne od siebie niedozwolone porozumienia. W pierwszym wzięli udział: Zakład Automatyki Kombud, KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji oraz Bombardier Transportation Polska. Drugą zmowę przetargową zawarły spółki Thales Polska oraz Qumak.

Pierwsza zmowa

Według UOKiK przedsiębiorcy uzgodnili, że Bombardier Transportation złoży tzw. ofertę kurtuazyjną. Była ona wyższa od oferty konsorcjum Kombud i KZA, miała jedynie wywołać wrażenie, że cena zaoferowana przez konsorcjum jest względnie niska. Odpowiednio zadbano również o to, aby oferta została odrzucona, m.in. zawierała ona błędy rachunkowe.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję na przedsiębiorców zostały nałożone kary w łącznej wysokości prawie 7 mln zł. Na Bombardier Transportation - ok. 4,2 mln zł, na Zakłady Automatyki Kombud - ok. 2,2 mln zł, a na KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji - ok. 400 tys. zł.

Sprawą przetargu zajmowały się również prokuratura oraz sąd, które stwierdziły, że przedsiębiorcy uzgadniali ze sobą warunki uczestnictwa w przetargu i zawarli nielegalne porozumienie. Sprawa karna została jednak umorzona, ponieważ nie został pokrzywdzony organizator przetargu.

W uzasadnieniu postanowienia o umorzeniu postępowania, prokuratura wskazała, że aby mogło być one kontynuowane, działania spółek "musiałyby być podejmowane w celu osiągnięcia korzyści majątkowej z pokrzywdzeniem instytucji na rzecz której przetarg jest prowadzony, gdzie oferty byłyby skonstruowane w ten sposób, by ewidentnie zawyżyć wartość oferty ponad koszty związane z inwestycją i zwyczajowy zysk osiągany przy zawieraniu tego typu kontraktów". W tym przypadku jednak nie miało to miejsca. Mimo to, postanowienie prokuratury nie wykluczało interwencji UOKiK.

Druga zmowa

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Thales Polska i Qumak w grudniu 2013 r., uznając, że ich współpraca miała charakter antykonkurencyjny. Spółka Thales Polska złożyła ofertę jako uczestnik wspomnianego przetargu, a dodatkowo miała być kompleksowym podwykonawcą swojego konkurenta - spółki Qumak, która również przystąpiła do konkursu.

UOKiK podkreśla, że nie kwestionuje możliwości zawierania umów o podwykonawstwo pomiędzy uczestnikami przetargu, jednak w tym przypadku współpraca obu spółek była tak pogłębiona, że miała skutek identyczny z tym, jakby faktycznie doszło do dwukrotnego złożenia przez Thales oferty (raz jako członka konsorcjum, drugi raz jako kompleksowego podwykonawcy Qumak).

Jak tłumaczy UOKiK, w razie wygrania przetargu przez Qumak niemal całość zamówienia wykonałby w rzeczywistości Thales Polska, a rola pierwszej spółki miała ograniczyć się jedynie do działań organizacyjnych. W opinii urzędu pomiędzy przedsiębiorcami doszło więc do zmowy, której celem było podwojenie szans na jego wygranie przez Thales Polska.

Na Thales Polska została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 750 tys. zł, natomiast na Qumak - blisko 900 tys. zł.

Obie decyzje nie są ostateczne, bowiem spółkom przysługuje od nich odwołanie.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

POLUB NAS


Więcej o:
Komentarze (45)
Chcieli ustawić przetarg na modernizację linii kolejowej Okęcie - Radom. Zapłacą 8,5 mln zł kary
Zaloguj się
  • cezar85

    Oceniono 90 razy 84

    jak już zaczniemy ścigać za zmowy przy przetargach

    to nie wiem gdzie my tę całą kasę z kar pomieścimy

  • awersja

    Oceniono 60 razy 56

    "Sprawa karna została jednak umorzona, ponieważ nie został pokrzywdzony organizator przetargu"...

    Jak szwagier chciał ukraść batonik i go złapali zanim zdążył go wynieść ze sklepu to poszedł do więzienia...

    Ot, taka specyfika polskich parobków sędziowskich.

    Pozdrawiam

  • i-tyle

    Oceniono 28 razy 24

    to niesamowite, że zbudowali to lotnisko w Radomiu.

    W przypadku innych kiepskich lotnisk, jak to w Lublinie, to jestem w stanie zrozumieć, bo nie da się do Lublina szybko dotrzeć, skoro żadna droga szybkiego ruchu tutaj nie prowadzi i nie będzie przez następne kilka lat. Lotnisko w Lublinie ma jakieś uzasadnienie, nawet jeśli przynosi straty. W przypadku Radomia to po prostu kompletny absurd. Ile taki pociąg by jechał na Okęcie? Ile się jedzie samochodem z Radomia? Przecież tam na większości trasy jest ekspresówka. Tutaj tylko prokuratura, bo na kilometr widać gigantyczny przekręt i wał galaktycznych rozmiarów.

  • ojobazos

    Oceniono 18 razy 16

    Tej linii do Radomia nigdy nie wyremontują, zawsze będzie jakieś halo kuźwa

  • krytek-7

    Oceniono 13 razy 13

    Te wszystkie przetargi to jedna wielka lipa i oszustwo,dlatego w Polsce wszystko musi kosztowac wiecej niz w cywilizowanych krajach.
    Kary karami a dlaczego tym procederem nie zajmie sie prokuratura?
    Bo oni nie ukradli batonika,dlatego nie ma o czym mowic.

  • radek_sziwa

    Oceniono 21 razy 11

    Przetarg wart 0,5 miliarda - kary 8 milionow. Oczywisice sa to kary druzgocace, powodujace niemal upadek, bankructwo i utrate 1983276137 miejsc pracy. Z pewnoscia tych kar nie uwzgledniono w budzetach zainteresowanych firm i nie wrzucono ich gdzies w koszt czegos tam co do tego przetargu jest potrzebne.
    Uwaga podaje poprawna odpowiedz: Jesli karzemy firmy to nalerzy je karac na podstawie ich roczych obrotow np. 10 krotnosc sredniego obortu z ostatnich 5 lat.
    Ewentualnie naley karac osoby odpowiedzialne, tak zeby placily ze swoich pieniedzy. I tez 10 krotnosc dochodow z ostatnich 5 lat.
    Tylko wtedy taka kara ma sens i spelnia swoja funkcje odstraszajaca. To co sie dzieje w tej chwili (przykladowo mandaty po 500zl dla kierowcy Ferrari, kara 5000zl dla generalnego wykonawcy budowy Stadionu Narodowego za narazenie zycia podczas pracy przez niestosowanie przepisow bhp, czy przyklad z tego przetargu) to jest smiech na sali i nie ma zadnego skutku. Wszystkie te kary sa juz wliczance przy ustalaniu ceny i nie stanowia zanego problemu dla firm.

  • bezspokoju

    Oceniono 15 razy 11

    Wyczytałem niedawno, że tacy cwaniacy płacą miliardowe kary, a prezesi takich "spółek" idą do pierdla.

  • frostu

    Oceniono 9 razy 7

    Linia Kolejowa nr 8, jedna z ważniejszych linii kolejowych w kraju. Nie tylko ze względu na regionalny ruch Radom-Warszawa. Gdyby ten odcinek był dawno zmodernizowany, tańsze pociągi TLK Warszawa-Kraków mogłyby jeździć z czasem 3,5h przez Kielce i Radom. To i tak dużo szybciej niż autobusy i szybciej niż samochód. W międzyczasie po Kraków-CMK-Warszawa niech sobie śmiagają komercyjne Pendolina z czasem 2h. Oprócz tego gdyby LK8 była zmodernizowana, pociągi np. Rzeszów-Warszawa również by mogły jechać poniżej 4h.

  • michal.z.pias

    Oceniono 33 razy 7

    komuś bardzo zależy, żeby nie zmodernizować tej linii - ciekawe dlaczego?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX