Założyli lokatę we frankach, nie mogli wypłacić gotówki w tej walucie. Alior Bank ukarany. Zapłaci 3,3 mln zł

pbor
09.02.2015 13:10
A A A
Alior Bank

Alior Bank (fot. BARTOSZ BOBKOWSKI)

Posiadacze lokat terminowych we frankach szwajcarskich w Alior Banku stracili możliwość wypłaty gotówki w tej walucie po zakończeniu lokaty - to skutek zmian w regulaminie, których jednostronnie dokonał bank. UOKiK chce, aby zapłacił 3,3 mln zł kary.
UOKiK przyglądał się działaniom Alior Banku od września 2014 r. Jego wątpliwości wzbudził sposób potraktowania klientów posiadających lokaty terminowe we franku szwajcarskim. Bank w trakcie obowiązywania tych umów jednostronnie wprowadził zmiany do regulaminu, wycofując możliwość wypłaty gotówki w walucie lokaty.

Klienci mogli albo zgodzić się na to, że środki z lokaty zostaną wypłacone w złotówkach, albo rozwiązać umowę, godząc się na utratę odsetek, które zostałyby naliczone za dalszy zakładany czas oszczędzania.

Uzasadniając swą decyzję, UOKiK przypomniał, że zmiana warunków umowy terminowej jest dozwolona jedynie za zgodą obu stron. Klient, który nie zgadza się na nowy regulamin, a możliwość zmiany nie została zawarta w umowie w tzw. klauzuli modyfikacyjnej, ma prawo kontynuować ją na wcześniejszych warunkach do końca ustalonego terminu.

Klient niedoinformowany

Urzędowi nie spodobał się również sposób, w jaki Alior Bank informował klientów o zmianie regulaminu. Powinien bowiem doręczyć każdemu z nich zmienione postanowienia regulaminu, tymczasem przekazywał im jedynie krótki opis zastosowanych zmian. UOKiK ocenił, że bank zrobił za mało, aby można było uznać, że dostarczył klientom rzetelną informację.

UOKiK uznał, że Alior Bank naruszył prawa konsumentów do swobodnego dysponowania ich kapitałem i osiągnięcia zysku w walucie lokaty, w jakiej została ona otwarta. Stwierdził, że gdyby konsumenci wiedzieli, że obsługa gotówkowa zostanie wycofana, prawdopodobnie nie zakładaliby lokat we franku szwajcarskim w tym banku.

Na Alior Bank nałożono karę ponad 3,3 mln zł. Bank zaprzestał już stosowania zakwestionowanych praktyk. Za okoliczność łagodzącą, która pozwoliła na obniżenie kary, uznano działania banku, rozpoczęte jeszcze przed wszczęciem postępowania, które miały złagodzić niekorzystne dla klientów skutki zmian regulaminu - m.in. przygotowano ofertę pozwalającą na dokonywanie wypłat oraz pozytywnie rozpatrywano zgłaszane reklamacje.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

POLUB NAS


Zobacz także
Komentarze (59)
Zaloguj się
  • Oceniono 212 razy 210

    No nie ma słów jak udzielają kredytów we franku to jest ok jak zarabiają na spredzie też jest ok ale jak utworzyli lokatę w franku i okazało się ze się sami wydoili to nie jest ok...... Nie jestem frankowiczem ale nie podoba mi się w cała ta sitwa bankowo polityczna bo wychodzi że zawsze górą jest Bank. Jak ktoś z nas się pomyli to za to słono płaci jak pomyli się Bank zapłacić muszą wszyscy o ile nie uda się oskubać swojego klienta . Co za ironia.......

  • rabingoldblatt

    Oceniono 154 razy 152

    3,3 miliona?

    Chyba więcej to sobie zarząd wypłaca premii.

    33 miliony to powinna być kara. A tak podniosą jakieś opłaty, pozmieniają regulamin i po 2 miesiącach zapomną o tej niedogodności, którą UOKiK nazywa "karą".

  • Oceniono 88 razy 86

    Wpłacam CHF na lokatę, to po skończeniu lokaty chciałbym CHF wypłacić, to chyba logiczne, a wypłaty w złotówkach to pewnie jeszcze wg swojego lichwiarskiego spreadu przeliczali. Dobrze ze UOKIK Ich ukarał, tylko ze nazbyt długo to chyba trwało, bo od września aż do lutego z taką prostą i logiczną sprawa się trzeba się było pierdzielić?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najważniejsze informacje