Neostrada nie może być reklamowa jako niezawodna, ponieważ nie da się tego udowodnić

Komisja Etyki Reklamy uznała, że hasło ?niezawodna Neostrada? jest wprowadzaniem odbiorców w błąd, ponieważ Orange nie jest w stanie tego w żaden sposób udowodnić - donoszą WirtualneMedia.
Komisja zajęła się sprawą po otrzymaniu skargi od jednego z internatów, którego zdaniem takie stwierdzenie nie ma żadnego potwierdzenia. Do tego niezawodność produktu w dużej mierze zależy od podmiotów trzecich, które nie mogą tego w żaden sposób zagwarantować. Zdaniem skarżącego Orange nadużywa także słów "gorące oferty".

- Firma nadużywa zaufania społecznego konsumentów, wykorzystując wiedzę z dziedziny psychologii, zwłaszcza behawioryzmu (prawo Webera i inne), próbując wpływać na podświadomość odbiorców. Słowo "gorące" w połączeniu z ofertami odstrasza i wywołuje ostrożność, zaś "oferty" wymusza zgodę w przypadku chęci wejścia na link strony z ofertą usługi lub produktu. Wywołuje to sprzeczności emocjonalne mogące osłabiać świadomość konsumenta w obliczu tak dostarczonych do podświadomości informacji (zwłaszcza przy wykorzystaniu czerwono-pomarańczowej, płomiennej barwy), wywołując lęki. Szanując normy, uczciwe firmy unikają tego typu praktyk, a te w ocenie konsumenta określane są jako celowe i przemyślane pod tym kątem - czytamy w skardze.

"Niezawodny na określony czas"

Orange Polska broni się, przytaczając definicję niezawodności, która jest własnością obiektu mówiącą o tym, czy pracuje on poprawnie (spełnia wszystkie powierzone mu funkcje i czynności) przez wymagany czas i w określonych warunkach eksploatacji.

Zdaniem telekomu: "Tym samym nie można zarzucać Orange, że reklamuje swój produkt/usługę jako niezawodny, kiedy to właśnie oczywistym jest, że usługa dostępu do internetu (Neostrada) ma być niezawodna, czyli ma pracować poprawnie przez wymagany czas i w określonych warunkach eksploatacyjnych. Oczywiście, zdarzają się sytuacje wyjątkowe, kiedy to z jakichś (często niezależnych od Orange) powodów usługa nie będzie zgodna z tymi wytycznymi, aczkolwiek w takich sytuacjach rozpoczyna się procedura reklamacyjna. Producent, który zakłada, że jego produkt/usługa będzie działać poprawnie, też reklamuje tak swoje produkty, czyli jako takie, które będą działać przez określony czas w określonych warunkach. To, czy w rzeczywistości usługa będzie miała jakieś wady czy problemy w funkcjonowaniu, będzie rozwiązane na podstawie relacji umownej między konsumentem a dostawcą/producentem. Usługodawca, reklamując swoją usługę jako »niezawodną «, daje tym samym niejako gwarancję, że usługa będzie działać zgodnie z umową przez określony czas" - napisano w odpowiedzi na skargę.

Z kolei hasło "gorące oferty" według Orange jest wyrażeniem wywołującym raczej skojarzenia pozytywne, a nie skłaniającym do ostrożności. - Wyrażenie "oferta" jest jednym z najczęściej wykorzystywanych słów, w każdym możliwym segmencie rynku, po jakim porusza się konsument, i raczej nie sposób sobie wyobrazić, że może cokolwiek wymuszać - stwierdziła firma. - Należy z całą pewnością stwierdzić, że wyrażenie "gorące oferty" nie wywołuje silnego wpływu psychologicznego, nie wpływa na podświadomość odbiorców, nie wywołuje sprzeczności emocjonalnych mogących osłabić świadomość konsumenta ani tym bardziej nie wywołuje lęków - podkreślili przedstawiciele Orange Polska.

"Nie ma dowodów bezawaryjności"

Komisja Etyki Reklamy nie przyjęła wyjaśnień spółki i uznała, że ta dopuściła się naruszeń kodeksu branżowego. Zdaniem Komisji "niezawodna Neostrada" może sugerować, że usługa charakteryzuje się bezawaryjnością, wyjątkową sprawnością, a także działaniem bez jakichkolwiek zakłóceń czy usterek. Orange tymczasem nie przedstawił żadnych dowodów na takie stwierdzenia, dlatego Komisja uznała, że hasło należy zmienić tak, aby nie wprowadzało w błąd odbiorców oraz nie nadużywało ich zaufania ani braku doświadczenia lub wiedzy.

Więcej o:
Komentarze (1)
Neostrada nie może być reklamowa jako niezawodna, ponieważ nie da się tego udowodnić
Zaloguj się
  • cannabinolpl

    0

    "neostrada nie może być reklamowa jako niezawodna"
    polska języka, trudna języka...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX