Ten wielki sterowiec odmieni transport pasażerski? Właśnie otrzymał 2,5 mln euro dotacji

Są wielkie i wyglądają nieporęcznie, ale mogą zrewolucjonizować transport powietrzny. Największy sterowiec na świecie otrzymał właśnie 2,5 mln euro dotacji.
Brytyjski Airlander 10, największy statek powietrzny na świecie, przyciąga kolejne pieniądze. Projektanci jednostki, Hybrid Air Vehicles, wygrali 2,5 mln euro dotacji z europejskiego funduszu rozwoju ekologicznych środków transportu. Na początku tego roku brytyjski rząd przyznał firmie 3,4 mln funtów (4,6 mln euro) dotacji, a kolejne 2 mln funtów (2,7 mln euro) planuje ona pozyskać z platformy crowdfundingowej Crowdcube.

Choć sterowce pokroju Airlandera 10 wyglądają nieporęcznie, mają wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami powietrznymi. Prezentowany egzemplarz wypełniony jest helem, dzięki czemu może przez kilka dni utrzymywać się w powietrzu, zużywając przy tym minimalne ilości paliwa.

Natomiast kiedy się porusza, potrzebuje jedynie 30 proc. ilości paliwa zużywanej przez tradycyjne samoloty. Jest wprawdzie od nich dużo wolniejszy, może bowiem lecieć z maksymalną prędkością 160 km/godz., jednak jego dużym plusem jest fakt, że może wylądować praktycznie wszędzie. Airlander jest zdolny do przeniesienia 50 ton ładunku na odległość 2,5 tys. km.

Statek został pierwotnie opracowany przez armię amerykańską i miał jej służyć do obserwacji długoterminowej i rozpoznania, ale projekt został zarzucony z powodu cięć budżetowych i kupiony przez Hybrid Air Vehicles za 300 tys. dolarów. Firma chce teraz wykorzystać go do szeregu projektów komercyjnych, w tym transportu ładunków, reklamy, nadzoru i luksusowego transportu pasażerskiego.



Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

POLUB NAS


Więcej o:
Komentarze (54)
Ten wielki sterowiec odmieni transport pasażerski? Właśnie otrzymał 2,5 mln euro dotacji
Zaloguj się
  • m.godwin

    Oceniono 86 razy 68

    2,5 milionów dotacji poszło jak w duрę wsadził.

  • speedy13

    Oceniono 56 razy 50

    Ja przepraszam ale będę złośliwy. Mam 48 lat i od dzieciństwa, od kiedy nauczyłem się czytać, interesuję się lotnictwem, militariami itp. I już gdzieś tak w połowie lat 70. przeczytałem artykuł o tym, jak to już wkrótce nastąpi renesans sterowców, które zrewolucjonizują transport itp. A ile razy od tego czasu spotkałem taką informację, to nawet nie jestem w stanie zliczyć.

    I jak widać gucio z tego wyszło i mam nieodparte wrażenie, że i w tym przypadku gucio wyjdzie. A to dlatego, że jak przypuszczam, w samym założeniu leży jakiś głęboki błąd. Transport lotniczy jest stosunkowo drogi i opłaca się z niego korzystać tylko wtedy, gdy czas odgrywa kluczową rolę w dostawie. Ale w takich sytuacjach kluczowe znaczenie ma też to, by pogoda nie pokrzyżowała planu dostawy; a właśnie sterowce są znacznie bardziej wrażliwe na złą pogodę od samolotów. W szczególności lądowanie przy silnym wietrze jest prawdziwym hardcorem i z tego co wiem zwykle się go przeczekuje.

    Więc przypuszczam, że ten czynnik nadal odstrasza inwestorów i nic tu się dotychczas nie zmieniło. Jeśli się komuś śpieszy, lepiej skorzystać z samolotu. A jeśli się nie spieszy, dostawa może iść statkiem, dłużej ale po minimalnych kosztach.

  • wojtekmat

    Oceniono 38 razy 30

    "dzięki czemu przez kilka dni może utrzymywać się na powierzchni wody"
    Jestem pod wrażeniem...choć zwykły ponton robi to samo, a nawet lepiej - bez dotacji i bez helu.
    A tak na poważnie : ciekaw jestem skąd gazeta bierze "dziennikarzy", którzy wypuszczają takie absurdalne treści. Wiedza nawet nie na poziomie szkoły podstawowej lub przedszkola.

  • cal13

    Oceniono 33 razy 23

    Dlaczego on ma sie unosic "na powierzchni wody"jak autor pisze w drugim paragrafie? Myslalem ze sterowiec ma sie unosic w powietrzu.

  • grzegozrz

    Oceniono 22 razy 22

    imienia Kardashian?

  • sieradz2

    Oceniono 21 razy 21

    Czyżby natura i mnie obdarzyła sterowcem?

  • gorryll

    Oceniono 21 razy 15

    "Prezentowany egzemplarz wypełniony jest helem, dzięki czemu przez kilka dni może utrzymywać się na powierzchni wody, zużywając przy tym minimalne ilości paliwa".
    To ma latać czy pływać?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX