Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli jak wielkie firmy dbają o etykę, społeczeństwo i środowisko

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR (Corporate Social Responsibility), to zgodnie z definicją Komisji Europejskiej ?odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo?. Najprościej rzecz ujmując, chodzi o prowadzenie firmy z uwzględnieniem interesu społecznego, etyki i ochrony środowiska.
Działania CSR nie są niczym nowym w Polsce i coraz więcej firm w nie się angażuje. Forum Odpowiedzialnego Biznesu , którego misją jest popularyzowanie idei odpowiedzialnego biznesu, działa w Polsce już od 15 lat. Choć w naszej młodej gospodarce przedsiębiorcy dopiero uczą się dobrych i etycznych praktyk w prowadzeniu firmy, to jednak wyraźnie widać, że jest coraz lepiej.

- Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce była przed 15 laty pojęciem zupełnie nieznanym. Oczywiście duża grupa firm prowadziła działania związane z różnymi obszarami odpowiedzialności, jednak CSR jako strategia zarządzania firmą był tematem nieobecnym w środowisku biznesowym. Obecnie sytuacja wygląda dużo lepiej, choć wciąż daleko nam do standardów zachodnich. Jest duża grupa firm w Polsce, których działania świadczą o tym, że na poważnie traktują one swoją odpowiedzialność za środowisko i społeczeństwo - mówi Marcin Grzybek, menedżer projektów Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

W tym roku organizacja po raz 13. opublikowała swój raport "Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre Praktyki", dotyczący działań CSR polskich firm. W raporcie opisano niemal 700 przykładów takich praktyk, a i tak nie były to wszystkie tego typu działania.

ZOBACZ RAPORT "ODPOWIEDZIALNY BIZNES W POLSCE 2014. DOBRE PRAKTYKI">>>

Co więcej, polscy przedsiębiorcy coraz rzadziej traktują odpowiedzialność jako działania PR, a coraz częściej jako model biznesowy. "Działania zdecydowanej większości firm angażujących się w tematykę CSR świadczą o tym, że jest to autentyczne zaangażowanie, podparte wdrożoną strategią, posiadające uzasadnienie biznesowe i poparcie Zarządu. Oczywiście, nie można wykluczyć, że dla niektórych przedsiębiorstw społeczna odpowiedzialność jest niczym więcej, niż tylko chwytem marketingowym, jednak ryzykują oni w ten sposób utratę zaufania ze strony konsumentów, które jest jednym z najważniejszych kapitałów każdej firmy" - tłumaczy Marcin Grzybek.

478 mln zł od Microsoft

Jednym z obszarów CSR jest zaangażowanie firm w rozwój społeczny i ekonomiczny. Bardzo dobrym przykładem firmy, która prowadzi takie działania, jest Microsoft. Tylko w ubiegłym roku spółka zainwestowała 478 mln zł w edukację, wsparcie dla studentów oraz młodych firm , a także we wdrożenia i granty technologiczne w organizacjach pożytku publicznego.

"Każda firma działająca na danym rynku może włączać się w jego kształtowanie. Angażowanie się w budowę lokalnej ekonomii poprzez wspieranie ludzi, firm czy organizacji to właśnie to, co robi w Polsce Microsoft. W kilku słowach jest to budowanie lokalnego ekosystemu gospodarczego, przedsiębiorczości i innowacyjności" - tłumaczy dyrektor generalny polskiego oddziału firmy, Ronald Binkofski.

Największym beneficjentem wsparcia Microsoft w 2014 r. była edukacja. W zeszłym roku na jej unowocześnienie, a także na wdrożenie rozwiązań chmurowych, firma przekazała oprogramowanie i usługi o wartości rynkowej 297 mln zł. W ramach tej pomocy m.in. przeszkolonych zostało 2 tys. nauczycieli, a ok. 38 tys. uczniów wykorzystało materiały edukacyjne udostępnione przez firmę.

Microsoft może pochwalić się także dużym wsparciem dla studentów. Jedna z inicjatyw firmy umożliwia im bezpłatne korzystanie z najnowszych technologii Microsoft. Tylko w 2014 r. studenci pobrali licencje o łącznej wartości 61 mln zł. Firma współpracuje także z największymi technicznymi uczelniami wyższymi w Polsce, w których organizowane są bezpłatne kursy prowadzone przez ekspertów z Microsoft. Firma sprawdziła, że wskaźnik bezrobocia pośród studentów, którzy skorzystali z jej programów, jest bliski zeru.

Microsoft inwestuje także w rozwój start-upów. W 2014 roku było 105 mln zł w ramach programu BizSpark. "W zeszłym roku wsparliśmy niemal 2000 projektów, dzięki czemu powstało 4 tys. nowych miejsc pracy" - mówi Ronald Binkofski. Ponadto firma daje także wsparcie merytoryczne i mentorskie, jak budować biznes, a także jak go promować.

Kolejnym beneficjentem są organizacje pożytku publicznego - w zeszłym roku firma przekazała im oprogramowanie i granty warte ponad 15 mln zł. Był to także rok szczególny, ponieważ w Stowarzyszeniu WIOSNA (organizator m.in. projektu Szlachetna Paczka) przeprowadzono największe dotychczas tego typu wdrożenie Office 365, obejmujące 9000 kont oraz jednorazowy grant w formie oprogramowania o wartości ponad 1 miliona dolarów.

Etyka w biznesie

Innym obszarem CSR jest etyczne prowadzenie biznesu. Na takie rozwiązania stawia polski oddział jednej z największych firm farmaceutycznych na świecie - GlaxoSmithKline.

- Przykładamy dużą wagę do tego, co jako firma robimy i osiągamy, ale też i do tego, jak to robimy. Będąc firmą odpowiedzialną, możemy działać bardziej efektywnie, budować zaufanie wśród naszych partnerów społecznych i biznesowych, dostarczać produkty, które spełniają oczekiwania zarówno pacjentów, lekarzy, jak i obywateli kraju, tworząc w ten sposób sprzyjające warunki dla zrównoważonego rozwoju firmy w przyszłości - tłumaczy Jerzy Toczyski, prezes zarządu i dyrektor generalny GSK.

W trosce o przejrzystość działania firma zrezygnowała z zatrudniania lekarzy jako wykładowców podczas konferencji naukowych, warsztatów i innego rodzaju spotkań, na których promowane są leki produkowane przez GSK. Zamiast tego wykłady prowadzone będą przez pracowników działu medycznego GSK lub przedstawicieli naukowych. Firma rezygnuje także z finansowania udziału indywidualnych lekarzy w kongresach i konferencjach. Zamiast tego GlaxoSmithKline będzie wspierać krajowe konferencje organizowane przez Towarzystwa Naukowe i upubliczniać wszelkie informacje dotyczące płatności z tym związanych.

Dzięki takim rozwiązaniom GSK unika podejrzeń o nieetyczne działanie i zarzutów o korumpowanie lekarzy, aby przepisywali jej produkty. "Chcemy, aby łączące nas relacje z lekarzami, mające na celu promocję i dostarczenie wiedzy o naszych lekach, były poza wszelkimi wątpliwościami dotyczącymi ich charakteru" - mówi Jerzy Toczyski.

Firma zmieniła również model wynagradzania pracowników sprzedaży - z modelu opartego na wynikach sprzedaży w kierunku modelu, który bazuje na ocenie jakości pracy i kompetencji przedstawicieli, a nie tylko na zyskach.

Wspólny dom - ziemia

Działania CSR to także ochrona i dbanie o środowisko. Oprócz szkoleń i różnych ekologicznych akcji firmy angażują się także w bardzo konkretne działania. ZT "Kruszwica" - jeden z największych producentów oleju i margaryny - zaangażowała się w ochronę pszczół. Oprócz dbania o środowisko spółka pomaga także własnemu biznesowi, który w dużej mierze oparty jest na rzepaku (zapylanym przez pszczoły). Firma oprócz dostarczania wiedzy o tych owadach i ich znaczeniu dla całego ekosystemu przygotowuje także konkursy dotyczące ochrony pszczół. Zorganizowała również "Wielki Dzień Pszczół", podczas którego sadzono rośliny miododajne oraz wybudowano różne instalacje, w których owady mogą budować swoje ule.

Z kolei Grupa Lotos zaangażowała się w ratowanie populacji foki szarej i morświna oraz poprawę bioróżnorodności w Bałtyku. Grupa uczestniczy w projekcie "Kierunek Bałtyk", w ramach którego do Stacji Morskiej na Helu trafił specjalistyczny sprzęt. Oprócz tego Lotos wsparł program badania liczebności fok i morświnów w Bałtyku. Firma przeprowadziła również inwentaryzację przyrodniczą na terenie swoich rafinerii i w ich otoczeniu. Dzięki temu zidentyfikowano najcenniejsze i najwrażliwsze elementy przyrodnicze, co pozwoliło na ich lepszą ochronę.

Innym przykładem ekologicznych działań jest spółka PGE, która w ramach akcji "Las Pełen Energii", która propaguje postawy proekologiczne wśród dzieci i młodzieży, posadziła w 2014 r. ponad 40 tys. drzew.

Wszystko w rękach obywateli

Społeczna odpowiedzialność biznesu to naprawdę dobra i warta zachodu idea. Do tego takie postępowanie powinno być czymś oczywistym, w końcu każda firma czy korporacja jest częścią większego ekosystemu gospodarczego i w interesie każdej z nich jest właściwy rozwój otoczenia, w którym się znajduje. Żeby tak się stało, to my, obywatele i konsumenci, musimy wywierać presje na firmach, aby odpowiedzialność społeczna stała się normalną i oczywistą częścią prowadzenia biznesu.

Jak tłumaczy Ronald Binkofski: "Najlepszym impulsem dla firm do włączania się w CSR byłaby większa świadomość konsumentów. Wybieranie producentów zaangażowanych społecznie będzie najlepszym naciskiem na firmy nierealizujące takich działań. Odpowiedzialność przedsiębiorstw i angażowanie się w pomoc stanie się czymś normalnym jak płacenie podatków. Tylko konsumenci muszą zacząć tego wymagać".

Więcej o:
Komentarze (6)
Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli jak wielkie firmy dbają o etykę, społeczeństwo i środowisko
Zaloguj się
  • norman67

    Oceniono 1 raz 1

    A może jacyś banksterzy wystąpią i opowiedzą jak troszczą się o tych obywateli, którzy musza odkładać na ich oszustwa kosztem swoich dzieci. Zresztą banksterzy nie mają dzieci, a raczej lepiej żeby nie mieli.

  • szkodnikpolski

    Oceniono 1 raz 1

    to takie pierd#$# zeby twardogłowi mieli dobre samopoczucie

    korpo mowa

  • apollo111

    Oceniono 3 razy 3

    Firmy i etyka....bo nie urobie

  • momma-sed

    Oceniono 4 razy 2

    Przecież kapitał nie ma narodowości, więc inwestorów, za przeproszeniem, g*wno będzie obchodzić czy wycinka lasów, aby stworzyć pastwiska, kopalnie czy szyby naftowe, będzie w Brazylii, Iraku czy gdziekolwiek indziej.

  • mejlmi

    Oceniono 9 razy 7

    Większość z tych firm najpierw się nachapie dewastując środowisko a potem wybiela wizerunek dając tysięczne części własnych zysków na jakiś cel.

    Dzisiaj na facebooku natknąłem się na taką firmę: planplaneta.com/pl/ - to jest biznes odpowiedzialny a nie PGNiG.

  • tymon99

    Oceniono 13 razy 11

    naprawdę ktoś ten bullshit kupuje?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX