W Polsce jest kilka systemów poboru opłat drogowych. A już dawno miał być jeden europejski. Zapłacimy kary?

W ubiegłym tygodniu Komisja Europejska wezwała Polskę do dostosowania przepisów dotyczących definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej. Polska ma już trzyletnie opóźnienie we wdrażaniu ujednoliconego systemu poboru opłat drogowych w krajach UE (EETS). To rozwiązanie umożliwiłoby przewoźnikom uiszczanie opłat za pomocą jednego urządzenia pokładowego.
Kraje członkowskie do października 2012 roku były zobowiązane do tego, by przygotować się pod względem prawnym i technologicznym do wdrożenia EETS (European Electronic Toll Service). Jak podkreśla Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, projekt w Polsce był gotowy w lutym 2012 roku. Mimo rekomendacji Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i braku sprzeciwu resortu finansów i UOKiK prace nad nim zostały jednak wstrzymane.

Problemem firma Kapsch?

- Nie posunęliśmy się w ciągu ostatnich nieco ponad 12 miesięcy do przodu ani jeżeli chodzi o europejski system elektroniczny, ani jeżeli chodzi o rozwiązania dotyczące płatności na polskich drogach - tłumaczy Furgalski.

- W moim przekonaniu wszystko to sprowadzało się do jednego mianownika: niechęci nowego rozdania politycznego, dziś już starego, w resorcie infrastruktury i w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do szerszej współpracy z operatorem viaTOLL, firmą Kapsch.

Tusk chciał, Kopacz już nie

Wdrożenie jednego systemu poboru opłat na polskich autostradach zapowiadał w 2014 roku premier Donald Tusk i minister Elżbieta Bieńkowska. Rząd Ewy Kopacz i minister Maria Wasiak wstrzymali jednak prace nad tym projektem.

Wprowadzenie systemu EETS oznacza, że na europejskich drogach ma być jeden wspólny poborca elektronicznej opłaty. Nie ma obowiązku skorzystania z tej usługi - firmy mogą pozostać przy takim modelu, jaki jest dzisiaj, czyli uiszczaniu opłat u operatorów systemów w poszczególnych krajach.

- Wiadomo jednak, że to są mniejsze koszty i mniejsza biurokracja, a więc spore ułatwienie. Jeżeli wprowadzimy rozwiązanie: jeden dostawca usługi europejskiej, jedno urządzenie i jedna faktura, to będzie to na pewno korzystne dla polskich przedsiębiorców - mówi Adrian Furgalski. Wymóg jest taki, by urządzenia pokładowe działały zarówno w oparciu o technologię satelitarną, mikrofalową, jak i GSM.

System jest łatwy

- Nie jest to żaden technicznie skomplikowany proces, jest to równie łatwe jak roaming międzynarodowy w telefonach komórkowych czy interoperacyjność kart kredytowych - podkreśla Adrian Furgalski.

Zaznacza, że system europejski może funkcjonować bez systemu polskiego. Jest to tylko utrudnienie dla kierowców i firm przewozowych zarówno polskich, jak i zagranicznych. Te drugie muszą podpisać odrębne umowy z operatorem polskiego systemu, jeśli chcą korzystać z polskich dróg.

Konsekwencje

- Jeżeli Polska szybko nie załatwi tej sprawy, poniesie konsekwencje finansowe. Mam nadzieję, że nowy minister, który wielokrotnie mówił o tym, że trzeba rozwiązać problem na drogach krajowych i autostradach, również odcinkach zarządzanych przez prywatnych koncesjonariuszy, szybko dopnie swego - mówi Adrian Furgalski.

- Wtedy nie tylko Polskę włączymy do systemu europejskiego, lecz przede wszystkim zrobimy porządek w naszym kraju, bo nie wyobrażam sobie, żebyśmy nadal mieli różne systemy: krajowy oraz trzy odrębne na autostradach koncesyjnych - kończy ekspert.

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas





Więcej o:
Komentarze (29)
W Polsce jest kilka systemów poboru opłat drogowych. A już dawno miał być jeden europejski. Zapłacimy kary?
Zaloguj się
  • wasyll11

    Oceniono 9 razy 9

    Proste znacjonalizować koncesyjne autostrady , zlikwidować bramki ,wprowadzić państwowe winiety oraz system elektroniczny poboru opłat, .....ale zbyt wieli cwaniaczków uwłaszczyło się na autostradach

  • misiaczek1281

    Oceniono 5 razy 5

    Dlaczego na Słowacji wystarczy kupić winietkę raz w roku i można cały rok jeździć ile się chce a w Polsce trzeba płacić w sumie drożej bo za każdy kilometr ?

  • chamsolo

    Oceniono 3 razy 3

    Tak sie zastanawiam , czy jeśli zarejestruje sie w systemie europejskim to będą tak samo bandycko potraktowany przez via toll jak to sie zdarzało .Np naliczenie w ciągu kilku godzin różnych bramek często od siebiue oddalonych tak że fizycznie auto nie mogło tam byc ,lub tej samej wielokrotnie ,co skutkowało czyszczeniem konta i brakiem kasy na rzeczywisty przejazd ,co z kolei pociągało kare np 50tys . Przypuszczam że zabawa firmu kapsch ,inspekcji drogowej i reszty tej wesołej kompanii sie skończy .A co z vanami z przyczepką , jesli jest zarejestrowany w kraju którym nie ma opłaty u tu jest ? Zazwyczaj po naszej władzy należy spodziewać sie najgorszego ,chyba że , będzie trzymana za wodze przez unijne przepisy.

  • milwit1

    Oceniono 3 razy 3

    To jest tak samo z cyfryzacją urzędów,poczty,wyborów.....Po co? kiedy w tradycyjnych systemach można kombinować i zatrudniać na wielu niepotrzebnych stanowiskach????Po co komu kolejne przetargi poczta-inpost !!!!!zamiast wdrażać cyfryzację usług pocztowych- ograniczyć o 90% list polecony.....???

  • tygrys102

    Oceniono 2 razy 2

    same tęgie, ale partyjne łby, te nasze ministry...precz z partyjnymi matołkami

  • buehacz

    Oceniono 2 razy 2

    "Zapłacimy za kary?"
    Odpowiem na pytanie z nagłówka artykułu pytaniem. Czy jeśli zapłacimy za kary, to będziemy mogli sami kupione kary nakładać i na nich zarabiać? Co na to ekssperrrci?

  • kasiapanowie

    Oceniono 2 razy 2

    Czyli autostrady prywatne koncesyjne będą tańsze ???

  • skolmi

    Oceniono 8 razy 2

    Nikt w Europie nie wdrożył EETS!

  • janbg

    Oceniono 1 raz 1

    Jaki jednolity system europejski?
    Byłem na wczasach w Hiszpanii, przejeżdżając przez Czechy i Austrię (winietki), Francję i samą Hiszpanię (opłaty na bramkach tak jak na odcinku Katowice-Kraków oraz tak jak na odcinku Wrocław-Gliwice). Wracałem przez Niemcy (brak opłat - będą za jakiś czas).

    Gdzie tam są jakieś jednolite systemy opłat?
    Czy was już pogięło na maxa?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX