Paliwo jest tak tanie, że statkom bardziej opłaca się opływać Afrykę niż płynąć przez Kanał Sueski

Takiego obrotu sprawy nikt się nie spodziewał. Paliwo żeglugowe jest już tak tanie, że firmom przewożącym towary z Europy do Azji bardziej opłaca się kierować swoje statki wokół Afryki niż płacić opłaty w Kanale Sueskim. Jak to możliwe?
Kanał Sueski i Kanał Panamski przeżywają ostatnio ciężkie chwile. Choć jeszcze pół roku temu w Egipcie fetowano otwarcie wyremontowanego Kanału Sueskiego (inwestycja za ponad 8 mld dol. skraca czas przepłynięcia kanału o połowę), dzisiaj inwestorzy wyrywają sobie włosy z głowy.

Od października 2015 r. 115 statków handlowych na trasie Europa-Azja i Azja-Wschodnie Wybrzeże USA, które dotychczas płynęły przez oba kanały, zmieniły swoje kursy i wolą pływać wokół afrykańskiego Przylądka Dobrej Nadziei. Skąd taka wolta?



Wszystkiemu winne są dołujące ceny ropy, które pośrednio wpływają na ceny paliwa żeglugowego. Dla przykładu za 1 tonę paliwa IFO 380 (ciężkie, popularne paliwo bunkrowe) w porcie w Antwerpii trzeba obecnie zapłacić ok. 130 dol., podczas gdy jeszcze rok temu było to 305 dol. Armatorom bardziej więc opłaca się dopłacić do paliwa i wydłużyć trasę o tydzień niż zapłacić niemałe podatki w poszczególnych kanałach.



Warto dodać, że sytuację na wodach zaostrza również kryzys rynku masowców, które przewożą m.in. surowce mineralne. Statków jest za dużo przez co systematycznie od paru lat spadają opłaty frachtowe i armatorzy po prostu zarabiają mniej pieniędzy.

Musimy także pamiętać, że świat cały czas zmaga się z niewydolnością gospodarki Chin. Kiedy w Państwie Środka spada produkcja stali, automatycznie firmy żeglugowe notują mniej zamówień na przewozy rudy i węgla. W obliczu takich problemów lepiej jest wydłużyć podróż i opłynąć Afrykę niż narażać się na dodatkowe opłaty. Optymalizacja kosztów? Każda firma zrobiłaby dokładnie to samo. Żegluga rządzi się tymi samymi prawami.



Więcej o:
Komentarze (72)
Paliwo jest tak tanie, że statkom bardziej opłaca się opływać Afrykę niż płynąć przez Kanał Sueski
Zaloguj się
  • ksobier

    0

    Chiny juz od jakiegos czasu wola wozic samolotami i koleja. Nie kazdy towar da sie opoznic o tydzien. Zywnosc moze sie popsuc a i nie kazdy zamawiajacy chce czekac tydzien dluzej.

  • kocurxtr

    0

    jaki jest średni koszt przeprawy przez kanał ?
    wie ktoś ?

    przydałoby się zestawienie kosztów w takim artykule...

  • sztucznamgla

    Oceniono 2 razy 2

    tak to jest być CHCIWYM

  • billyboy1943

    0

    B.dobrze!-niech fellahowie wezmą się za robotę!!

  • monoekann

    Oceniono 5 razy 5

    przypomina mnie to naszych januszów biznesu...
    'mam mało klientów w sklepie więc podnoszę ceny by wyjść na swoje. Nie rozumiem czemu mam coraz mniej klientów, zamknijcie te wielkie sklepy bo mnie rujnują!!111oneoneone'

  • lolik52

    Oceniono 3 razy 1

    Paliwo jest tak tanie, że statkom bardziej opłaca się opływać Afrykę niż płynąć przez Kanał Sueski

    -nic to,zapłacą za szybsze zużycie sprzętu:))kosztów amortyzacji nikt nie podliczał?bo to kawał drogi trzeba jednak przepłynąć i nie jeden dzień cała technika będzie pracować z pełnym obciążeniem.

  • siekier35

    Oceniono 2 razy 0

    taaaaa....
    a czas się nie liczy?!
    w sumie autor tego "artykułu" pewnie jest na dniówce....

  • blue-sky-0

    Oceniono 3 razy -1

    towary z EUROPY DO AZJI??

    a nie odwrotnie?

  • krunghtep01

    Oceniono 4 razy -2

    Niech Katarzyna Abramowicz napisze do mnie to jej powiem gdzie mozna kupic 0 99.9 % taniej!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX