Koniec z reklamą niezdrowej żywności podczas audycji dla dzieci. Nadawcy podpisali porozumienie

Najwięksi polscy nadawcy programów telewizyjnych podpisali porozumienie, w którym zobowiązali się, że nie będą emitować reklam niezdrowej żywności podczas audycji dla dzieci. Umowa zacznie obowiązywać 1 stycznia 2015 r.
Porozumienie w sprawie zasad prezentowania reklam artykułów spożywczych lub napojów zawierających niezdrowe składniki podpisało siedmiu nadawców: ITI Neovision, Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN, VIMN Poland oraz The Walt Disney Company (Polska).

Zobowiązali się oni, że od 1 stycznia 2015 r. audycjom kierowanym do dzieci w wieku do 12 lat nie będą towarzyszyły reklamy artykułów spożywczych i napojów, które nie spełniają kryteriów żywieniowych zawartych w dokumencie opracowanym na zlecenie Polskiej Federacji Producentów Żywności i zaakceptowanym przez Ministerstwo Zdrowia.

W porozumieniu wskazano też m.in. kategorie produktów, które nie zostały ujęte w kryteriach żywieniowych. Należą do nich: cukier i produkty na bazie cukru, obejmujące czekoladę i wyroby czekoladowe, dżem lub marmoladę, nieczekoladowe słodycze i inne produkty cukrowe, napoje bezalkoholowe oraz chipsy ziemniaczane i przekąski na bazie ziemniaków, a także produkty z ciasta.

Nadawcy już od początku grudnia będą wymagać od reklamodawców złożenia pisemnego oświadczenia o zgodności reklamowanego produktu z kryteriami żywieniowymi.

- Porozumienie jest efektem prac prowadzonych przy bardzo aktywnym udziale KRRiT i Rady Reklamy, a także Polskiej Federacji Producentów Żywności oraz Ministerstwa Zdrowia i zmierzających do zdecydowanego ograniczenia reklamy niezdrowej żywności skierowanej do dzieci - powiedział Krzysztof Luft, członek KRRiT.

Porozumienie zawarte przez nadawców telewizyjnych jest dobrowolne. W przypadku, gdy zajdzie konieczność zweryfikowania zgodności reklamowanych produktów z kryteriami żywieniowymi, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji będzie zwracała się do Ministerstwa Zdrowia. Jednocześnie zapowiada, że na dotychczasowych zasadach będzie prowadziła monitoring wynikający z ustawowego obowiązku kontroli nadawców z realizowania przepisów zawartych w ustawie o radiofonii i telewizji.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

Pieniądze.gazeta.pl - polub nas na Facebooku >>>

Więcej o: