Operatorzy bez pytania przedłużają umowy o kolejne miesiące. To niezgodne z prawem. Oto, co im wolno, a czego nie

- Operator przedłużył moją umowę na telewizję kablową o sześć miesięcy. Nikt mnie nie poinformował ani nie pytał o zgodę - opowiada rozżalona pani Agnieszka. Jak się okazuje, automatyczne przedłużanie kontraktów na czas określony to dość powszechna praktyka operatorów. I niezgodna z prawem.
Większość dostawców usług telekomunikacyjnych czy telewizyjnych przedłuża swoim abonentom kończące się umowy na czas nieokreślony. Zwyczaj ten nie jest kwestionowany przez urzędy odpowiedzialne za ochronę praw konsumentów, m.in. dlatego, że późniejsze ewentualne rozwiązanie takiego przedłużonego kontraktu nie wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, w tym zapłaty kary umownej.

- Jeśli w umowie znajdowało się postanowienie przewidujące jej automatyczne przedłużenie na czas nieoznaczony w sytuacji niezłożenia przez konsumenta oświadczenia o treści przeciwnej (a taki jest standard w sektorze telekomunikacyjnym), to takich działań nie można uznać za bezprawne - potwierdza Maciej Chmielowski z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeśli więc operator w pierwszej umowie zaznaczył, że po zakończeniu okresu jej obowiązywania, zostanie przedłużona na czas nieokreślony, nie można mu nic zarzucić. Problem jednak pojawia się, gdy nasza kończąca się umowa zostaje bez pytania o zgodę przedłużona na czas określony, czyli o kolejne 6, 12 czy nawet 24 miesiące.

Przedłużenie na czas określony

- Operator przedłużył moją umowę na telewizję kablową o sześć miesięcy. Nikt mnie nie pytał ani nie informował. Podobno jest jakiś zapis w regulaminie - pisze nasza czytelniczka. Czy takie praktyki są zgodne z obowiązującym prawem? Gdy kończy się zawarta umowa, przedsiębiorca, który chce ją przedłużyć na kolejny czas określony, powinien złożyć konsumentowi odpowiednią propozycję - to wykładnia UOKiK. Mimo że urząd od lat walczy z firmami, które automatycznie i bez pytania przedłużają kończące się umowy na kolejny okres, praktyka ta niestety nadal jest dość powszechna.

Na początku grudnia ubiegłego roku UOKiK ukarał za takie zwyczaje Vectrę - dostawcę telewizji kablowej, internetu i usług telekomunikacyjnych, który przedłużał swoim abonentom kończące się umowy na sześć kolejnych miesięcy. Na firmę nałożono wówczas prawie pół miliona złotych kary.

- Należy przyjąć, że po upływie czasu, na jaki została zawarta umowa, powinna się ona przekształcić w umowę zawartą na czas nieokreślony z możliwością jej wypowiedzenia w każdym czasie. W ocenie urzędu przedłużenie umowy na kolejny czas określony powinno być wynikiem wolnego i świadomego wyboru konsumenta - tłumaczyła decyzję Agnieszka Jacyszyn z delegatury UOKiK we Wrocławiu.

Dokładnie miesiąc temu UOKiK udzielił reprymendy również Cyfrowemu Polsatowi, który zastrzegał w umowach, że kontrakt zawarty na czas określony ulega automatycznemu przedłużeniu o 12 miesięcy. Jak uznał urząd, praktyka ta wymuszała na konsumentach podejmowanie aktywnych działań zapobiegających przedłużeniu takiej umowy na kolejny czas określony, podczas gdy to przedsiębiorca, który jest zainteresowany dalszym świadczeniem usług, powinien poinformować klienta o upływającym terminie i przedstawić mu nową ofertę.

Koniec umowy = wyższy abonament?

Pan Piotr przez dwa lata korzystał z usług jednego z dostawców telewizji kablowej. Warunki umowy na internet i telewizję były satysfakcjonujące, udało się wynegocjować całkiem przyjemne rabaty. Jednak po upływie dwóch lat, kiedy stara umowa skończyła się i zaczęła obowiązywać nowa - na czas nieokreślony - wysokość abonamentu wzrosła o 30 proc. Czy to zgodne z prawem?

Jak najbardziej. Jednak już podpisując pierwszą umowę musimy wiedzieć, ile będziemy płacić po zakończeniu okresu promocyjnego. - Konsument powinien być poinformowany o wysokości opłat po przedłużeniu umowy co najmniej poprzez załączenie do zawieranej umowy standardowego (niepromocyjnego) cennika usług - przypomina Maciej Chmielowski z UOKiK.

Konsumenci się skarżą

W 2013 r. do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów wpłynęły w sumie 53 tys. 542 skargi na działalność firm oferujących usługi telekomunikacyjne (w tym telefon i TV). Niestety, jak informuje Małgorzata Rothert, miejski rzecznik konsumentów w Warszawie, nie są prowadzone dokładne statystyki, ile z tych skarg dotyczyło automatycznego przedłużania umów przez przedsiębiorców.

Decyzje wydane przez UOKiK nie rozwiążą automatycznie problemów klientów, którym operator bez pytania przedłużył umowę na czas określony, ponieważ dotyczą one naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jednak, jak zaznacza Maciej Chmielowski: - Konsument może wykorzystać decyzję do wsparcia swojej argumentacji w sporze z przedsiębiorcą. Klienci operatorów telekomunikacyjnych mogą uzyskać bezpłatną pomoc prawną w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod bezpłatnym numerem infolinii 800 889 866.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

POLUB NAS




Więcej o:
Komentarze (34)
Operatorzy bez pytania przedłużają umowy o kolejne miesiące. To niezgodne z prawem. Oto, co im wolno, a czego nie
Zaloguj się
  • zgryz3

    Oceniono 105 razy 91

    Czy polskie urzędy kontroli są kupione przez operatorów? Po co jest umowa na czas określony, skoro po tym czasie automatycznie nie wygasa? Jeśli zechcę zawrzeć nową umowę, znajdę drogę do operatora, jak wcześniej znalazłem. Czy jeśli rezygnuję z szalbierstw PZU i przestaję płacić składki, to umowa jest dalej ważna? Co wy za prawo tworzycie, gnuśne pierdzistołki. Opartor nie powinien mieć prawa przedłużać ŻADNEJ umowy bez woli klienta.

  • nastykid

    Oceniono 58 razy 58

    A vectra dalej robi swoje i ma to głęboko w d...
    Miałem taką samą sytuację i co? - musiałem zapłacić.
    Ktoś powinien im się dobrać do d...

  • rgosc7

    Oceniono 52 razy 38

    To samo jest z polisą OC. Jeżeli nie wypowiem umowy to automatycznie mi ją przedłużają na następny rok. To przecież bezprawie. Jeżeli zawieram z kimś umowę na czas określony to przecież w nazwie jest określony czas jej ważności. Przedłużenie wymaga kolejnej umowy i aktywnego działania obu stron. To przecież winno być kanonem!!

  • bruthal

    Oceniono 36 razy 20

    Jak jest jakaś afera w UPC czy NC+ to gazeta chętnie dzieli się nazwą operatora. Tutaj za cholerę nie wiem o jaką firmę chodzi. Czyżby zamieszczała reklamy na portalu?

  • remul

    Oceniono 41 razy 13

    Co to za bzdurne tłumaczenia z przedłużaniem na czas nieokreślony? Czy jeżeli mam umowę o pracę na czas określony, to pracodawca musi potwierdzać zakończenie umowy? Nie, oczywiście, że nie. Czy jeżeli tego nie zrobi, to ja mogę przyjść do pracy po zakończeniu umowy i domagać się wynagrodzenia? Nie, oczywiście nie.

  • eustachywieczorek

    Oceniono 14 razy 10

    KURIOZALNE!!

    "- Należy przyjąć, że po upływie czasu, na jaki została zawarta umowa, powinna się ona przekształcić w umowę zawartą na czas nieokreślony z możliwością jej wypowiedzenia w każdym czasie. W ocenie urzędu przedłużenie umowy na kolejny czas określony powinno być wynikiem wolnego i świadomego wyboru konsumenta - tłumaczyła decyzję Agnieszka Jacyszyn z delegatury UOKiK we Wrocławiu."

    A ja myslalem, ze domyslnie powinno sie zakladac, ze umowa zawarta na czas OKRESLONY wygasa po uplywie tego czasu.

    To dla mnie zrozumiale samo przez sie.. Ale nie w Bulandzie Kartoflanej.

  • harpaga

    Oceniono 10 razy 10

    Orange i Neostrada - to idealny przykład. Przedłużenie z automatu o 6 miesięcy, jeżeli nie wypowiesz umowy na 30 dni przed upływem 12 lub 24 miesięcznego terminu umowy. Co ciekawe czemu nie o miesiąc lub 3 miesiące, tylko od razu 6 miesięcy ?

    Praktycznie w takim przypadku umowa o Neostradę nigdy nie zmieni się w umowę na czas nieokreślony !

    Co do tych promocji, to tym powinien zainteresować się UOKiK, UKE lub Urząd Skarbowy, bo cena horrendalnie wzrasta po zakończeniu umowy na czas określony, tak że w praktyce jest to blokada takich umów, a nie okres bezpromocyjny. W sumie każdy z tych operatorów mógłby wpisać do umowy, że po zakończeniu promocji abonament miesięczny to 10.000 zł i też byłoby OK. Kto zapomni wypowiedzieć umowę, to w sądzie przegrywa. Czy to też by nie zainteresowało UOKiK ?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX