10 rzeczy, które mówią tylko koszmarni szefowie

Czy twój szef wymyśla wymówki - a może bardziej "powody" - przez które nie jest lepszym liderem w zespole? Zobacz, czy rozpoznajesz kilka z nich:
1. "Jestem teraz pod olbrzymią presją"

Oczywiście, że jesteś. Jeśli obowiązki wydają ci się zbyt przytłaczające i odciągają cię od pracy całego zespołu, dobrym rozwiązaniem jest zaangażowanie pracowników w twoje projekty i danie im większej odpowiedzialności. To da kilka korzyści.

Po pierwsze, twoi współpracownicy będą zadowoleni, że mogą pomóc. Po drugie, zyskają kilka nowych umiejętności. Po trzecie, będą mogli się pokazać z dobrej strony.

2. "Nie płacą mi aż tyle, żebym miał się tym zajmować"

Masz rację. Wielcy liderzy zawsze są za mało wynagradzani i za mało doceniani. Prawdopodobnie nigdy się to nie zmieni.

Pamiętaj, że dobry pracodawca ma satysfakcję przede wszystkim z uczenia, rozwijania i bycia mentorem dla swoich pracowników. Dobry szef pomaga im osiągnąć zamierzone cele i z tego czerpie własną motywację.

Jeśli masz z tym problem, powinieneś przemyśleć, czy na pewno chcesz przewodzić jakiemuś zespołowi.

3. "Moi pracownicy pracują lepiej, kiedy daję im spokój"

Jeśli to prawda, to ty jesteś problemem. Doświadczonym pracownikom nie trzeba mówić, co trzeba zrobić, ale muszą usłyszeć, że wykonali dobrze swoją robotę. To pomoże im zrozumieć nowe strategie w firmie i kierunki rozwoju. Zresztą każdy lubi, kiedy poświęca się mu trochę uwagi.

4. "Ten projekt był tworzony przez kogoś, kto nie musi go wdrażać"

Często jest to prawda. Na przykład specjaliści od HR nigdy nie pracowali jako prawdziwi szefowie. Nie oznacza to jednak, że ich pomysły muszą być z założenia złe.

Musisz się upewnić, że twoje działania są dobre i - co ważniejsze - że mają dobry wpływ na twoich pracowników. Jeśli nie podoba ci się polityka firmy czy wytyczne z góry, nie ignoruj ich, tylko popracuj nad nimi, żeby były lepsze.

To w gestii dobrego szefa zawsze leży, aby polityka firmy chroniła interesy pracowników i dbała o nie w możliwie największym stopniu.

5. "Nie mogę radzić sobie z całą tą polityką"

Polityka firmy może się sprowadzać jedynie do rozkazów z góry, i może to dotyczyć nawet samego właściciela.

Niemniej jeśli kultura firmy jest zła, napraw ją. Jeśli polityka zniechęca ludzi do ich obowiązków lub nie rozwija ich tak, jak powinni się rozwijać, napraw to.

Twoim zadaniem jest rozwiązać wszelkie problemy, które utrudniają im osiągnięcie swoich celów. Rób więc swoje.

6. "Jeśli pracownik zdobędzie za dużo zaufania, będę wyglądał źle"

Nie bój się, że któryś z twoich pracowników cię przyćmi. Twoim celem powinno być to, żeby cię przyćmił. Dobrzy szefowie otaczają się samymi talentami. To właśnie czyni ich świetnymi liderami.

Im lepszy masz zespół i im więcej utalentowanych indywidualności wokół siebie, tym lepiej dla ciebie.

7. "Nie muszę chwalić ludzi za to, co robią"

Tak, musisz. Chwalenie swoich pracowników za rzeczy, które zrobili, utwierdza ich w poczuciu własnej wartości i daje duże prawdopodobieństwo, że wejdzie im to w nawyk.

Innymi słowy, oczekuj od pracowników, że będą wykonywali swoją pracę, ale chwal ich za każdym razem, kiedy ją skończą, bo to jest z kolei twoja robota.

8. "Cóż, tak zostałem nauczony"

Czy chcesz źle traktować swoich pracowników, bo sam kiedyś byłeś tak traktowany?

Wszelkie złe doświadczenia powinny cię nauczyć, jak lepiej postępować ze swoim zespołem. Nie powielaj złych wzorców.

9. "Potrzebuję trochę czasu na swój zespół... To pogadam z Mateuszem"

Musisz poznać swój zespół, także od tej bardziej prywatnej strony. Czy nie jest tak, że podświadomie jesteś bardziej przychylny osobom, z którymi masz wspólne zainteresowania?

Każdy pracownik zasługuje na uwagę i szacunek. Zadawaj pytania. Znajdź wspólne pole rozmów - nawet jeżeli jedyną rzeczą, która was wspólnie interesuje, jest jego kariera zawodowa. Jeśli będziesz prawdziwy w tym, co robisz, pracownicy to docenią.

10. "Po co mam marnować czas? Ten gość i tak mnie nie lubi"

Niewiele jest rzeczy, które naprawdę przeszkadzają we wspólnej pracy, tak jak osobiste animozje.

Zdobądź się na ruch i oczyść atmosferę. Podejdź do pracownika, który cię nie lubi (albo uważasz, że cię nie lubi), i powiedz: "Mam wrażenie, że nasze relacje nie są tak dobre, jak mogłyby być, i mam wrażenie, że to jest mój błąd. Chcę to naprawić".

Daj mu czas, żeby się wygadał. Pewnie to, co usłyszysz, nie będzie dla ciebie miłe, ale skoro już wyrzuci to z siebie, będzie wam łatwiej współpracować w przyszłości.

Mamy pełną zgodę autora na republikację tekstu. Jeff Haden jest autorem widmo ponad 50 książek, w tym kilku bestsellerów z listy Amazona, mówcą i dziennikarzem "Inc.", amerykańskiego magazynu dla młodych przedsiębiorców. W 2014 roku jego teksty na stronie inc.com przeczytało ponad 25 mln osób, a na portalu LinkedIn - ponad 20 mln. Prezentujemy jeden z jego ostatnich wpisów.



Komentarze (14)
10 rzeczy, które mówią tylko koszmarni szefowie
Zaloguj się
  • zbanowany_ponownie

    Oceniono 64 razy 50

    czy wszystkie "artykuły" w tej żałosnej gazecinie muszą być KRADZIONE ?

    cenię dobre złodziejstwo za 99 groszy

  • republique

    Oceniono 36 razy 36

    Gazeta to powoli taki Riders Dajdżers - czyli ABC wszystkiego napisane przez wszelakich profesurów.
    Nie kupuję od 2 miesięcy - czytałęm regularnie 15 lat.
    Dziękuję Gazeto za ost 15 lat.

  • akonto_gazeta

    Oceniono 28 razy 28

    Przepis na tekst w Gazeta.pl:
    "Ctrl C - ctrl V i posklejaj nieudolnie."

    Nie da się tego czytać!...

  • Mojko Filotiko

    Oceniono 59 razy 27

    3. "Moi pracownicy pracują lepiej, kiedy daję im spokój"

    Jeśli to prawda, to ty jesteś problemem. Doświadczonym pracownikom nie trzeba mówić, co trzeba zrobić, ale muszą usłyszeć, że wykonali dobrze swoją robotę. To pomoże im zrozumieć nowe strategie w firmie i kierunki rozwoju. Każdy zresztą lubi, kiedy poświęca się mu trochę uwagi.
    Boże za co nas tak każesz-chciałoby się zawołać jak czyta się takie bzdety. Nic mnie tak nie wkur...wia jak te debilene maile od prezesa z gratulacjami.

  • sknerusmckwacz13

    Oceniono 10 razy 4

    1. Jestem pod presją - zwal na pracowników. Argumentacja:
    Po pierwsze, twoi współpracownicy będą zadowoleni, że mogą pomóc. Po drugie, zyskają kilka nowych umiejętności. Po trzecie, będą mogli się pokazać z dobrej strony.
    Tak, niech zapier..lają na szefa nieroba, beda zachwyceni jesli im dołozysz roboty. Niech pracują wieczorami, w weekendy, beda sie mogli nauczyc kilku nowych umiejetnosci i "pokazac z dobrej strony". Co za genialny artykul, brawo za blyskotliwosc, Wujku Dobra Rada

  • callmenigel

    0

    Autor widmo. Bestseller sramazona. Jprdl klekajcie narody. A lajfkołcz jakis sie tam jeszcze nie przypaletal?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX