Płatne autostrady w Niemczech już za dwa lata. My płacimy od dawna. Porównujemy ceny [INFOGRAFIKA]

Niemcy planują drogową rewolucję. Nasi sąsiedzi są oburzeni rządowym pomysłem pobierania opłat za przejazd autostradami i drogami krajowymi. Dla nas opłaty to nic nowego. Porównujemy ceny przejazdów szybkimi trasami w Polsce i Niemczech. U nas jest drogo.
Autostrady w Niemczech już niebawem przestaną być darmowe. Nie tylko one - niemiecki minister transportu przedstawił plan wprowadzenia opłat za korzystanie z sieci wszystkich dróg w kraju. Propozycja przewiduje jednak, że de facto płacić będą jedynie cudzoziemcy.

Alexander Dobrindt zaproponował wprowadzenie stałych opłat od 2016 r. Plan przewiduje sprzedaż cudzoziemcom winiet 10-dniowych, dwumiesięcznych i rocznych. Obywatele Niemiec będą natomiast wnosić stałe opłaty roczne zależne od pojemności silnika posiadanego samochodu.

Taniej niż w Polsce

Okazuje się, że przejazdy niemieckimi trasami będą zdecydowanie tańsze niż polskimi. I to mimo że Niemcy mają ponad osiem razy dłuższą sieć autostrad niż my - zachodni sąsiedzi dysponują 12,3 tys. km, Polska niewiele ponad 1,5 tys. km.

Plan Dobrindta przewiduje trzy opcje dla cudzoziemców: winieta 10-dniowa za 10 euro, dwumiesięczna za 20 euro i roczna za 100 euro. Porównajmy te ceny z opłatami za przejazdy polskimi autostradami.

Za pokonanie odcinka autostrady A2 między Koninem a Świeckiem zapłacimy 66 zł. Trasa ma 255 km długości. Przejazd odcinka trasy A1 między Rusocinem a Nową Wsią (152 km) to wydatek 29,90 zł. Więcej przykładowych cen prezentuje nasza infografika.



Ile zapłacą Niemcy?

Stawki dla obywateli Niemiec kształtują się inaczej niż dla przyjezdnych. Przy ustalaniu rocznych opłat dla Niemców będzie brana pod uwagę pojemność silnika posiadanego samochodu.

Właściciele diesli zapłacą rocznie 9,5 euro za każde 100 cm sześc. pojemności, lecz opłata będzie naliczana tylko do pojemności 1100 cm sześc. i wyniesie maksymalnie 104,5 euro. Posiadacze aut z silnikami benzynowymi zapłacą 2 euro za każde 100 cm sześc., ale tylko do 5000 cm sześc. pojemności, więc maksymalnie 100 euro.

Reforma autostradowa zakłada jednak, że Niemcy w rzeczywistości nie zapłacą nic, ponieważ przyznane mają im zostać dodatkowe ulgi od podatku drogowego. Minister transportu zapewnia, że żaden obywatel jego kraju nie zapłaci więcej niż obecnie.

Gdzie dojedziemy w Polsce za 10 euro?

Jaką trasę zdołamy pokonać w Polsce za 10 euro, czyli tyle, ile kosztuje 10-dniowa winieta w Niemczech? Przejedziemy autostradą A2 z Konina do Poznania i w kieszeni zostanie nam 8 zł, które już nie wystarczą na kontynuację podróży do Nowego Tomyśla.

Chcesz na bieżąco dowiadywać się o najnowszych wydarzeniach? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE na Androida | Windows Phone | iOS

Pieniądze.gazeta.pl - polub nas na Facebooku >>>

Więcej o:
Komentarze (32)
Płatne autostrady w Niemczech już za dwa lata. My płacimy od dawna. Porównujemy ceny [INFOGRAFIKA]
Zaloguj się
  • piter_ek

    Oceniono 48 razy 44

    Od kiedy za A4 Katowice-Kraków oplata wynosi 9zl?? Obowiazujaca to 18 zł (9zł za wjazd na autostradę w Katowicach i 9zł przy zjeździe w Krakowie)

  • hens

    Oceniono 35 razy 23

    Unia Europejska powinna tych polskich drogowych dorobkiewiczów wziąć do nogi jak to się kiedyś mówiło. Każdy pOSEŁ płaci z rządowej kasy, a Kowalski z własnej kieszeni.
    Wypieprzyć trzeba z Rządu tych Tusko-matołów jak i tych przygłupów przydupasów Imć Kaczyńskego.
    Złodziejom z PSL zabrać ubezpieczenie KRUS, i nakazać płacić każdemu nierobowi obszarnikowi (50 ha) 1080zł miesięcznie a nie 180zł kwartalnie. Tu dopiero jest ku...two ubezpieczeniowe.

  • osmy_dzien

    Oceniono 16 razy 12

    Nawet Niemcy jeszcze nie widza czy beda platne, bo Bruksela powiedziala NIE - musza byc platne dla wszystkich, czyli dla Niemcow tez, a Wyborcza JUZ jest pewna co bedzie w Niemczech za dwa lata.

  • pacjonek

    Oceniono 6 razy 6

    Gazeta.pl, piszesz wszystko w czasie przyszłym. TO JESZCZE NIE JEST NAWET ZATWIERDZONE. To jest jedynie szkic jednego z ministrów a nie gotowy projekt. Po za tym nie jest pewne czy zgodzi się na niego koalicjant i czy otrzymają zgodę Komisji Europejskiej.
    Kolejny błąd to podział na obywatela i obcokrajowca - TU NIE CHODZI O PASZPORT A O REJESTRACJĘ AUTA. Jak Polak zarejestruje auto w Niemczech będzie płacił tak jak zwykły Niemiec!

  • pregierz

    Oceniono 10 razy 6

    I bardzo dobrze, ten naród to stado baranów a te jak wiadomo sie strzyże i doi !!

  • mangusta12

    Oceniono 6 razy 4

    u nas rządzą złodzieje i to tyle na temat

  • uzdek98

    Oceniono 8 razy 4

    to POrownanie cen tylko POkazuje jak POlaczki sie daja dy...c platfusiarom jak bulgarki na drogach ...dodatkowo deutsche zarabiaja 4 razy wiecej ...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX