Wydatki na kampanię parlamentarną. Sprawdzamy, kto ile wydał na płatne audycje wyborcze

Przed wyborami parlamentarnymi komitety wydały na płatne spoty reklamowe prawie 17 mln zł. Sprawdzamy, kto zapłacił najwięcej i ile ?kosztował? jeden zdobyty mandat.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opracowała "Informację o wydatkach i wykorzystaniu czasu antenowego w radiu i telewizji na emisję płatnych audycji wyborczych zleconych przez komitety wyborcze w trakcie kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w 2015 r.".

Wydatki komitetów wyborczych na ogłoszenia - Wybory parlamentarne 2015
Create column charts


Jak wynika z raportu, najwięcej na spoty reklamowe wydało Prawo i Sprawiedliwość (ponad 7,5 mln zł), a najmniej Zjednoczeni dla Śląska (zaledwie 738 zł). KRRiT podała też wydatki poniesione na emisję w przeliczeniu na jeden uzyskany mandat w Sejmie i Senacie. Okazuje się, że najwięcej "kosztował" mandat PSL - 77 102,28 zł. Koszt mandatu PO wyniósł 36 242,24 zł, a PiS - 24 908,11 zł. Najniższą cenę za jeden mandat "zapłacił" komitet wyborczy Kukiz'15 - 3 720,02 zł.

Płatne audycje wyborcze wyemitowano w 105 programach telewizyjnych (w tym 19 programach telewizji publicznej) i 156 radiowych (w 22 programach publicznych oraz w 134 koncesjonowanych).

Komitety wyborcze na płatne audycje wyborcze w radiu i telewizji przeznaczyły w sumie 16 830 524,49 zł, czyli o 14,36 proc. mniej w porównaniu z kampanią wyborczą w 2011 r. (wówczas była to kwota 19 651 886,48 zł). Zmalał również czas emitowanych płatnych audycji wyborczych (o mniej więcej 34 809 minut, czyli 47,97 proc.).

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas



Więcej o: