Zmiany w procedurze przed sądami administracyjnymi weszły w życie

15 sierpnia br. weszły w życie zmiany w ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowelizacja dotyczy usprawnienia, uproszczenia i zapewnienia szybkości postępowania przed sądami administracyjnymi.
 

Nowelizacja ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z 9 kwietnia br. (Dz.U. z 2015 r., poz. 658) umożliwia Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu zmianę wyroków wojewódzkich sądów administracyjnych. W takiej sytuacji sprawy będą trafiać bezpośrednio do instytucji, które mogą je załatwić, a nie ponownie do wojewódzkich sądów administracyjnych.

Wojewódzki sąd administracyjny w razie uwzględnienia skargi może zobowiązać urząd, który wydał zakwestionowane rozstrzygnięcie do jego zmiany oraz wskazać sposób jej załatwienia, a także określić czas, w jakim to ma nastąpić. O wydaniu takiej decyzji lub postanowienia urząd będzie musiał zawiadomić sąd w terminie siedmiu dni. Dotychczas sąd mógł jedynie polecić urzędowi ponowne zbadanie sprawy.

 

W myśl znowelizowanych przepisów NSA, w razie uwzględnienia skargi kasacyjnej, uchylając zaskarżone orzeczenie, rozpoznaje skargę, jeżeli uzna, że istota sprawy jest dostatecznie wyjaśniona.

 

Inne zmiany w procedurze przed sądami administracyjnymi

Po zmianach pełnomocnikiem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi może być także funkcjonariusz lub pracownik kierowanej przez ten organ jednostki organizacyjnej.

Wyrok wydany na posiedzeniu niejawnym, podlega publicznemu udostępnieniu w sekretariacie sądu, przez okres 14 dni.

Organizacje pożytku publicznego, działające na podstawie przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie mają obowiązku uiszczania opłat sądowych w sprawach własnych, z wyjątkiem spraw dotyczących prowadzonej przez te organizacje działalności gospodarczej.

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta jedynie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa.