Młodzi przedsiębiorcy w internecie. Dlaczego warto stworzyć biznes online i pracować w start-upie?

Słyszał o nich niemal każdy, ale rzadko kto wie, na czym tak naprawdę polega struktura biznesowa. Kuszą młodych marzeniem o pierwszym milionie na koncie, choć ich model oparty jest na porażce. Mimo to od kilku lat moda na start-upy nie słabnie. Wręcz przeciwnie - powstaje ich coraz więcej. Dlaczego warto pracować w start-upie?
Czym jest start-up?

Start-up to firma lub organizacja działająca tymczasowo. Tyle, jeśli chodzi o formalności. Sam sens i model działania tego typu podmiotów wyjaśnić jest znacznie trudniej. Start-up najczęściej kojarzy nam się z grupą młodych ludzi, którzy, pełni biznesowego zapału, próbują wcielić swój innowacyjny pomysł w życie.

Najczęściej można spotkać ich w industrialnych wnętrzach przestrzeni coworkingowych, konferencjach poświęconych tej tematyce lub na spotkaniach z osobami, które z doświadczeniem biznesowym mają o wiele więcej wspólnego.

Dlaczego start-up to najczęściej produkt internetowy?

Choć wiek nie jest warunkiem, powyższe stereotypowe wyobrażenie kryje w sobie wiele prawdy. Wkład finansowy w założenie start-upu powinien być jak najniższy, stąd konieczność wynajęcia biura "na biurka". Poza tym, od zwykłej firmy start-up odróżniają jego cele biznesowe i przede wszystkim innowacyjność (stworzenie start-upu bazującego na istniejącym już modelu biznesowym mija się z celem).

Start-up to nie tyle działająca już na rynku firma, ile raczej faza dopracowywania samego pomysłu, który ma podbić serca rzeszy klientów i przynieść milionowe zyski. Ceną jest bardzo duże ryzyko niepowodzenia, warunkiem - uwzględnianie reakcji potencjalnych klientów współtworzących w rezultacie sam produkt lub usługę. Właśnie dlatego start-upy to przede wszystkim produkty lub usługi dostępne przez internet.

Obserwuj trendy i przenoś je do internetu

Dlaczego jeszcze warto pomyśleć o internetowym start-upie? Mimo zaistnienia zjawiska bańki internetowej na przestrzeni lat 1995-2001, prowadzącej do przeceniania "internetowych" przedsiębiorstw, trend na przenoszenie potrzeb konsumentów do sieci trwa nadal i ma się bardzo dobrze.

Przykładem są wciąż nowe narzędzia internetowe, platformy transakcyjne online czy chociażby zapoczątkowana przez Google Cultural Institute rosnąca moda na cyfryzację kultury. Potrzeby internautów coraz bardziej przywiązanych do przestrzeni wirtualnej wciąż rosną, a same w sobie stanowią bezdenny worek pomysłów.

Zasięg największą zaletą start-upów internetowych

Biznes w internecie to również łatwiej dostępny zasięg. Jednego dnia wdrażasz wymyślony projekt, drugiego możesz dotrzeć do tysięcy osób. Ich reakcja jest błyskawicznym feedbackiem dotyczącym twojego produktu. Jeśli się nie sprawdzi, próbujesz jeszcze raz, ale w inny sposób.

Upadasz błyskawicznie i błyskawicznie się podnosisz, bo porażka z przestrzeni wirtualnej nie jest tak bolesna, jak w przypadku dużych inwestycji rynkowych. Nie płacisz chociażby za badanie rynku, a sam marketing, w przypadku start-upu internetowego, zapewnia zasięg opierający się na działaniach społecznościowych.

Inwestor w przestrzeni wirtualnej jest łatwiejszy do odnalezienia

Nie należy zapominać, że nawet do prowadzenia start-upu potrzebne są fundusze. Te pozyskiwane są głównie z inkubatorów przedsiębiorczości, funduszy venture capital bądź od tzw. aniołów biznesu. Dwa ostatnie podmioty odróżnia rodzaj źródła środków finansowych.

W przypadku venture capital są one ułamkiem puli funduszu gromadzącego kapitałodawców, natomiast pieniądze anioła biznesu pochodzą z jego prywatnego portfela. Dzięki prezentowaniu swojego start-upu w internecie, ze swoim pomysłem łatwiej dotrzeć jest do jednego z tych źródeł i sprzedać swoją ideę za pokaźną sumę razem ze stopą ryzyka.

Przyspieszony kurs cennej nauki biznesu

Start-up to przyspieszony kurs biznesu, ale też pracy w zespole. Dotyczy to zarówno założycieli, jak i współpracowników. Działając w sieci, pokazując swój biznes innym, łatwiej znaleźć kolejne osoby do współpracy. Ze względu na niskie zarobki i niepewne zatrudnienie start-up jest najlepszym miejscem dla osób pełnych pasji, którzy w danym momencie kariery zawodowej chcą przede wszystkim się rozwijać i uczyć. Tu, również ze względu na płaską strukturę w start-upach, swoją wiedzą i doświadczeniem bardzo chętnie podzielą się bardziej doświadczeni członkowie zespołu.

Zanim zdecydujemy się na start-up, warto pamiętać o tym, że początki zawsze bywają trudne. Do założenia zalążka biznesu internetowego potrzebne okażą się silna motywacja i dużo samozaparcia. Na drodze spotkamy mnóstwo przeszkód i ludzi, którzy "dobrymi radami" potrafią skutecznie podciąć skrzydła nawet największego entuzjasty. Właśnie dlatego tak ważne są dobre relacje w zespole. Liczy się wzajemny szacunek oraz zaufanie, ale też stanowczość w egzekwowaniu wyznaczonych celów. To dwie sprzeczności, które uda się połączyć jedynie doświadczonemu menedżerowi. Własny start-up może być więc prawdziwą szkołą życia.

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

POLUB NAS


Więcej o: