E-commerce - jaki potencjał widzą w nim polscy drobni przedsiębiorcy? [BADANIE]

W badaniu z listopada 2014, przeprowadzonym na nasze zlecenie przez IQS, przeanalizowano stopień wykorzystania internetu w polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach z różnych sektorów gospodarki. Jeśli chodzi o możliwość pochwalenia się własną stroną www, mikro przedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy dzieli przepaść. Co ciekawe, nie wpływa to na stopień intensywności prowadzenia sprzedaży online.
Zobacz pełny raport z badania >>>

Według młodych przedsiębiorców, dziś, jeśli danej firmy nie ma w internecie, to trudno mówić o jej istnieniu w ogóle. Nic bardziej mylnego. Przynajmniej w przypadku polskich mikro przedsiębiorstw. Dowodzi tego badanie przeprowadzone na 350 respondentach przez IQS. Wynika z niego, że aż 45 proc. polskich mikro przedsiębiorstw nie ma swojej strony internetowej. O wiele lepiej jest w przypadku małych i średnich firm. Tu własnym adresem www może pochwalić się aż 91 proc. podmiotów.

Sprzedaż w sieci z perspektywy firm SOHO i SME

Tym bardziej ciekawy jest więc porównywalny poziom sprzedaży internetowej, prowadzonej przez przedsiębiorstwa z kategorii SOHO (Small Office/Home Office), zatrudniających do 9 pracowników i SME (Small and medium-sized enterprises), w których pracuje od 10 do 249 osób. Okazuje się, że, podczas gdy niemal każde małe i średnie przedsiębiorstwo ma swoją stronę internetową, z obecności w internecie, pod kątem sprzedażowym, korzysta tylko 52 proc. tych firm, w tym jedynie 3 proc. firm sprzedaje swoje produkty i usługi wyłącznie przez internet. Porównywalny wynik (46 proc. sprzedaży przez internet i tradycyjnymi kanałami, w tym 2 proc. wyłącznie przez internet) osiągnęła grupa mikro przedsiębiorstw, wśród których tylko 55 proc. ma własną www.

Który sektor gospodarki najlepiej wykorzystuje e-commerce?

Z badania wynika, że wraz ze wzrostem wielkości firmy, większy jest stopień prowadzonej przez nią sprzedaży w Internecie. W przypadku podmiotów, w których zatrudniony jest tylko właściciel, z tradycyjnych dróg oraz internetowego kanału sprzedaży korzysta tylko 43 proc. przedsiębiorstw. Natomiast w największych firmach, zatrudniających od 50 do 99 osób, po sprzedaż internetową sięga już 58 proc. podmiotów.

Jak jest w poszczególnych sektorach gospodarki? Sprzedażą online, najintensywniej posługują się sektory: Usług i Administracji (edukacja, kultura, samorządy). Tu, z dodatkowego kanału sprzedaży korzysta po równo ok. 60 proc. podmiotów. Nieco gorzej jest w sektorze handlowym, gdzie ze sprzedaży internetowej korzysta 34 proc. przedsiębiorstw. Pod tym względem nieznacznie gorzej wypada już tylko produkcja, w której sprzedaż Internetowa jest wykorzystywana przez 32 proc. podmiotów SOHO i SME.

Wady i zalety internetowego kanału sprzedaży

Większość firm, prowadzących sprzedaż usług i produktów przez internet jest zadowolona z tego kanału dystrybucji. Stopień satysfakcji znów zależy od wielkości firmy. Niemal 90 proc. przedsiębiorstw z kategorii SME swoją działalność e-commerce ocenia pozytywnie, natomiast w firmach SOHO zadowolonych firm jest już tylko 70 proc. Wśród zalet wzbogacenia tradycyjnych dróg sprzedaży o kanały Internetowe, przedsiębiorcy najczęściej wymieniali kolejno: łatwość pozyskania kontrahentów, szybkość kontaktu z klientem, wynikający z tego rozwój firmy, możliwość szerszego eksponowania swojej oferty oraz pozytywne opinie klientów internetowych.

W małych i średnich podmiotach najbardziej doceniono możliwość dodatkowej prezentacji produktów i usług, a w mikro przedsiębiorstwach - pozyskiwanie nowych klientów. Warto wspomnieć, że przedsiębiorcy nieprowadzący sprzedaży internetowej najczęściej tłumaczą brakiem własnej strony www, a także brakiem kompetencji lub po prostu potrzeby zmiany obecnej sytuacji, głównie ze względu na rodzaj działalności, jaką prowadzą lub jej lokalny charakter.

Do chęci zmiany obecnej sytuacji przyznało się najwięcej przedsiębiorców z mikro przedsiębiorstw, niemniej było ich jedynie 6 proc. i o 2 punkty procentowe więcej niż w przypadku małych i średnich firm. Ewentualne zmiany, jeśli chodzi o wzmocnienie segmentu e-commerce w działalności firm SOHO i SME, póki co będą, więc niewielkie.

Dane: IIBR na zlecenie Agora SA, CATI, badanie zrealizowane wśród przedstawicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (do 249 pracowników), N = 350, 24.11-26.11.2015. Opracowanie: pieniądze.gazeta.pl

Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE!

POLUB NAS


Więcej o: