Blu-Ray wielkim niewypałem? DVD wciąż trzyma się mocno

Choć technologia Blu-ray gwarantuje obraz i dźwięk znacznie wyższej jakości niż wysłużony format DVD, wysokie ceny odtwarzaczy i filmów oferowanych na tym nośniku skutecznie odstraszają polskich klientów przed zakupem tego istniejącego już kilka lat na rynku sprzętu.
Gdy w 2008 roku technologia Blu-ray pojawiła się na sklepowych półkach wydawało się, że dominujące na rynku elektroniki od kilkunastu lat odtwarzacze DVD odejdą w niepamięć. Tak się jednak nie stało - Polacy nie rzucili się masowo na nowinkę techniczną, a według przedstawicieli sklepów główny powód to wysokie ceny.

- Średnia cena odtwarzacza Blu-ray spadła w zeszłym roku poniżej 500 zł, ale nadal jest trzykrotnie wyższa niż odtwarzacza DVD - przyznaje Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding Polska Sp. z o.o. Droższe pozostają też filmy na Blu-ray. - Nowości na DVD kupić można już za 39-49 zł, a na Blu-ray ceny zaczynają się od 79-99 zł - zaznacza Rosati. Z danych koncernu wynika, że miał on około 80 proc. udziałów w sprzedaży filmów Blu-ray w zeszłym roku, jest też liderem sprzedaży odtwarzaczy Blu-ray w Polsce.

Zdecydowanie wyższe ceny (w porównaniu z DVD) przyczyniły się do tego, że sprzedaż odtwarzaczy Blu-ray osiągnęła 50 proc. wartości sprzedaży wszystkich odtwarzaczy - wynika z danych koncernu Media Saturn. Wzrostowi sprzyjają przede wszystkim nowe technologie - telewizory Full HD oraz 3D. - Wartość rynku filmów Blu-ray w 2009 roku wynosiła 13 mln zł, w 2010 - 19 mln, a w 2011 już 22 mln zł - podaje Wioletta Batóg, rzecznik prasowy koncernu Media Saturn.

Podobna sytuacja kształtuje się w innej dużej sieci sprzedającej elektronikę Euro-Net. - W tej chwili wartość sprzedanych odtwarzaczy Blu-ray przekracza wartość sprzedanych DVD - zaznacza Tomasz Siedlecki, dyrektor ds. marketingu w Euro-Net.



Co kupujemy?

Polacy kupując odtwarzacze Blu-ray, stawiają na sprawdzone marki międzynarodowych koncernów, a więc np. Samsung, Sony i LG. Wśród filmów największą popularnością cieszą się zagraniczne produkcje naładowane efektami specjalnymi, które lepiej oglądać jest w formacie HD. - Hitem sprzedaży w Polsce jest "Avatar" Jamesa Camerona, który do tej pory sprzedał się w ponad 32 tys. płyt Blu-ray, z czego ponad 90 proc. w sklepach sieci Media Markt i Saturn. Filmami na ten format cieszącymi się największą popularnością w 2011 roku były "Gwiezdne wojny", "Władca pierścieni" oraz "Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach"- wymienia Rosati.

- Na wyniki sprzedaży Blu-ray należałoby spojrzeć z szerszej perspektywy i zbadać, ile sprzedaje się konsol do gier, które oprócz możliwości grania mają wbudowane odtwarzacze pozwalające oglądać filmy w tym formacie. Niewykluczone, że część konsumentów zainteresowanych funkcjonalnością Blu-rRay stawia na szerszy pakiet rozwiązań i kupuje konsolę, na której dodatkowo mogą też grać - uważa Joanna Nowakowska z Atmedia. Tę prawidłowość zauważają przedstawiciele Euro-Net. - Do ogólnej wartości odtwarzaczy należy też dodać wartość sprzedaży konsol PS3 wykorzystywanych także jako odtwarzacze - zaznacza Siedlecki.

Jak się okazuje, sprzedaż konsol do gier (Xbox 360 czy Sony Playstation) rośnie od lat w szybkim tempie. Mimo wysokiej ceny za konsolę - około tysiąca złotych, czyli prawie dwa razy więcej niż przeciętny odtwarzacz Blu-ray - szacunkowe dane pokazują, że PS3 w zeszłym roku sprzedało się w ponad 100 tys. egzemplarzy. - Badania wykazują jednak, że z funkcjonalności Blu-ray korzysta zaledwie około 20 proc. użytkowników PS3 i nie jest to decydujący powód przy decyzji kupna urządzenia - zaznacza Batóg.

Do końca 2011 roku w Polsce było łącznie 350 tys. posiadaczy odtwarzaczy Blu-ray i około 400 tys. Playstation. Nie ma obecnie analiz pokazujących, o ile może w najbliższym czasie wzrosnąć liczba użytkowników Blu-ray, ale szacunki wskazują, że do końca 2012 roku liczba posiadaczy PS3 wzrośnie o kolejne 100 tys.