Czy stewia zastąpi cukier? Na razie zbawia producentów napojów 'light'

Na rynku pojawiają się pierwsze produkty słodzone stewią - naturalnym słodzikiem zawierającym zero kalorii. To odpowiedź na potrzeby klientów, którzy coraz częściej unikają cukru
PepsiCo. właśnie wypuściło dwa nowe warianty swej mrożonej herbaty Lipton Ice Tea - Green Lemon i Green Mango. Oba słodzone są stewią - naturalnym słodzikiem niezawierającym kalorii, za to do 300 razy słodszym niż cukier. Zastosowanie stewii w mrożonej herbacie było możliwe, gdyż pod koniec 2011 roku oparte na niej słodziki uzyskały ostateczną akceptację Unii Europejskiej. Wysyp produktów słodzonych stewią to tylko kwestia czasu.

Stewia to roślina o wyjątkowo słodkich liściach znana mieszkańcom Ameryki Południowej od setek lat. Z punktu widzenia przemysłu spożywczego ma same zalety - rozpuszcza się w wodzie i alkoholach, może być też długo przechowywana, bo słodziki na bazie stewii nie ulegają fermentacji. Dla konsumentów jest istotne, że nie zawiera kalorii i nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Nie powoduje też próchnicy zębów, ma za to właściwości bakteriobójcze i przeciwgrzybiczne. Jest stosowana do słodzenia żywności przez Japończyków już od lat 70., m.in. w gumach do żucia i przygotowywanych na tamtejszy rynek produktach Coca-Coli.

W Europie długo toczyła się dyskusja, czy słodziki będące ekstraktem stewii są bezpieczne - ostatecznie Komisja Europejska uznała, że tak, ustaliła poziom ich maksymalnego dziennego spożycia (4 mg na 1 kg masy ciała) i dopuściła stosowanie glikozydów stewiolowych w 31 różnych kategoriach żywności, w tym w napojach, deserach, słodyczach i słodzikach.

Głównym parametrem stewii, jaki z pewnością będą wykorzystywać producenci, jest ten, że można odtąd produkować napoje i słodycze o obniżonej kaloryczności. Dwa nowe smaki herbat mrożonych Liptona zawierają o jedną trzecią mniej kalorii niż inne herbaty dostępne na rynku. - Zastosowanie ekstraktu z liści stewii w przypadku zielonych herbat Lipton Ice Tea wynika z głębokiej analizy rynku i zmieniających się potrzeb konsumentów. Od dawna obserwujemy trendy prozdrowotne i oczekiwania związane z ograniczeniem kaloryczności żywności. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom - mówi Anna Tutak-Kordyl, dyrektor generalna kategorii napojów Pepsi-Cola General Bottlers Poland. W badaniach przeprowadzonych na zlecenie PepsiCo. 72 proc. konsumentów wykazało zainteresowanie kupnem niskokalorycznego wariantu herbaty Lipton Ice Tea Green Lemon.

Niewykluczone, że napoje słodzone stewią wprowadzi wkrótce w Europie Coca-Cola. Szefowa koncernu na Europę Dominique Reiniche powiedziała portalowi Foodmanufacture.co.uk: "Dopisanie stewii do listy stosowanych w naszych napojach słodzików daje nam jeszcze więcej możliwości wprowadzania i rozwijania nowych smacznych napojów".

Na stewię liczą też producenci wód smakowych. - Nie wykluczamy modyfikacji składu naszych produktów smakowych, zwłaszcza że pojawiają się nowe możliwości, jak na przykład rejestracja przez UE stewii, której zastosowanie może wpłynąć na zmniejszenie kaloryczności napojów - podkreśla Ilona Woźniak, kierownik ds. relacji zewnętrznych w spółce Żywiec-Zdrój, która jest liderem rynku wód butelkowych w Polsce.

Więcej o: