Najbogatsza Brazylijka nie żyje. Była właścicielką słynnej marki Havaianas

W wieku 100 lat zmarła Dirce Navarro de Camargo, najbogatsza kobieta w Brazylii. W marcu tego roku magazyn ?Forbes? wycenił jej majątek na 11,5 mld dolarów i uplasował ją tym samym na 87. miejscu wśród najbogatszych osób na świecie. Fortuny dorobiła się na... klapkach
Choć Camargo zajmowała jedną z najwyższych pozycji na liście najbogatszych ludzi świata, to nie udzielała się w mediach i o jej działalności biznesowej nie wiadomo zbyt wiele. Miliarderka kontrolowała konglomerat Camargo Correa SA założony przez jej męża Sebastiao Camargo w 1939 roku. Firma działa w ponad 20 krajach i zatrudnia około 60 tys. ludzi na całym świecie, inwestując w budownictwo oraz energetykę. Spółka kontroluje również Sao Paulo Alpargatas SA - producenta słynnych na całym świecie klapek Havaianas.

Pierwsza para Havaianas powstała w 1962 roku i była inspirowana typowymi japońskimi sandałami zrobionymi z pasków tkaniny i podeszwy z łodyg ryżu. Po raz pierwszy próbowano kopiować słynne klapki w latach 70. Wtedy to firma zaczęła informować klientów o szczególnych cechach ich produktu: "Nie tracą kształtu, nie mają nieprzyjemnego zapachu, paski się nie rozciągają". W 1990 roku do reklam Havaianas przystąpili latynoamerykańscy celebryci. W 1997 roku pojawiły się pierwsze japonki dla dzieci - Havaianas Baby.

Przełomowy dla firmy okazał się rok 1998, kiedy to został zaprojektowany i wprowadzony do sprzedaży specjalny model z okazji mistrzostw świata - z małą flagą Brazylii na pasku. Ten model natychmiast stał się obiektem pożądania poza granicami Brazylii. W zaledwie kilka lat Havaianas błyskawicznie rozprzestrzeniły się poza granice Brazylii - do Stanów Zjednoczonych, Australii i Europy. Obecnie klapki tej marki można kupić w ponad 60 krajach świata - w tym w Polsce.