Reklama Gripeksu zakazana. Bo obiecuje, że wyleczy z przeziębienia

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał US Pharmacia Sp. z o.o. natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy wizualnej produktów Gripex, Gripex Hot Activ, Gripex Noc i Gripex Max na stronie internetowej usp.pll/gripex. Reklamy naruszają przepisy w zakresie produktów leczniczych.
Reklamy pokazują produkty Gripex jako zwalczające wszelkie objawy przeziębienia i grypy. "Gripex zwalcza wszystkie objawy: gorączkę, bóle, katar, a nawet kaszel", "(...) szybko i skutecznie zwalcza wszystkie objawy przeziębienia i grypy (...)" - to tylko część sformułowań, które znalazły się w reklamach leku i wzbudziły wątpliwości GIF-u.

Zdaniem Inspektoratu reklama powinna prezentować produkt obiektywnie i informować o racjonalnym stosowaniu. Nie może przy tym zawierać treści zapewniających, że jego przyjmowanie gwarantuje właściwy skutek.. Art. 55 ust. 1 prawa farmaceutycznego mówi bowiem, że reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o racjonalnym stosowaniu. Ustęp 2 pkt 2 podkreśla zaś, że reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może zawierać treści, które zapewniają, że przyjmowanie produktu leczniczego gwarantuje właściwy skutek, nie towarzyszą mu żadne działania niepożądane (...).

Na wezwanie GIF odpowiedział przedstawiciel US Pharmacia, który wyjaśnił, że dodatkowe informacje o lekach nie są ani ukryte, ani zablokowane. Wszystkie informacje na temat działania leków są dostępne na stronie po rozwinięciu odpowiednich fragmentów. "Pacjent nie musi wykonywać żadnych skomplikowanych technicznie operacji, aby zapoznać się z całą treścią dostępną na stronie. Wystarczy, że przewinie stronę w górę lub dół czy rozwinie dany fragment przez kliknięcie kursorem myszy" - czytamy w odpowiedzi przedstawiciela US Pharmacia.

GIF ocenił jednak, że zawarte w każdym haśle sformułowania "skutecznie zwalcza" komunikuje, że produkty linii Gripex są skuteczne w walce z objawami grypy i przeziębienia, a po ich zastosowaniu ustąpią uciążliwe objawy przeziębienia i grypy. Zdaniem GIF-u reklama produktów Gripex narusza prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może zwierać treści, które zapewniają, że przyjmowanie produktu leczniczego gwarantuje właściwy skutek.

Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Zgodnie z prawem US Pharmacia może zwrócić się do GIF z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Próbowaliśmy się skontaktować z firmą, ale nie udało nam się uzyskać odpowiedzi na pytanie, jak ustosunkuje się do decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego.