Bayer ma 150 lat. Jak zmieniało się logo producenta aspiryny?

Z okazji okrągłej rocznicy niemiecka grupa farmaceutyczna Bayer przypomina, jak zmieniało się jej logo. Z kolei analitycy zwracają uwagę, że w pierwszym kwartale rozczarowała sprzedaż... tabletek antykoncepcyjnych.
Z opublikowanych pod koniec kwietnia danych wynika, że spółka miała w pierwszym kwartale 2,45 mld euro zysku brutto, co było wynikiem gorszym od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się 2,55 mld euro zysku.

Wartość sprzedaży w pierwszym kwartale wyniosła 10,27 mld euro, co oznacza wzrost o 2,1 proc. Wynik udało się poprawić dzięki wprowadzeniu nowych produktów i większej sprzedaży na rynkach rozwijających się, w szczególności w Rosji, Brazylii, w Chinach i w Indiach.

Jednak jak podaje Bloomberg gorzej sprzedawały się uznane i obecne od lat specyfiki takie jak tabletki antykoncepcyjne Yasmin czy lek stosowany w stwardnieniu rozsianym Betaferon. - Ich sprzedaż rozminęła się z oczekiwaniami - powiedziała Odile Rundquist z domu maklerskiego Helvea.

Bayer zatrudnia 110 tys. ludzi na całym świecie, a roczne przychody firmy sięgają 40 mld euro.

Bayer zaczynał od lwa

Jednak producent aspiryny zaczynał nader skromnie - w 1863 r. od środków dezynfekujących, konserwantów czy barawników smołowych. Do 1881 r. firma nie miała swojego logo. Na tamtym etapie było to jedynie rodzinne przedsiębiorstwo rodzinne należące do Friedricha Bayera. Zbliżony do dzisiejszego charakterystyczny znak towarowy po raz pierwszy do Urzędu Patentowego został wpisany 109 lat temu. Podobno skrócona nazwa Bayer była wyjściem naprzeciw oczekiwaniom Amerykanów, którzy nie bardzo radzili sobie z oficjalną długą nazwą Farbenfabriken vormals Friedr. Bayer & Co., Elberfeld.

W 1881 r. po śmierci założyciela firmy przedsiębiorstwo zamienioną w spółkę akcyjną. Nowy podmiot w swoim logo nawiązywał do herbu miasta Elberfeld, gdzie firma miała swoją siedzibę. Logo przedstawiało lwa o dwóch ogonach trzymającego kratę, na której męczeńską śmierć poniósł patron miasta św. Wawrzyniec z Rzymu. W 1886 r. logo zostało nieco zmienione, jednak prawdziwa rewolucja miała dopiero nastąpić.

Dziewięć lat później znak przybrał formę uskrzydlonego lwa trzymającego kaduceusz, czyli mitologiczną laskę symbolizującą pokój i handel.

Krzyżyk Bayera

W 1904 r. po raz pierwszy pojawił się charakterystyczny, przecinający się napis Bayer wpisany w okrąg. W 1929 r. Bayer zmienił logo, które najbardziej przypomina dzisiejsze. Bez większych zmian obraz ten przetrwał aż 60 lat. W 1989 r. Bayer przeszedł kolejną metamorfozę i do swojego logo dodał zielony i niebieski kolor.

Jak zawsze przy takich okazjach firma próbuje wyjaśnić, co oznaczają wybrane barwy. Podobno chodzi o "symbol nowoczesności i świeżości, przejrzystość i dynamizm".