Kablówki zaczną sprzedawać prąd. Jest porozumienie i szansa na dużo niższe ceny

Porozumienie PIKE, fundacji PIKSEL oraz Energetycznego Centrum sprawiło, że sieci kablowe będą mogły niebawem oferować swoim abonentom prąd elektryczny. Dzięki umowie klienci sieci kablowych będą mogli korzystać nie tylko z takich usług jak telewizja, internet i telefon, ale także kupować od swoich operatorów energię, a większa liczba rywalizujących o klienta podmiotów ma sprawić, że ceny spadną.
W podpisanym przed kilkoma dniami dokumencie spółka Energetyczne Centrum SA, niezależny sprzedawca energii elektrycznej, zobowiązuje się do oferowania członkom Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej możliwości zawarcia umów sprzedaży energii elektrycznej na preferencyjnych warunkach. W ramach umowy możliwe są indywidualna negocjacja cen za 1 MWh i obniżenie dotychczasowych kosztów za energię elektryczną, a także gwarancja stałej ceny sprzedaży energii elektrycznej dla pracowników i klientów operatorów sieci kablowych zrzeszonych w PIKE nawet przez 3 lata od momentu podpisania umowy z Energetycznym Centrum.

PIKE zrzesza ponad 100 firm. Do Izby należą operatorzy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej oraz sieci telewizji kablowej. Operatorzy - członkowie Izby, docierają w całej Polsce do prawie 3,9 mln abonentów i reprezentują blisko 80 proc. krajowego rynku telewizji kablowej. Członkami PIKE są m.in. tacy operatorzy jak Multimedia Polska, Netia, Toya, UPC Polska czy Vectra.

Na razie operatorzy przyglądają się sytuacji i się zastanawiają, jak wprowadzić nowe możliwości. - Nie wykluczamy zainteresowania sprzedażą energii elektrycznej w przyszłości. Już dziś jednym z obszarów naszego zainteresowania jest zarządzanie inteligentnym domem, tzw. smart grid. Jednym z elementów tego systemu jest danie abonentowi możliwości swobodnego zarządzania odbiornikami prądu przy użyciu naszej infrastruktury telekomunikacyjnej - mówi Albert Kuźmicz, doradca zarządu Vectry ds. nowych usług.

- Stale przyglądamy się nowym inicjatywom rynkowym, obecnie koncentrujemy się jednak na rozwoju naszych platform cyfrowych i inwestujemy w nowoczesne technologie - dodała Lidia Stępińska-Ustasiak, rzecznik prasowy UPC Polska.

Prąd będzie, ale kiedy?

- To dobry ruch, który daje szansę na to, że będziemy mogli kupować energię taniej - mówi Tomasz Chmal, ekspert z Instytutu Sobieskiego. Przestrzega jednak, że do faktycznego wprowadzenia takich usług może minąć jeszcze sporo czasu. - Pamiętajmy, że operatorzy nie wytwarzają prądu, muszą go jeszcze kupić. A wcale nie jest przekonany, czy sieciom kablowym uda się pozyskać tańszą energię. Musimy poczekać na pierwsze propozycje. Jednak z pewnością nawet większa konkurencja na rynku może wpłynąć na obniżkę cen - dodaje.

"Dzięki podpisanemu porozumieniu klienci operatorów sieci kablowych - członków PIKE - będą mogli wkrótce skorzystać również ze wzbogaconej oferty, która obok tradycyjnych już produktów, jak telewizja, internet i telefon, będzie również obejmować sprzedaż energii elektrycznej" - czytamy w komunikacie PIKE.

- Cieszymy się ze współpracy z PIKE i PIKSEL [Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej]. Porozumienie wpisuje się w strategię naszej spółki, która zakłada m.in. świadczenie usług kompleksowych odpowiadających na potrzeby gospodarstw domowych - mówi Grzegorz Bruski, wiceprezes zarządu Energetyczne Centrum S.A. - Porozumienia z Energetycznym Centrum wpisują się w proponowaną operatorom zrzeszonym w PIKE strategię świadczenia dla abonentów całego wachlarza kompleksowych usług towarzyszących, znacznie wykraczających poza standardowe usługi dostawy telewizji, telefonii oraz internetu. Tego typu współpraca przyniesie ewidentne korzyści dla naszych klientów, którzy poza odczuwalnymi oszczędnościami, będą mogli regulować także inne należności w biurach obsługi klientów naszych operatorów - dodaje Jerzy Straszewski, prezes PIKE.

Więcej o: