Na wakacje tanimi liniami. Dużo nowych kierunków, ale bilety wcale nie takie tanie

Przewoźnicy lotniczy oferują coraz większą siatkę połączeń do miast najczęściej odwiedzanych przez polskich turystów. W sezonie letnim polecimy już nie tylko do Barcelony czy Rzymu, ale także m.in. do Dubrownika, Splitu czy Larnaki. Po cennikach wyraźnie widać jednak, że w sezonie o atrakcyjne ceny biletów jest niezwykle trudno. Bo zainteresowanie lotami jest tak duże, że chętnych i tak nie zabraknie
W ubiegłym sezonie Eurolot przewiózł do Chorwacji 4,5 tys. pasażerów. Wtedy przewoźnik oferował tylko połączenia do Dubrownika i Zadaru. - W ubiegłym roku mieliśmy około 94-96 proc. obłożenie w naszych samolotach. Ten rok ma być dużo lepszy. Liczymy, że w całym sezonie letnim przewieziemy do Chorwacji około 26 tys. pasażerów - mówi Anna Rusajczyk, rzecznik prasowy Eurolot. Przewoźnik uruchomił dodatkowo loty do Splitu. - Zainteresowanie Chorwacją rośnie bardzo szybko. Ciekawym połączeniem w naszej siatce są loty do Heringsdorf/Świnoujścia. Niektórzy podróżni lecą rano, żeby spędzić dzień na plaży i wieczorem wrócić do Warszawy - dodaje Rusajczyk.

Bilety nie należą jednak do najtańszych. Dla przykładu z Warszawy do Dubrownika w terminie 20-27 lipca za bilet zapłacimy 1175 zł od osoby. Natomiast lot 3 sierpnia i powrót 10 to koszt 856 zł. W podobnej cenie znaleźliśmy połączenie z Gdańska do Zadaru w tym samym terminie - 844 zł. Za bilet z Krakowa do Dubrownika (27 lipca - 3 sierpnia) trzeba zapłacić 797 zł. Sprawdziliśmy też ceny połączeń z Warszawy do portu Heringsdorf/Świnoujście. Lot 27 lipca rano i powrót tego samego dnia wieczorem to koszt rzędu 299 zł. Taka sama cena obowiązuje przy powrocie do Warszawy 3 sierpnia.

Wizz Air do Gruzji, na Cypr...

Nowe połączenia uruchomił też tani węgierski przewoźnik. Wizz Air ostatnio uruchomił połączenia z Warszawy i Katowic do Kutaisi (Gruzja), z Katowic do Larnaki i Neapolu czy z Gdańska do Kristiansand (Norwegia). - Spośród uruchomionych ostatnio połączeń tylko te z Katowic do Larnaki są sezonowe. Loty na tej trasie będą się odbywały do końca października. Pozostałe loty zaś wprowadzone są na stałe - mówi Daniel De Carvalho, Corporate Communication Manager w Wizz Air.

Ile kosztują bilety? Przelot z Warszawy do Kutaisi 18 sierpnia i powrót 25 kosztuje 1018 zł. Natomiast za lot 14 sierpnia i powrót 21 zapłacimy 738 zł. Z kolei bilet z Katowic do Larnaki (15-22 sierpnia) kosztuje 648 zł, a do Neapolu (17-24 sierpnia) 658 zł. Tańsze bilety znaleźliśmy na trasie z Gdańska do norweskiego Kristiansand. Połączenie 11-18 sierpnia to koszt 198 zł.

Z wakacyjnych połączeń Wizz Air oferuje loty do Barcelony z Poznania (sezonowo) oraz z Katowic, Gdańska i Warszawy na stałe. Do Rzymu Fiumicino w sezonie polecimy z Gdańska i Poznania. Przez cały rok dostępne są loty z Katowic i Warszawy. Natomiast do Medionalu Bergamo przewoźnik oferuje przez cały rok połączenia z Katowic, Gdańska i Warszawy.

Przewoźnicy stawiają na Izrael

Dwaj najbardziej popularni w Polsce przewoźnicy niskokosztowi - Wizz Air i Ryanair - planują wkrótce uruchomić połączenia do Izraela. W czerwcu tego roku węgierski przewoźnik złożył do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wniosek o upoważnienie do wykonywania lotów na trasie z Polski do Izraela. Linia ta chce uruchomić połączenia z trzech polskich miast, w których posiada swoje bazy: Katowic, Warszawy i Gdańska. Portem docelowym ma być lotnisko Ben Guriona w Tel Avivie.

Loty do Izraela planuje też uruchomić Ryanair. Inauguracja nowego połączenia na trasie Kraków-Tel Aviv ma nastąpić z początkiem 2014 roku. Wejście Ryanaira na kierunek bliskowschodni ma związek z licznymi odwiedzinami Izraelczyków miejsc pamięci ofiar Holocaustu w Europie Środkowej, a w szczególności obozu w Auschwitz. Wybór padł na Kraków, gdyż tamtejsze lotnisko leży najbliżej byłego obozu koncentracyjnego, a także fakt, że Balice są od ubiegłego roku, drugą bazą irlandzkiego przewoźnika w Polsce.

Co z Modlinem?

- Zanim podejmiemy decyzję o powrocie na lotnisko w Modlinie, musimy mieć pewność, że jest ono w pełni gotowe do przyjęcia pasażerów. Chcemy najpierw przekonać się, jak lotnisko będzie funkcjonować po otwarciu i jak sprawdzi się system ILS. Dotychczas słyszeliśmy głównie zapewnienia od władz portu w Modlinie, a pojawiające się utrudnienia w ubiegłym roku negatywnie wpłynęły na nasze działania operacyjne - mówi Daniel De Carvalho. - Począwszy od dnia otwarcia lotniska, będziemy szacować nasze straty, poniesione w wyniku zakłóceń funkcjonowania lotniska w Modlinie, a następnie będziemy rozmawiać z władzami lotniska o planie spłat - dodaje.

Wizz Air potwierdził w rozmowie z nami, że jedna z biznesowych tras (Budapeszt-Warszawa) pozostanie na lotnisku Chopina. - Jeśli chodzi o inne rejsy, to zanim podejmiemy jakiekolwiek decyzje, musimy mieć pewność, że lotnisko w Modlinie jest w pełni gotowe do przyjęcia pasażerów i posiada wszelkie niezbędne zgody i pozwolenia na użytkowanie. Nie chcemy informować naszych pasażerów o zmianach bez wcześniejszego potwierdzenia stanu lotniska w Modlinie - mówi De Carvalho.

Czytaj także: Modlin tanim liniom się nie opłaca? Na Okęciu zyskują .

Ryanair na swojej stronie internetowej oferował przedsprzedaż biletów z lotniska w Modlinie (bilety można było kupić od 28 czerwca do 1 lipca na podróż od 4 września do 30 września). Od 3 września pasażerowie będą mogli latać m.in. do Barcelony, Bolonii, Brukseli, Budapesztu, Dublina, Frankfurtu, Londynu, Paryża czy Rzymu. Przewoźnik podaje na swojej stornie, że od września będzie można polecieć z Modlina do 26 destynacji.

Jakim środkiem transportu jedziesz na wakacje?
Więcej o: