5 mln dol. odszkodowania za zdjęcie Rihanny na koszulce

Amerykańska gwiazda pop Rihanna wygrała proces z brytyjską firmą odzieżową Topshop. Na serii koszulek pod nazwą ?Rihanna Tank? umieszczono zdjęcie piosenkarki bez jej zgody
Rihanna pozwała Topshop w czerwcu. Prawnicy domagali się 5 mln dol. odszkodowania, wycofania koszulki ze sprzedaży oraz oficjalnych przeprosin.

Jak przekonywali w londyńskim sądzie, fani piosenkarki mogą czuć się oszukani, a wypuszczenie takiej koszulki nadszarpnęło reputację gwiazdy w świecie mody. Nadmienili też, że znaczna liczba klientów mogła zdecydować się na kupno koszulki w fałszywym przekonaniu, że był to wzór zatwierdzony przez piosenkarkę.

Wprawdzie marka Topshop kupiła od fotografa prawa do posługiwania się zdjęciem Rihanny, ale nie uzyskali zgody samej gwiazdy na wykorzystanie jej wizerunku na odzieży.

Obrońcy firmy Topshop tłumaczyli, że 25-letnia piosenkarka bezzasadnie stara się uzyskać wyłączne prawa do wykorzystania swojego wizerunku w Zjednoczonym Królestwie.

Sędzia Justice Birss powiedział w uzasadnieniu wyroku: - Nie ma ogólnego prawa stanowiącego, że sławna osoba ma kontrolę nad powielaniem jej wizerunku. Wykonanie tego zdjęcia nie zostało uznane za naruszenie prywatności Rihanny. Sprzedaż T-shirta z obrazem sławnej osoby nie jest aktem podszywania się pod nią. Ale sprzedaż obrazu tej osoby na tym ubraniu przez ten sklep w tych okolicznościach to zupełnie inna kwestia. Sprzedaż przez Topshop tego T-shirta Rihanny bez jej zgody było podszywaniem się.

Rihanna ma swoją oficjalną linię odzieżową zrobioną przez River Island. Pierwsza kolekcja ukazała się w sprzedaży wiosną 2013 r.

Firma Topshop została założona w 1964 r. w Sheffield. Jest częścią Arkadia Group kontrolowaną przez sir Philipa Greena. Obecnie marka ma 440 sklepów w 37 krajach na świecie.

Nie tylko Rihanna walczy z producentami odzieży

Odszkodowanie w tej sprawie jest gigantyczne, choć przypadków bezprawnego użycia zdjęcia na odzieży było dużo więcej. W świecie mody głośno było o przypadkach wpadek polskiej marki LPP, właściciela marek Reserved, House, Cropp, Mohito, Sinsay i Promostars. Firma Reserved na koszulce użyła zdjęcia z bloga 19-letniej Amerykanki Rockie Nolan. Kiedy sprawa wyszła na jaw, firma zaproponowała jej... 150 dol. za zdjęcie. Później strony zawarły ugodę.

Inny przypadek to House i jego koszulka z wzorem łudząco przypominającym ilustrację Gemmy Corell, brytyjskiej ilustratorki rysującej m.in. dla "New York Timesa" czy "Guardiana".

Również hiszpańska marka Zara wykorzystała zdjęcie internautki bez jej zgody i przerobiła je na wzór na koszulce.

W większości tych spraw spór zakończył się zawarciem ugody.

Więcej o:
Komentarze (20)
5 mln dol. odszkodowania za zdjęcie Rihanny na koszulce
Zaloguj się
  • zernobyl

    Oceniono 36 razy 32

    "Sprzedaż T-shirta z obrazem sławnej osoby nie jest aktem podszywania się pod nią. Ale sprzedaż obrazu tej osoby na tym ubraniu przez ten sklep w tych okolicznościach to zupełnie inna kwestia. Sprzedaż przez Topshop tego T-shirta Rihanny bez jej zgody było podszywaniem się."

    Albo coś źle przetłumaczyliście albo to uzasadnienie jest po prostu idiotyczne i samo sobie przeczy.

    Skoro w ogólności można produkować ubrania z wizerunkiem gwiazd bez konsultacji z nimi, to dlaczego w przypadku konkretnej artystki to prawo nie ma zastosowania?

  • syngefco

    Oceniono 28 razy 24

    Proszę o namiar prawników Rihanny, może i ja wyciągnę 5 mln dolców od pewnej firmy, która wprawdzie nie umieściła mojego zdjęcia na swoich koszulkach, ale użyła mojego nazwiska "Walić Ćwoka" ;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX