Lidl planuje brytyjską ekspansję. Podwoi liczbę sklepów?

Obecnie na Wyspach jest ok. 600 sklepów sieci Lidl. Szef jej brytyjskiego oddziału zapewnia,, że trwają przygotowania do ekspansji, by rzucić wyzwanie tamtejszej ?wielkiej czwórce? detalistów.
Ronny Gottschlich, dyrektor zarządzający Lidla w Wielkiej Brytanii w wywiadzie dla Sunday Telegraph zapewnił, że z racji polepszającej się sytuacji finansowej firmy planowana jest ekspansja. Póki co w Wielkiej Brytanii jest ok. 600 sklepów Lidl, lecz w ciągu najbliższych lat docelowo mają powstawać kolejne - aż do osiągnięcia pułapu 1500 placówek. Gottschlich stwierdził, że sprzedaż Lidla rok do roku podskoczyła o 18 proc. W sumie jeszcze w tym roku na nowe sklepy oraz instalacje piekarni w już istniejących, sieć dyskontów wyłoży w Wielkiej Brytanii 170 mln funtów (ok. 855 mln zł), a w ciągu kolejnych dwóch lat - ok. 300 mln funtów (ok. 1,5 mld zł). - Jeśli w ciągu najbliższych trzech lat zwiększymy liczbę sklepów do 1200, to dobrze. Jeśli nie, zrobimy to w ciągu 6 lat. Najważniejsze, by zachować jakość sieci - mówił Ronny Gottschlich. Ekspansję uzasadnia też tym, że zmieniło się postrzeganie Lidla przez klienta, który nie wstydzi się tam pokazywać. - Jesteśmy bardziej supermarketem niż dyskontem - przekonywał.

Tym samym Lidl chce podebrać część klientów tzw. "wielkiej czwórce" detalistów (sieci mające największy udział w rynku) w Wielkiej Brytanii. Ale do lidera mu jeszcze daleko. Prym w tym zestawieniu wiedzie Tesco - na Wyspach ma ok. 3100 sklepów (zarówno dużych hipermarketów jak i małopowierzchniowych sklepików). Udział tej sieci w rynku brytyjskim firma Nielsen oszacowała na ponad 29 proc. Drugie miejsce należy od października do sieci Sainbury's, której udział w rynku wynosi 16,6 proc. Na trzecie miejsce spadł wieloletni wicelider - Asda. Sieć należy do największego detalisty na świecie, amerykańskiego Wal-Marta i jest jego największą filią. Asda ma 16,4 proc. rynku, na które pracuje ok. 500 sklepów w całej Wielkiej Brytanii. Tuż za nimi plasuje się sieć Morrisons z 11,3 proc. udziałem w rynku - ok. 569 sklepów. Lidl na tym tle ma małe wpływy, które jednak z ciągle rosną. Z szacunków Kantar Worldpanel wynika, że Lidl i Aldi (również niemiecka sieć dyskontów) mają w sumie ok. 7 proc. całego brytyjskiego rynku, które dzielą równomiernie między siebie. Od zeszłego roku wyrwały wielkim producentom ok. 1 proc. rynku, wart ok. 1 mld funtów.

W Polsce niemiecka sieć dyskontów ma ok. 500 sklepów i radzi sobie całkiem dobrze. Lidl Polska oprócz sprzedaży zleca produkcję towarów polskim firmom, które później eksportuje głównie do Czech, Słowacji Rumunii i Węgier. W 2012 roku ten eksport był wart ok. 1,25 mld zł, co stanowi ok. 25 proc. wzrost w porównaniu z 2011 rokiem.

Więcej o: