Eurocash kupi sieć dystrybucji CEDC w Polsce za 400 mln zł

Eurocash, największy gracz na rynku hurtowym produktów FMCG, zawarł przedwstępną umowę zakupu 100% udziałów w 14 spółkach zależnych Central European Distribution Corporation (CEDC), zajmującą się dystrybucją alkoholi w Polsce, poinformowały spółki w komunikatach. Wartość transakcji, która ma zostać zrealizowana do 31 grudnia 2010 r., wyniesie 400 mln zł.

"Zarząd Eurocash informuje, że w dniu 8 kwietnia 2010 r. Spółka i Carey Agri International Poland zawarły umowę przedwstępną zobowiązującą do zawarcia do dnia 31 grudnia 2010 r. umowy sprzedaży 100% akcji lub udziałów w 14 spółkach zależnych sprzedającego tj.: Damianex, Astor, Dako-Galant, Delikates, Miro, MTC, Multi-Ex, Onufry, Panta-Hurt, Polskie Hurtownie Alkoholi, Agis, Przedsiębiorstwo Handlu Spożywczego, Saol Dystrybucja oraz Premium Distributors (łącznie 'Spółki Dystrybucyjne CEDC')" - czytamy w komunikacie Eurocash.

Cena sprzedaży została ustalona na kwotę 400 mln zł, lecz może ulec zmianie w sytuacjach określonych w umowie przedwstępnej. Zawarcie umowy przyrzeczonej jest uzależnione od spełnienia się warunków uzgodnionych w umowie przedwstępnej, w szczególności uzyskania przez spółkę zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podano także.

"Eurocash zamierza sfinansować tą akwizycję z dostępnych środków własnych oraz poprzez instrumenty dłużne" - czytamy dalej.

W tym samym dniu CEDC podpisała z Eurocash umowę, na podstawie której Eurocash przez okres sześciu lat będzie prowadzić dystrybucję portfela marek własnych alkoholi należących do CEDC oraz alkoholi, na import których CEDC ma wyłączność na terenie Polski.

"Zamknięcie transakcji spodziewane jest z początkiem III kwartału 2010 r. CEDC podjęła decyzję o zbyciu swojej działalności w zakresie hurtowej dystrybucji napojów alkoholowych w Polsce w ramach realizowanej przez spółkę konsekwentnej strategii koncentrowania się na portfelu marek własnych i marek importowanych" - poinformowano w komunikacie CEDC.

Spółka podała także, że portfel marek własnych i importowanych, jakie będą podlegać dystrybucji przez Eurocash, stanowi ok. 20-30 % sprzedaży CEDC w Polsce, a podpisanie umowy dystrybucyjnej zapewni stabilność sprzedaży, promocji, poziomu zapasów, przepływów pieniężnych i innych najważniejszych wskaźników handlowych.

W połowie marca chęc zakupu części dystrybucyjnej CEDC wyraziła spółka Emperia Holding. Według ówczesnych szacunków, dział dystrybucji CEDC wyceniono na ok. 500 mln zł. Zapewniano wówczas, że CEDC nie jest skłonne do obniżenia ceny, ponieważ potrzebuje pieniędzy na przejęcie Nemiroffa. Wartość tego ukraińskiego producenta wódki wyceniana jest na ok. 300 mln USD.

Spółki dystrybucyjne CEDC to największy w Polsce hurtowy dystrybutor alkoholów mocnych. Ich łączne przychody pro-forma wyniosły w 2009 r. ok. 2,18 mld zł. Spółki te zarządzają siecią ponad 80 magazynów i centrów dystrybucyjnych oraz zatrudniają ponad 1900 pracowników, w tym ponad 460 sprzedawców - największy zespół sprzedażowy w segmencie dystrybucji alkoholi mocnych w Polsce.

Narastająco w I-IV kw. 2009 roku spółka Eurocash miała 102,52 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 78,37 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 6 698,34 mln zł wobec 6 129,74 mln zł.

W 2009 roku przychody netto ze sprzedaży CEDC wyniosły 1.507,1 mln USD w porównaniu z 1.647,0 mln USD. Jednocześnie zysk netto według U.S. GAAP za rok obrotowy 2009 r. wyniósł 78,3 mln USD, czyli 1,45 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję zwykłą, w porównaniu ze stratą netto wynoszącą 18,6 mln USD w roku 2008.