Fiat dzieli na dwie spółki samochody osobowe i ciężarówki

Fiat rozdziela na dwie spółki produkcję samochodów osobowych oraz produkcję ciężarówek, kombajnów rolniczych i traktorów.

Od stycznia 2011 r. do nowej spółki o nazwie Fiat Industrial koncern z Turynu przeniesie swoje działy związane z produkcją samochodów ciężarowych Iveco i produkującą maszyny rolnicze firmę CNH - zdecydowali wczoraj akcjonariusze Fiata. W dotychczasowych strukturach Fiata pozostaną fabryki samochodów osobowych marek Alfa Romeo, Ferrari, Fiat i Lancia oraz fabryki części do produkcji aut.

- To historyczne wydarzenie, narodziny dwóch Fiatów - cieszył się John Elkann, 34-letni prawnuk założyciela Fiata, który od wiosny kieruje włoskim koncernem.

Podział ma ułatwić ekspansję Fiata na rynku samochodów osobowych. Do 2014 r. włoski koncern chce zwiększyć produkcję aut z 4 do 6 mln sztuk rocznie. Ten wzrost ma zapewnić głównie ekspansja Fiata w Ameryce, Brazylii, Indiach i Rosji.

Przed rokiem włoski koncern z błogosławieństwem administracji prezydenta USA Baracka Obamy został strategicznym akcjonariuszem firmy Chrysler, na której ratowanie Biały Dom wydał z pieniędzy podatników 15,5 mld dol. W oddłużonej przez USA firmie Fiat dostał 20 proc. udziałów - za technologie produkcji małych aut, takich jak Fiat 500 produkowany na razie tylko w Polsce. Kolejną pulę 15 proc. akcji amerykańskiej firmy Włosi dostaną za uruchomienie produkcji Fiata 500 w fabryce Chryslera w Meksyku.

W Rosji premier Władimir Putin obiecał w tym roku 2,1 mld dol. rządowych kredytów na budowę fabryki, która ma produkować 0,6 mln aut Fiata rocznie.

Dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne przewiduje, że w 2014 r. "osobowy" Fiat będzie miał przychody 64 mld euro, dwa razy wyższe niż w tym roku. A przychody Fiat Industrial przez pięć lat mają wzrosnąć z 19 do 29 mld euro.

Podział Fiata poparła rodzina Agnellich, która ma ponad 30 proc. akcji koncernu. Nic dziwnego, bo zdaniem analityków łączna wartość giełdowa dwóch spółek powstałych z podziału Fiata będzie większa niż obecna kapitalizacja koncernu wynosząca ok. 16 mld euro.